Annons

Hur illa är det med Sony-försörjningen under pandemin egentligen

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Min fundering i det samnanhanget är mer om dessa större svenska företag på marknaden som av olika skäl inte verkar ha så lätt att leverera, riskerar att bli sittande mål trots att de har sina utvecklade e-handelslösningar. Har har man dåligt med kapital för att handeln gått uselt förhållandevis sedan i våras och inte tar hem ens det som borde finnas efterfrågan på med viss frekvens, så är det inte där folk kommer handla om Amazon med sina finansiella muskler inte har några sådana problem att hålla ett bredare sortiment på hyllorna. Länge har ju exv. ett objektiv som Sonys 90mm makro varit i princip det enda makro kring 100mm som funnits för Sony E med stabilisering och AF och det fortsätter det vara trots att Sigma nu på kortvtid släppt både ett på 70mm och nu ett på 105mm.

Om vi som kunder börjar se ett sånt mönster så kan det gå fortare för Amazon att göra en stor del av den svenska kanalen irrelevant och vad ska vi med butiker till som man i många fall inte kan köpa något i utan bara beställa. Var finns i så fall poängen med fysiska butiker? Kan de inte sälja över disk när folk vill köpa kommer deras roll snart bara bli att funka som ett gratis "show room" för Amazon innan folk istället går hem och lägger en order på både billigare produkter och produkter de kan få levererade via post inom någon dag.

Har använt e-handel sedan den kom och handlat mycket från Tyskland, även England och förstås Sverige. Det har fungerat utmärkt under alla år. Om det tar tre eller sex dagar att få varan är ingen stor grej tycker jag. Har också reklamerat till både Tyskland och England utan problem. Hela min familj handlar idag på internet, jag köper i princip allt på nätet.

Nästa steg är väl dagligvaruhandeln, och när den går i lås är det nog tack o hej för många fysiska butiker?

Har man fördjupade intressen som till exempel foto så ställer också krav på återförsäljaren. Har inte kollat foto hos Amazon, men däremot aktiva närfältsmonitorer :) som jag kan bra, där är utbudet och informationen katastrofal. Har även kollat andra grejer, samma sak där och dessutom dyrare. Har sett Amazon.de sedan mer än tio år tillbaka men aldrig nappat.

Med det sagt, så är e-handeln i Sverige väl utvecklad med kunniga handlare och bra priser. Jag tror som tidigare, det är inte bara smälla upp en hemsida och sedan är allt klart för succe. Det måste också kännas kompetent. Ringer man supporten om en vara vill man ha kunniga svar och inte från en outsourcad telefonsupport i Moldavien.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Nästa steg är väl dagligvaruhandeln, och när den går i lås är det nog tack o hej för många fysiska butiker?
Varken ICA eller COOP har webbutiker som går att använda. Jag har provat och gör helst inte om det. Fördelen är att jag inte spontanköper något i affären som jag kommer på att jag "behöver". Det är bra för min ekonomi men inte för butikens.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad jag förstår så går Amazons dagligvaruhandel i USA bra och den har gynnats av pandemin.

En bra artikel i dagens SVD, ungefär "skratta bäst som skrattar sist". Amazon är ett finansiellt monster. Bara medlemskapet Prime omsätter 150 miljarder kronor per år. Och som jag tolkar det, målsättningen är inte lägsta pris utan växa på olika marknader.
På fem år sedan 2014 har Amazon tredubblat sin omsättning till 290 miljarder USD 2019 och aktien har stigit med 75 % under samma period.

Kollade precis på Prime 65 kr/mån. Den tillhandahåller streamad musik, filmer, spel, specialerbjudande till medlemmar, fri frakt mm.

Kan tänka mig målgruppen unga barnfamiljer?
 

Bengf

Aktiv medlem
Varken ICA eller COOP har webbutiker som går att använda. Jag har provat och gör helst inte om det. Fördelen är att jag inte spontanköper något i affären som jag kommer på att jag "behöver". Det är bra för min ekonomi men inte för butikens.
Så stark är inte jag, har jag åkt till affären så knallar jag runt och tittar om det ändå inte finns något köpbart, mycket kan åka in i frysen för kommande behov, och där är det inte ovanligt att något glöms bort och får kastas senare för att man dumhamstrat för mycket, Älgkött har jag käkat som varit 4 år i frys, men många livsmedel klarar inte halvåret med bibehållen kvalitet. Finns kockar som inte ens har frysskåp hemma för att kvaliteten minskar, övertron på en gång sensationen att frysa in mat ligger kvar. Men bevisat att många frysgrönsaker behåller mycket av näringen, vilket är trevligt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tog upp Sonys sida som ett exempel. Men avsåg en mer generell situation.
Jag kan mycket väl tänka mig att Sony gärna låter påskina att varorna finns hos en av de föredragen underleverantör för att på så vid behålla kunderna inom sitt återförsäljarnät i landet och minska strömmarna till grå-import.

Jag har i andra branscher sett lagersaldo på butiksnivå. Men både butiken och huvudkontoret nästan skrattar åt mig när jag beklagar mig då det visar sig att saldot inte stämmer.

En av ägarna i en svensk teknikkedja uttalade en gång att kunder som väl kommit in i butiken köper något, även om just det de kom dit för inte finns i lager. De är så köpsugna att de inte klarar av att gå därifrån tomhänt.
Ja så är det precis, blev rabalder när elektronladorna hade sina bästa ruscher av folk som skulle köpa den där extra billiga Tv:n som annonserades ut, den var så klart slut, fans någon kvar så var det vanligt att handlaren ändå hänvisade till en lite dyrare som enligt honom var så mycket bättre, annars bra även om man bara skall åka korta sträckor att först kolla om varan finns, och ganska så ofta finns den så klart inte hemma, varit med om det flera gånger på lantmännen/ Granngården, jag vi har inte uppdaterat lagersaldo, och visst har jag då köpt något annat, när man ändå är där, senast något hästliniment som fungerar på människor också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I takt med att lokala butiker med kunskap om produkter dör ut när först multinationella kedjor rullade in som nu rullar ut när internethandel fullständigt tar över flyttar istället expertisen och val av produkter in i forum som detta.
Det är här som kunskapen formas. Det är här vi får reda på nyheter. Det är här köplusten odlas. Det är här vi väljer vad vi ska köpa. Sedan när det är dags att skörda letar vi bara efter en webbtjänst som kan leverera varan hyfsat snabbt och billigt.

Nästa mål för att dominera marknaden blir alltså att vara incognito på medlemsforum och sätta tonen för vilka produkter och vilka kanaler fårskocken ska följa.

Söta lilla fotosidan är än då länge ganska förskonat från multinationella krafters påverkan. Men hur ser det ut om några år? Finns FS kvar då, eller är det multinationella forum för hela slanten då.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
FS har sålt annonseringen till Google. Det är alltså en multinationell jätte som med sina algoritmer väljer vilka annonser som ska påverka oss.
Nästa steg är att samma sorts algoritmer tillämpas i diskussionsforum där också robotar skriver inlägg och driver diskussioner i ”önskad riktning”
 
ANNONS