Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Har två olika bilder tagna med nån timmes mellanrum.

Bild 1 finns här.

Bild 2 finns här.

Hudtonerna i bild 1 är varma och trevliga, medans i bild två är bilden betydligt kallare.

Finns det något enkelt trix för att få samma hudtoner i bild nummer 2. Kan man "ta" nivåer ur bild 1 och "överföra" dessa till bild 2.

Det här är säkert värsta newbie-frågan men efter som jag inte vet hur man gör så måste man ju fråga....

Mvh

Johan Maxe

Hejsan!

Jag förutsätter att du menar i photoshop. :S
Ett sätt som borde vara enkelt är att använda image->adjustments->match color...
och använda bilden med fina hudtoner som source och den andra som target.
Jag har nog inte fått ett resultat jag är nöjd med en enda gång jag använt detta dock. Jag fattar inte vad jag gör för fel.

Jag tog dina bilder och gjorde följande:

1. Öpnna båda bilderna i PS.

2. Öppna infopaletten(oftast bakom överblicksfönstret)

3. Gör om bilderna till CMYK

4. Hitta ett ställe i båda bilderna(i det här fallet använde jag huden lite ovanför armbågsleden på Vickan) som har så lika belysning som möjligt.

5. Håll markören över detta ställe i bilden med fina hudtoner. Titta i infofönstret och anteckna värdena för C, M, Y och K .

6. Aktivera bilden med hudtonerna du vill ändra.

7. Skapa ett Curves adjustmentslayer eller gå till image->adjustments->Curves...

8. När du för upp curvesfönstret ändrar du i rulllisten från CMYK till cyan.

9. Håll ner Ctrl och klicka med markören på stället i bilden du valde ut i steg 4.

10. Nu kommer två små rutor upp i curvesfönstret, input och output. I output-rutan skriver du in det värde du antecknade för C-kanalen i steg 5.

11. Repetera steg 8-10 för var och en av Magenta, yellow och Black kanalerna.

Nu borde du ha liknande toner i båda bilderna...
finjustera genom att ändra värdena tills du är nöjd. har du använt justeringslager kan du ändra opaciteten på det innan du lägger samman lagren.
Gick du genom image->adjustment->curves...kan du justera genom Edit->Fade curves...

Hoppas du får nytta av detta. Den här tekniken används med fördel även när du bara har ett foto där du vill förbättra hudtonerna i.

//Daniel

Ja, du har säkert rätt. Jag har alltid tänkt i magenta och gult när jag tänker på hudtoner bara.

Här är en liiiten bild på resultatet(fotosidans begränsningar på attachments som gör att jag gjorde dem så små) med din "kalla" originalbild längst till höger.

Enda justeringarna jag gjorde efter mitt tidigare inlägg var att öppna curves igen och ta en vitpunkt (med den lilla pipetten) på hennes linne. Inget annat finlir eller justeringar.

Bilagor

• tolstoyfix.jpg
    tolstoyfix.jpg
    21.7 KB · Visningar: 386
image/adjustments/photofilters/välj en varmton.

Lite mindre jobb, inte lika bra. Men ibland funkar det och ibland hjälper det att få en vettigare utgångspunkt för att nå slutmålet. Så är det lite old school också!

Med lite kurvor, färgmättnad och två omgångar fotofilter hamnade jag här. Jag upplever Daniels som lite för gul men det är ju en smaksak. Omöjligt attsäga hur det egentligen skulle varit. Fina bilder för övrigt!

Bilagor

• vickan.jpg
    vickan.jpg
    57 KB · Visningar: 368
Tack för Era inlägg. Måste bli bättre på PS. Öva, Öva, Pröva.

Skall testa Era metoder. Tack återigen.

Vad gjorde man utan Fotosidan?

// Johan

elva skrev:
Ja, du har säkert rätt. Jag har alltid tänkt i magenta och gult när jag tänker på hudtoner bara.
jag brukar använda selektiv färgändring, välja neutral och dra på hyfsat med gult, pytte med magenta och lite rött för att värma upp bilden i helhet.
kan vara något att köra med om man tänker i cyan, magenta osv... du har alla valmöjligheter där eftersom du även kan ändra färgtoner i enskilda färger.
ett av mina favorit"verktyg" i fottotjopp ang. färger.

Estethia skrev:
jag brukar använda selektiv färgändring
ett av mina favorit"verktyg" i fottotjopp ang. färger.

Jo, det är ju ett bra verktyg om man vill ändra vissa färgnyanser i en bild, men har tyckte jag det såg ut som om hela bilden drog mot blått. Då tycker jag att kurvor är ett mycket smidigare verktyg att arbeta med.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Jo, det är ju ett bra verktyg om man vill ändra vissa färgnyanser i en bild, men har tyckte jag det såg ut som om hela bilden drog mot blått. Då tycker jag att kurvor är ett mycket smidigare verktyg att arbeta med.

MVH/Stefan
man kan ändra alla färger i bilden genom att ställa in neutral, som jag skrev först.
lärde mig det knepet på en grafisk firma och tycker fortfarande det är ett mycket enkelt knep.
knep för sånt här finns det massor och åter massor av i fottotjopp, det här som jag beskrev är min favorit just för att man även kan använda det rent selektivt i varje färg för sig.
är mycket enklare att finlira med än kurvor, tycker jag. kurvor eller nivåer kör jag personligen endast som grovinställning, om jag använder det öht.

Estethia skrev:

är mycket enklare att finlira med än kurvor, tycker jag. kurvor eller nivåer kör jag personligen endast som grovinställning, om jag använder det öht.

Men det tycker inte jag, snarare tvärtom. Kurvor ger en mycket bättre koll på färg och kontrast. Och det är väl det som är det häftiga med det programmet, alla hittar en väg fram :) Så om du fortsätter med selektiv färgändring, så går jag vidare med kurvor. Fast jag lovar att jag ska prova lite grann med selektiv färgändring för att se om jag ändrar mig.

MVH/Stefan

jo det är ju det som är så bra med programmet, man kan göra samma förändringar på så många olika sätt.
jag gillar oftast sånt som är enkelt, går snabbt och ändå ger stor frihet och många möjligheter.
jag gav selektiv färgändring ett eget smabbkommando rätt omgående. ;o)
är det mycket färgproblem i en bild går det mycket bra att kombinera kurvor (eller nivåer) med selektiv färgändring.
för dom som tycker det är knepigt finns det ett rätt okej plugin som heter photo wiz - color washer.

Har provat Christel och Henriks metoder. Fungerade mycket bra. Skall prova Daniels metod då jag är lite mer koncentrerad (läs piggare).

Tack återigen.

// Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto