Annons

Hur funkar mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Har ett Tamron 90 2.8D Macro (1:1)
Om jag vill komma närmare/större avbildningsskala, hur bär jag mig åt då?
Hur funkar mellanringar?
Vad ska man köpa, märke, modell?
Alla tips mottages tacksamt.

För att komma närmare kan du
1)skaffa försättslinser - enkelt, inte så dyrt, tar inget ljus, sämre kvalité än mellanringar

2)skaffa mellanringar. De flyttar ut objektivet ungefär som om fokuseringsringen hade gått att vrida längre. Du kan då fokusera närmare, fast oändlighetsfokus på objektivet flyttas närmare också. Längre och/eller fler mellanringar gör att man kommer närmare men får ett mycket smalare skärpeinställningsområde och skärpedjup. Man förlorar ljusstyrka, kanske 1-2 steg, mer ju längre "utdrag". Eftersom inga linser kommer till blir resultatet bättre än med försättslinser.
Mellanringar kan vara så enkla som bara i princip ett rör och kan då bli billiga, men moderna kameror och objektiv kan få problem med ljusmätning och att ställa in bländare och avstånd. Eller så finns det mellanringar som för över all info mellan kamera och objektiv, som då blir betydligt dyrare,

Ett tredje alternativ är en avbildningsskalefördubblare, d v s en vanlig 2X-telekonverter. Se bara till att skaffa en som passar rent fysiskt till ditt objektiv (många moderna telekonvertrar har linser som sticker in i objektivet och sådana passar troligen inte).

Man får tacka för dom svaren. Mycket ingående och begripliga svar för en okunnig.
Jag har en D70 som detta skall funka med. AF är inget krav men önskvärt, sedan är det ju finfint om ljusmätningen funkar. Antar att den mellanringen jag pratar om inte är den billiga varianten :)
Men det spelar inte så stor roll bara jag hittar en som uppfyller kraven. Ja... den får ju inte vara monstruöst dyr såklart.

Tack tack!

När det gäller Nikon är det faktiskt de billiga mellanringarna som ger flest funktioner. Nikons egna dyra har varken elektriska överföringar eller skruv för autofokus. Men många billiga tredjepartsringar har både oc´h.

Pupillen skrev:
Ett tredje alternativ är en avbildningsskalefördubblare, d v s en vanlig 2X-telekonverter. Se bara till att skaffa en som passar rent fysiskt till ditt objektiv (många moderna telekonvertrar har linser som sticker in i objektivet och sådana passar troligen inte).

Japp, det stämmer, men de är dyrare än mellanringar och dessutom får man sämre skärpa. Fördelen är att du fortfarande kan fokusera på oändligt avstånd. Men den största skillnaden är dock att de inte används för riktigt samma sak. I alla fall gör inte jag det.

En telekonverter kommer till sin rätta bäst i att "flytta" avlägsna motiv närmare, till exempel vid fågelfoto. En telekonverter kan, som en nödlösning, även användas till att fotografera närbelägna föremål. Dock ger, enligt mig, mellanringar ett bättre resultat. Både skärpemässigt men även större avbildningsskala, närmare närgräns och mindre skärpedjup.

Mellanringar lämpar sig däremot inte alls till att fotografera fåglar på avstånd, eftersom man inte kan fokusera alls på långa avstånd. Med en 25 mm mellanring på mitt Ef 85 mm f1.8 objektiv, kan jag fokusera på motiv som befinner sig, säg cirka 25 cm till 40 cm bort. Inte på motiv som befinner sig närmare men framförallt inte på motiv som befinner sig längre bort. Så till macro- eller närfoto, för att förstora närabelägna föremål som en fluga på fönterkarmen, är mellanringar väldigt bra till.

Sen kan man kombinera dem och ha både telekonverter och mellanring när man fotograferar macro- eller närfoto, för att få en ännu större avbildningsskala. Till priset av mindre ljusinsläpp och sämre skärpa. Men till telefoto (avlägsna motiv), kan man som sagt inte kombinera dem.

Opponera gärna, det kan finnas brister i mitt resonemang, då jag baserar den enbart på mina egna erfareheter. Det kan ju vara så att jag inte upptäckt någon funktion eller att jag förbisett någon viktig aspekt.

En 2x teleconverter ger, på en optik som i normala fall ger 1:1 (som nämnda tamron tex) en avbildningsskala på 2:1. Om vi förutsätter att brännvidden fortfarande är 90mm vid närgränsen (vilken den inte är iofs) så måste man ha 90mm mellanringar för att nå 2:1.
Vinsten med korta mellanringar som 25mm eller likannde blir mer eller mindre försumbar med ett objektiv som redan kan fokusera väldigt nära.

En annan variant för att nå höga förstoringar är att använda ett bakvänt objektiv som försättslins framför. "Vanliga" närbildslinser ger inte så stor effekt på en makrooptik som redan kan fokusera väldigt nära.
Jag använder ett bakvänt 50/1.8 på mitt tamron 90. Det ger ca 2:1. Ett bakvänt 24mm eller 28mm ger ca 4:1 eller 3:1.
Har man inte redan ett dylikt objektiv så kan man ropa in ett gammalt manuellt dylikt på ebay. Canon FDn eller Nikon Serie E 50/1.8 är vettiga alternativ för billiga pengar.
Man behöver åxå en makrokopplingsring. De går att hitta på ebay för nån hundring eller photax för 250kr (eller något sådant).

ANNONS
Götaplatsens Foto