Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar autofocus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Med risk för att bli idiotförklarad (vilket jag bjuder på i så fall) så undrar jag hur autofokus fungerar. Är det i objektivet eller i kameran? Det finns ju i objektiven eftersom det finns olika sorter om jag har förstått det rätt, t.ex. USM.

Men jag har bytt från 350D till 30D och tycker mig märka en markant skillnad i snabbhet på autofokusen. Jag tycker också att den är bra mycket bättre på att träffa rätt än vad min 350D var. Inbillar jag mig?

Motorn sitter helt rätt i objektiver men själva sensorn för AF sitter i kameran. Den sitter i toppen av kameran och får sin bild via spegeln. Det är därför en kamera måste fälla ner spegln för att sensorn ska få bild att jobba med.

Det som bestämmer AF'en är hur bra sensor är och sedan hur snabb/bra proggramvaran och processor är.

SM0SBI skrev:
Motorn sitter helt rätt i objektiver men själva sensorn för AF sitter i kameran. Den sitter i toppen av kameran och får sin bild via spegeln.
Nu har jag visserligen inte Canon men såvitt jag vet använder de sig likt konkurrenterna av en delvis genomskinlig huvudspegel (som i nedfällt läge mycket riktigt speglar UPP ljus till mattskivan och vidare till vårt öga) men som också släpper igenom en del ljus till en bakomliggande spegel som speglar NER ljus till AF-sensorerna. Dessa sitter alltså i kamerans BOTTEN och inte uppe i prismat.

ANNONS
Götaplatsens Foto