Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte om jag är på rätt plats för frågan men jag testar.

För ett tag sedan fick jag frågan om jag i framtiden kunde göra 360 graders panoraman till ett hotell. Vist, sa jag först eftersom panorama funktionen i PS CS3 är lätt att hantera och jag testat den. Senare när jag pratade med dom ville dom visa mig hur bilderna skulle se ut. Jag fick en liten chock. Detta vet jag inte alls hur man plåtar och det sa jag också till dom. De förstod men gav mig lite tid o se om det va något jag kunde lära mig.

Så nu undrar jag hur gör man?

Plåtningen tror jag ju inte är så svår men hur funkar efterarbetet?

Vilket program finns att använda?

Är detta något som bara de på denhär hemsidan kan?

Är tacksam för all hjälp.

Här kommer länken

http://www.panograf.com/kunder/aspa/

Har inte hunnit titta igenom allt än men jag antar att jag behöver ett program. Var hittar jag ett sådant?

Allt står i länken, fotograferingsteknik, förslag på de program som behövs osv. Steg för steg, kortfattad och praktiskt orienterad text.

Gratisprogram och trialversioner finns. Du behöver dels ett panoramaprogram, och dels ett program för att göra QTVR-slutprodukterna.

Har testat göra lite panoramor, men kommer inte riktigt ihåg vad jag använde nu. Allt står i Rosauroguiden, han har där valt ut de i praktiken bästa programvarorna vad jag kunde hitta.

Program jag använde:

Hugin för panoramat, ett GNU-program, inte avsett för komersiellt bruk om jag förstått det rätt.

Pano2QTVR Gui för QTVR-filen.

Hugin tyckte jag var lite struligt att begripa sig på hur dess tre (!) olika programdelar skulle fås att samverka med varandra, men det löste sig efter en del klurande. Programmet jobbar förfärligt långsamt på min dator, 1,5 timme för en bild... (i och för sig över 100MB)

Pano2QTVR Gui var enkelt.

PTGui är ett panoramaprogram som lovordas av många. Har inte testat det själv. Photoshop lär visst kunna en del också, inte testat, och det är nog ingen slump att det finns dedicerade program för uppgiften.

Va jag vet så ka ju photoshop göra ett panorama men jag vill kunna göra ett panorama här jag kan titta åt alla håll och kunna snurra runt.

Nu när jag bara ska testa på först så vill jag veta vilket gratisprogam som är bäst. Tack.

Jag tror att du kommer att få problem med själva fotograferingen. Man måste rotera kameran runt sin optiska mittpunkt för att inte få parallax-fel. Dessa fel yttrar sig i att föremål i bilden flyttar sig relativt varandra när man vrider kameran. Det gör det omöjligt att sy ihop bilderna sen. Utomhus på långa avstånd syns felen inte så mycket, men inomhus tror jag att det kan bli besvärligt.

Därför använder man speciella panoramahuvuden. Själv använder jag ett Manfrotto 303-SPH. Det är tyvärr inte billigt, ca 5000:-.

Det går att använda ett vanligt stativ med vanligt stativhuvud, men resultatet blir inte optimalt. Du kommer att få brutna linjer lite här och var där perspektiven inte går ihop. Men om man inte har alltför stora krav så blir panoramorna acceptabla ändå.

Ett sätt att jobba runt detta utan att det kostar en massa pengar är att själv bocka till en enkel hållare som håller kameran med nodpunkten rätt på stativet. En del pyssel, men det går. Hör av dig om du är intresserad skall jag leta fram en bra länk på ett enkelt hembygge.

Gratisprogram för sfäriska (ej att förväxla med de enklare cylindriska panoramorna) panoramabilder är Hugin i kombination med Pano2QTVR Gui. Hugo kan vara lite osmidigt att komma igång med och jobbar långsamt, i alla fall på min dator.

Annars är nog det optimala att använda PTGui i kombo med Pano2QTVR eller Pano2VR. Båda finns i trialversioner.

För de enklare cylindriska panoramorna är nog Panoramafactory ett bra alternativ, finns i trial och du har ju tidigare i tråden fått tips om en bra beskrivning om hur man skall göra i detta program.

Sfäriska panoramor är effektfullare, men tyvärr mer omständiga att göra.

För panoramahuvud, kolla på Panosaurus. Det är ett budgetpanoramahuvud, funderar själv på att beställa ett sånt. Har man dessutom köpt panoramaprogrammet..hmm tror det var ptGUI, så får man rejäl rabatt. Har info och länkar om det i datorn hemma i sverige.

ptAssembler var det, inte ptGUI. Har man altså köpt ptAssembler så får man $20 rabatt på panosaurus.

För att späda på negativismen ännu lite mer, nu när jag ändå är igång, så underlättar det *väldigt* mycket med ett rejält vidvinkelobjektiv, t.ex. ett riktigt fisheye. Du kan i princip använda ditt vanliga 18-55, men det blir många bilder i flera rader för att täcka 360 grader. Du kommer att få ett elände att sy ihop dom sen, speciellt om ditt motiv har stora ytor (t.ex. vita väggar eller tak) utan detaljer. Då går det inte att passa ihop bilderna på något enkelt sätt.

På det hela taget så är det inget jättelätt projekt utan bra utrustning.

Använder ett motsvarande 28 mm objektiv på en slr och det blir 60 bilder på en sfär med överlappning. Tar 1,5 timmar sedan för Hugin att sömma ihop dem på min dator...

Om taket är vitt (eller andra enfärgade strukturlösa färger) utan på bilderna urskiljbara enskilda strukturer i ytan så skiter det sig (det går inte att bestämma kontrollpunkter för sammanfogningen av de enskilda bilderna).

Men om taket har struktur så går det, även om det kan vara tidsödande.

Alltså: Rätt utrustning, ändå inte helt enkelt. Fel utrustning, det går att jobba sig runt, men det tar tid och blir kanske ändå inte helt bra.

Man kan ju undra lite hur många rum hotellet vill presentera på detta vis... Förstår de vad det är för produkt de vill ha, är de beredda att betala vad det kostar? Det låter ju som att du eller någon annan skulle få lägga ned avsevärd tid bara för att skapa ett sfäriskt panorama. Det lär bli mångdubbelt dyrare än vanliga presentationsbilder.

Hmm, funderar på att fråga min överteknsika kusin om han kan göra ett sådant huvud åt mig. Skulle bli chockad om han inte kunde.

Var hittar jag hugin?

Jo de vet vad de ger sig in på. De tycker bara att det blev så dyrt så de har undrat om jag kan göra det billigare. Nu börjar jag dock förstå varför de fick betala så mycket. Lyckas jag dock göra det så är det en bra peng för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto