Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur funkar FÄRGPROFILER!

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Jag försöker få så bra bilder på papper som möjligt och har testat lite olika labb. Tänkte dock försöka med färgprofiler nu också. Alla mina bilder är just nu i Adobe RGB och ser bra ut där. När jag lägger till prolabbets färgprofil så blir bilderna jättedassiga. Har någon lust att förklara varför det blir så här och vad man ska göra åt det? Kan man lägga till en profil direkt i en 20D t.ex och köra med samma profil hela vägen?

Mvh / Niklas

Niklas.Hjelm skrev:
Hej!
Jag försöker få så bra bilder på papper som möjligt och har testat lite olika labb. Tänkte dock försöka med färgprofiler nu också. Alla mina bilder är just nu i Adobe RGB och ser bra ut där. När jag lägger till prolabbets färgprofil så blir bilderna jättedassiga. Har någon lust att förklara varför det blir så här och vad man ska göra åt det? Kan man lägga till en profil direkt i en 20D t.ex och köra med samma profil hela vägen?

Mvh / Niklas

hur gör du när du lägger till? Du ska konvertera till färgprofil och inte tilldela färgprofil.

Kolla in följande länk: http://www.estethia.com/fotolabo/

Gäller alla profiler inte bara fotolabos

Hej!
Har suttit en stor del av dagen och försökt få klarhet i det här med profiler. Stämmer det att om min skärm inte är kalibrerad ordentligt så kommer färgerna upplevas konstigare när jag konverterar till en annan färgprofil, säg ifrån Adobe RGB?

Frågan som återstår är om slutresultat blir det jag ser på skärmen (sämre) eller likadant som innan konverteringen när den väl körs i labbet.

Niklas

Niklas.Hjelm skrev:
Hej!
Har suttit en stor del av dagen och försökt få klarhet i det här med profiler. Stämmer det att om min skärm inte är kalibrerad ordentligt så kommer färgerna upplevas konstigare när jag konverterar till en annan färgprofil, säg ifrån Adobe RGB?

Frågan som återstår är om slutresultat blir det jag ser på skärmen (sämre) eller likadant som innan konverteringen när den väl körs i labbet.

Niklas

Dom här frågorna får du ju i princip svar på i länken ovan.

Har provat att konvertera nu från Adobe RGB till prolabbets profil och jag får en liten marginell skillnad, främst synlig i högdagrarna som mattas av något. Anledningen till att man använder färgprofiler är att tala om för labbets maskin hur ursprungsfärgerna i bilden ser ut så att den anpassar utskriften efter dom. Med andra ord kan man inte räkna med att få identiskt resultat men man kontrollerar samtidigt hur man vill att maskinen skall tolka färgerna.

Om du får jättestor skillnad kan du prova att klicka i perceptuell återgivning i inställningar för konverteringen, precis som skrivs i den länk jag hänvisade till.

Kalibrerad skärm är viktigt överhuvudtaget, kolla följande artikel: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982

Där hittar du svar på varför det är viktigt.

Niklas.Hjelm skrev:

Niklas

Vilket program använder du? Photoshop 5 klarade inte av att visa bilder korrekt efter det att de hade konverterats, vilket däremot senare versioner gör.

Om du har gjort en konvertering till labbets profil är den enda skillnaden du ska se i dessa senare versioner de skillnader som är oundvikliga på grund av att skrivaren inte kan återge alla de färger som du ser på skärmen.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto