Annons

Hur hitta mina rosbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Brasklapp: det var ju oerhört korkat att inte tagga mina rosbilder jag tog för några år sedan!

Jag har ca 25 000 bilder sorterade i år/mån/dag-mappar som jag behöver leta igenom så snabbt jag kan för att hitta den sekvens av rosbilder jag "behöver". Vad borde jag använda för verktyg?

Min dator kör Windows 10 och bilderna ligger på en server på mitt nätverk, men är också kopierade till onedrive. Det snabbaste jag hittat är xnview, men det kanske finns något ännu bättre sätt?

Per
 

Ventures

Aktiv medlem
När blommar rosor? Juni/juli. Kan inte vara så många mappar att söka bland. Filhanteraren med "stora ikoner" på så borde de lätt hittas. (Om det är filformat som filhanteraren kan öppna förstås).
Dagmappar gör det förstås mer besvärligt. (Varför dagmappar?)

Skaffa sedan ett effektivt katalogprogram som t.ex lightroom till nästa gång. :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ladda upp alla bilderna till Google Photos och sök sen i bilderna med sökordet "ros" (eller kanske "rose").
 

atotowi

Aktiv medlem
Kö 30 dagar prova på Lightroom (ej classic utan web versionen) ladda upp bilderna och använd Adobe Sensei AI för att hitta rosorna.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ladda upp alla bilderna till Google Photos och sök sen i bilderna med sökordet "ros" (eller kanske "rose").
Å, tusan, kan de sådant? Det måste jag prova!

Visst är det bara i juni och juli jag behöver leta, men de finns åtminstone 20-30 dagar med bilder...

Tack för idéer, hörni!

Per
 

Ventures

Aktiv medlem
Om du söker i filhanteraren kan man "inkludera undermappar" så kommer alla dagar med . Tänkte först inte att det går. Sök med "*.jpg" eller vilken filändelsen är.
 

Erik X

Aktiv medlem
År-månad-dag-mappar fungerar alldeles utmärkt om man lägger till en enkel beskrivning i mappnamnet när uppladdningen är klar..
T.ex. 2020-07-06 rosor ortnamn
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har löst det!

Visst kunde rosorna bara vara tagna på sommaren, det tänkte jag inte på! Jag gjorde ett skript som kopierade alla bilder tagna de senaste 7 åren på sommaren (månad 6-8) och la dem i en egen mapp på min linuxdator. Därefter tog jag bort de bilder som var tagna med våra kompaktkameror, som jag visste att jag inte använt till detta. Kvar blev 4000 bilder, och filhanteraren var snabb nog att låta mig rätt kvickt bläddra igenom mappen och si, där fanns de!

Tack för all ansträngning att hjälpa mig! Jag spar era idéer jag inte använt till ett annat tillfälle, då de kan komma till användning.
 

perstromgren

Aktiv medlem
År-månad-dag-mappar fungerar alldeles utmärkt om man lägger till en enkel beskrivning i mappnamnet när uppladdningen är klar..
T.ex. 2020-07-06 rosor ortnamn
I mitt fall funkar inte det. Jag använder Shotwell, och det är Shotwell som skapar katalogerna.

I stället borde jag tagga fototillfället, eller enskilda bilder, vilket jag alltså inte gjort, tyvärr.

Per
 

PMD

Aktiv medlem
Liten sidokommentar: min mobiltelefon taggar bilder på ett ganska bra sätt (förutom GPS-tag, alltså). Den här bilden fick taggarna "Border Collies", "Dogs", "Hiking" och "Sports".

Så här bra bildigenkänning borde "vanliga" kameror ha också. Att hitta bilder i arkiv blir ju mycket enklare då.
20200515_155545.jpg
 

perstromgren

Aktiv medlem
Liten sidokommentar: min mobiltelefon taggar bilder på ett ganska bra sätt (förutom GPS-tag, alltså). Den här bilden fick taggarna "Border Collies", "Dogs", "Hiking" och "Sports".

Så här bra bildigenkänning borde "vanliga" kameror ha också. Att hitta bilder i arkiv blir ju mycket enklare då.
Visa bilaga 150623
Snygg funktion! Men jag tycker nog att det räcker bra med att igenkänning görs vid inläsning till arkivet. Telefonen är ju, till skillnad från "riktiga" kameror, ofta använd som permanent bildarkiv. Att belasta kameran med detta, vore nog att fördröja den i onödan.

Allt IMHO, förstås!

Per.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte stresstestat mobiltelefonen för att se om den slöar ner pga taggningen, men den är ganska rapp när man tar bilder så jag tror inte att det påverkar så mycket.

Annars håller jag med om att automatisk taggning med fördel görs när man sparar bilderna i sitt arkiv. Då kan man förmodligen få ännu bättre taggning, t.ex. genom att vara uppkopplad mot en AI-server. Min telefon gör taggningen helt lokalt. Jag har aldrig 3G/4G igång på den, och på det ställe där bilden ovan togs finns inte WiFi. :)

Vi kan nog konstatera att framkanten när det gäller bildbehandling (i generell bemärkelse) idag finns hos mobiltelefoner. De traditionella kameratillverkarna (och deras kunder) är alldeles för konservativa.
 
ANNONS