Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan Adobe missat slektiv justering i Lightroom classic 10.0

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Laddade ner 10.0 av Lightroom Classic och har kollat en hel del demo av Lightroom Classic 10.0 men jag undrar hur kan det komma sig att Adobe missat helt att så många önska selektiv ändringar av färger? Varför lägger man inte in detta i verktygen för masker är för mig helt ofattbart. Varför ställer inga kritiska frågor till Adobe på deras MAX-konferens?
 

thommya

Aktiv medlem
Laddade ner 10.0 av Lightroom Classic och har kollat en hel del demo av Lightroom Classic 10.0 men jag undrar hur kan det komma sig att Adobe missat helt att så många önska selektiv ändringar av färger? Varför lägger man inte in detta i verktygen för masker är för mig helt ofattbart. Varför ställer inga kritiska frågor till Adobe på deras MAX-konferens?
Känner du till denna som funnits sedan version 9.3?
Selektiv ändring av färger kallas den.

1603203907012.png
 

thommya

Aktiv medlem
Den känner jag till men där kan du bara ändra HUE, vargör gör de inte hela HSL/color och dagens color grade som selective?
Men varför då? Du hittar ju även mättnad samt ljushet i alla selektiva reglage.
Varför ställer du själv inga kritiska frågor till Adobe på deras MAX-konferens om du vill ha just HSL ombyggd?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Jag Laddade ner 10.0 av Lightroom Classic och har kollat en hel del demos av Lightroom Classic 10.0,men jag undrar hur kan det komma sig att Adobe missat helt att så många önskar selektiv ändringar av färger? Varför lägger man inte lägger in detta i verktygen för masker är för mig helt ofattbart. Varför ställer inga kritiska frågor till Adobe på deras MAX-konferens?
[/QUOTE

Varför är du så sugen på att såga Adobe vad de än gör/inte gör?

Att ingen ställt nån fråga än till Adobe på Adobe MAX beror helt enkelt på att det inte börjar förrän klockan 18:00 Svensk tid. Det har alltså inte börjat än. Du får helt enkelt hålla dig en liten stund till även om det kliar i fingrarna. Anmäl dig till Adobe MAX själv och ställ dina frågor.

Du som (om än självutnämnd) expert kan ju tom erbjuda din tjänster till Adobe...
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Varför ska det inte ha det, vem har bestämt det? Nu pratar vi inte om avancerad utan om riktigt grundläggande funktioner och eftersom flera konkurrenter har det så har det inget val.

Jag tror tvärtom att Adobe är helt ute och cyklar företaget har stora problem de flesta börjar bli gamla och gaggia där Thomas Knoll är väl runt 60 år nu.

Adobe är inne på att göra samma misstag som apple har gjort, apple hade proffs designer,musiker, videoredigering osv men sen la det allt krut på iphone, ipad och tunnan datorer mac pro stod och ruttnade tills den var typ 5-10 efter och sen insåg apple det.

Men du jämför ju äpplen och päron...

LR är INTE ett PS light

Vad är det du inte förstår?

Vad du tror är långt ifrån sanningen.

Adobe är värderat som företag 61 på Forbes lista över starkaste varumärken
med ett värde på $11.5 B och en 10% ökning under året.

Apple leder på plats 1 med ett värde på $241.2 B och en 17% ökning.

så nånting gör de båda företagen rätt... oavsett vad du tror i din lilla kammare.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Men du jämför ju äpplen och päron...

LR är INTE ett PS light

Vad är det du inte förstår?

Vad du tror är långt ifrån sanningen.

Adobe är värderat som företag 61 på Forbes lista över starkaste varumärken
med ett värde på $11.5 B och en 10% ökning under året.

Apple leder på plats 1 med ett värde på $241.2 B och en 17% ökning.

så nånting gör de båda företagen rätt... oavsett vad du tror i din lilla kammare.
Varför stödjer de i så fall överhuvudtaget selektiv ändring enligt dig?

Vad är det du inte förstår?
Testa detta program om du inte hört talas om det https://www.captureone.com/
Finns trial.
Även luminar har bättre funktioner än lightroom.



Vad de är värderas säger absolut noll hur fotografer, klippare, designer osv vill jobba är ju lika dumt som att jämföra McDonalds med Frantzén och säga att mcdonalds har godare mat för att deras omsättning är högre. Förvånas över hur folk tänker.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Varför stödjer de i så fall överhuvudtaget selektiv ändring enligt dig?

Vad är det du inte förstår?
Testa detta program om du inte hört talas om det https://www.captureone.com/
Finns trial.
Även luminar har bättre funktioner än lightroom.

Det är säkert så, jag har kört C1 och jag kör Luminar också mest som plugin, och är fullt medveten om att man kan jobba med lagermasker osv där. LR bygger ju på att större ingrepp görs PS.

Vad de är värderas säger absolut noll hur fotografer, klippare, designer osv vill jobba är ju lika dumt som att jämföra McDonalds med Frantzén och säga att mcdonalds har godare mat för att deras omsättning är högre. Förvånas över hur folk tänker.
Du måste ju få in i ditt huvud att ett aktiebolags primära mål är att generera vinst till aktieägarna. Därav är det intressant att se hur de värderas.
Därför omsätter också McD mer än Frantzén. HM omsätter mer än den lokala skräddaren på hörnet. Är man tillräckligt stor räcker det att göra tillräckligt bra produkter om man skall tillfredsställa den stora massan och samtidigt generera vinst.

Sen tycker jag förvisso att Adobes produkter generellt sätt är mer än tillräckligt bra. Och att ständigt byta arbetsflöde kostar ofta mer än det smakar.
 

alfin

Aktiv medlem
Du måste ju få in i ditt huvud att ett aktiebolags primära mål är att generera vinst till aktieägarna. Därav är det intressant att se hur de värderas.
Därför omsätter också McD mer än Frantzén. HM omsätter mer än den lokala skräddaren på hörnet. Är man tillräckligt stor räcker det att göra tillräckligt bra produkter om man skall tillfredsställa den stora massan och samtidigt generera vinst.

Sen tycker jag förvisso att Adobes produkter generellt sätt är mer än tillräckligt bra. Och att ständigt byta arbetsflöde kostar ofta mer än det smakar.
Vad hände med våra tidigare inlägg? Försvann de ut i cyberspace eller blev de raderade av Fotosidans cencorer?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du måste ju få in i ditt huvud att ett aktiebolags primära mål är att generera vinst till aktieägarna. Därav är det intressant att se hur de värderas.
Därför omsätter också McD mer än Frantzén. HM omsätter mer än den lokala skräddaren på hörnet. Är man tillräckligt stor räcker det att göra tillräckligt bra produkter om man skall tillfredsställa den stora massan och samtidigt generera vinst.

Sen tycker jag förvisso att Adobes produkter generellt sätt är mer än tillräckligt bra. Och att ständigt byta arbetsflöde kostar ofta mer än det smakar.
Med din logik är det bra att röka och knarka för det går bra för dessa "företag"
Det är nog så snarare att användarna är de som är dumma.


Men om du inte vill ha dessa funktioner i lightroom för att Adobe-aktie går bra så är det upp till dig.

Det är dock ganska många som står på min sida.

 

JensEkberg

Aktiv medlem
Hur gammal är du?
Är du överhuvudtaget läskunnig?
Mig veterligen så säljer varken Adobe eller Apple vare sig knark eller cigaretter.

Även om både PS & LR kan vara beroendeframkallande –framför allt kombon.
Jag säger som någon i din refererade länk – Jag har hellre två fungerande program som jobbar i symbios där jag använder PS när det krävs men fixar resten snabbt o smidigt i LR, istället för att ha ett gigantiskt program som gör allt och därför blir tungt.

Jag avböjer att kommentera vem som är dum.
 
ANNONS