Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör du ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
När Ni sitter och ska fixa ett gäng bilder som inte är hysteriskt viktiga. Säg andra sorteringen av dina semesterbilder, bilder som du ändå ska ha ut på papper, men inte orkar lägga 30 min i PS på för varje bild...

Er quickfix tillvägagångsätt?

Vad gör ni på dessa bilder i PS?

/Stefan Krantz

Autolevels och skärpa. Inget mer.

Edit: Men det är sällan jag gör något av de bilderna som är andrasortering. Jag lägger hellre några timmar på en bild som jag gillar.

jag brukar köra en batch av alla ok bilder (markerade i bridge) med autolevels, ökad mättnad, s-kurva, lite lokal kontrast, minska ner till webupplösning och skärpa.

det får gå på alla bilder som inte är direkt dåliga, medan jag tar en kaffe och en cigg.

Jag fotar i raw, sen justerar jag bilderna i rå-konverteraren och väjer sedan "Done" istället för "Open". Kopierar justeringar för liknande bilder och sen när jag är klar kör jag ett makro som sprutar ut bilderna skärpta i 768px

Samma sak med JPG hade tagit sjukt lång tid. (Kanske cs3 ändrar på detta)

jo, i feel lucky i picasa är nog ett annat alternativ.

men om man är van vid photoshop, och batchar när man inte skulle använt datorn iallafall så tar det ju ingen tid...

Eveningstar skrev:
Jag fotar i raw, sen justerar jag bilderna i rå-konverteraren och väjer sedan "Done" istället för "Open". Kopierar justeringar för liknande bilder och sen när jag är klar kör jag ett makro som sprutar ut bilderna skärpta i 768px
Jag skulle vilja göra så här, men de justeringar jag gör kan oftast inte appliceras så generellt. +0.5 exp här, -1.0 där, +5 shadows där etc. Men jag tror nog jag är alldeles för nogrann och anal (eller kanske för slarvig i min orginalexponering, heh). Jag har svårt att lämna ifrån mig något jag inte har gått in och pillat på.

Men för att svara på frågan: Jag gör snabba justeringar (oftast per bild) av exponering och vitbalans i ACR, lägger ofta till vinjettering där det behövs och blandar kanaler för de bilder jag vill ha svartvita. Sen kör jag en batchkörning i PS med brusreducering, storleksförändring och skärpning.

Inte så jättekvickt, men inte heller så himla lång tid när man har flödet i fingrarna.

Actions

Som Daniel sa så funkar Macro (actions) funktionen bäst, fr den typen av redigering. Lite levels och sen spara ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto