Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Kanske gäller vissa riktigt förorenade städer i tex. Kina? Låter inte helt orimligt.

Har inte sett någon data som stödjer din tes gällande våra svenska storstäder. Är betydligt mer skeptisk till det.

Det sagt så tycker jag, oavsett CV-19, att människor och barn som växer upp i storstäder borde ha rätt till i princip lika ren och frisk luft som oss som bor på landet. Är helt för att förbjuda avgasfordon i centrum av storstäderna. Skulle göra enormt mycket för luftkvaliteten och hälsan.
Som boende i centrala Sthlm (mitt i smeten) så kan jag säga att jag tidigt märkte av en väsentligt bättre luft efter C-19. Det luktar nästan...natur i stan. Mixade känslor men givetvis fantastiskt på många sätt.

Nu tror jag inte det i Sthlm leder till någon större förändring i långa loppet då vår stadsluft generellt sett är god eller till och med mycket god jämfört med övriga europa. Men ändå en trevlig iaktagelse.
 

apersson850

Aktiv medlem
Många tror på masker. Sundström Safety producerar nu ungefär fem gånger så mycket pappersfilter som normalt. Modulpac, som bland annat gör kapsyler till handspritflaskor, kör också allt vad maskinerna kan producera. Någon kund köpte kapsyler till ketchupflaskor istället, för det var bättre än inget, och det enda som fanns.
 

Falumas

Aktiv medlem
Åtgången hos vården här i Schweiz är 2milj masker om dagen. Produktion är 0.5M masker om dagen, så sjukvårdens lager minskar med 1.5M om dagen. Nu flögs iofs precis en jädrans massa masker in, så det fylldes väl på lite i lagret igen.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Vad skulle hända om man släppte viruset fritt och får ett scenario som i Lombardiet. De flesta skulle klara sig men många äldre och sjuka skulle dö. Du har tidigare i tråden ställt virussjuka mot företagare (vilket man inte gör so far). Det enskilda människolivet är större än pengar och försämrad ekonomi.
Nej, i Sverige släpper man inte viruset fritt. Exportindustrins problem kan vi nog inte göra något åt. Den inhemska ekonomin som tex restauranger och detaljhandel har nu fått en riktig törn. det beror enligt mig på skräckpropaganda i media plus att en del har naturligtvis blivit uppsagda, eller befarar det, fonder har sjunkit osv. Det har faktiskt varit en hel del varningar om ekonomin. Självmord är ju fortfarande lite tabu att prata om, men frågan är (som vi möjligen får svar på om ett år) om självmorden blir färre än dom corona döda på ett års sikt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oisin Cantwell på Aftonbladet har kollat läget på Heron City i Kungens Kurva. Det är ganska ojämnt hur social distansering slår på olika verksamheter:

” ... Det är kö till restaurangen och Enserma berättar att affärerna går strålande. Omsättningen ligger på 15 000 - 20 000 kronor om dagen, till helgen bör de komma upp i trettio.

Coronan? Den har knappt märkts. Det är business as usual.
En trappa upp är situationen annorlunda. Filmstaden är igenbommad. En ordningsvakt står lutad mot räcket och tittar ner mot kunder som rör sig på våningarna nedanför. Han ser inte ut att ha mycket att göra.

Shaima äger Lekplatsen tillsammans med sin man. Det är här folk stoppar in sina ungar innan de shoppar loss. Eller de brukade i varje fall göra det, innan viruset började sprida sig och festen dog.
– Vi hade åtta anställda. Alla är uppsagda. ...”

 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror problemet är mindre i Sverige än på många andra ställen, just därför blir argumentet ännu absurdare.
Problemet är sannolikt lite mindre i Sverige eftersom vi faktiskt får gå ut utanför vår egen boning. Men poängen med mitt inlägg var att alla åtgärder som sätts in har konsekvenser. På ett eller annat sätt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Åtgången hos vården här i Schweiz är 2milj masker om dagen. Produktion är 0.5M masker om dagen, så sjukvårdens lager minskar med 1.5M om dagen. Nu flögs iofs precis en jädrans massa masker in, så det fylldes väl på lite i lagret igen.
Såg en intervju med en intensivvårdssköterska här i Sverige. De planerar sina arbetspass så att de ska behöva byta skydd så sällan som möjligt. I lager har de bara skydd för nästa dag.
De har också lånat in personal från andra avdelningar som de lär upp. Nu är de dubbelt så många som normalt.

Det är härligt att höra hur folk verkligen jobbar och hittar lösningar för att ta oss igenom detta virusangrepp.
 

alfin

Aktiv medlem
Självmord är ju fortfarande lite tabu att prata om, men frågan är (som vi möjligen får svar på om ett år) om självmorden blir färre än dom corona döda på ett års sikt.
I ena fallet dör jag för att du smittar mig, i andra fallet dör du själv för att du inte orkar leva längre. Rätt stor skillnad i min värld!
 

Håkan_S

Aktiv medlem
I ena fallet dör jag för att du smittar mig, i andra fallet dör du själv för att du inte orkar leva längre. Rätt stor skillnad i min värld!
För barnet, som i ena fallet förlorar sin sjuka gammelfarmor och i det andra fallet förlorar sin pappa är det också stor skillnad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Schweiz 756 - 793 Sverige

Någon dag till har nog Schweiz dock högre dödsfall per capita.

Våra restriktioner blev igår förlängda en vecka, den 26/4 tror regeringen att dom kan börja lätta på restriktionerna.
 

Falumas

Aktiv medlem
För barnet, som i ena fallet förlorar sin sjuka gammelfarmor och i det andra fallet förlorar sin pappa är det också stor skillnad.
Frågan är hur stor risken är för mass-självmord? Har man sett det i andra länder som har i alla fall ett grundläggande socialt skyddsnät.

Här har det varit ganska kraftiga restriktioner i 2-3 veckor och jag har inte hört något om att det skall vara något problem med självmord.

Det hela måste vara en helhetsbedömning. Med Coronarestriktioner så kan man kanske rädda 1000 liv, tror man att fler begår självmord och blir ihjälslagna i hemmet så är det riktigt att inte införa restriktioner.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det hela måste vara en helhetsbedömning. Med Coronarestriktioner så kan man kanske rädda 1000 liv, tror man att fler begår självmord och blir ihjälslagna i hemmet så är det riktigt att inte införa restriktioner.
Nu börjar man prata om att fattigdomen i världen kommer att öka som en direkt konsekvens av Corona och de åtgärder som länder har satt in. Så visst är det ett svårt pussel att lägga, det att hantera en pandemi.

Jag själv har en kompis som permitterats till 60%. Han jobbar alltså två dagar i veckan. Men får nästan full lön. Staten ger bidrag så att arbetsgivaren har råd att ha honom kvar i anställning.
 

Falumas

Aktiv medlem
Min sambo har också det dom kallar kurzarbeit, vilket i hennes fall mer eller mindre är 40% arbetslös så betalar staten 80% av 40% men hennes firma betalar dom 20% som inte betalas av staten så hon får full lön. Så har hon fått två veckors tvångssemester också.
Själv har jag drabbats av otroligt mycket jobb, så jag kan förhoppningsvis ta lite extra ledigt i sommar. Så skall man vara lärare åt barnen också, så jag har haft noll tid över att behöva fundera vad jag skall göra med. Som tur är har mina föräldrar lite tråkigt i sin isolering och kan hjälpa till som lärare via Internet.
 

alfin

Aktiv medlem
För barnet, som i ena fallet förlorar sin sjuka gammelfarmor och i det andra fallet förlorar sin pappa är det också stor skillnad.
Det tråkiga med coronaviruset är att barnet mycket väl kan mista både farsan, mormor och gammelmormor. Eller du tror fortfarande att det bara är folk som ändå ska dö nästa vecka som drabbas?

Hur många i Sverige med vårt skyddsnät tar livet av sig för att de blir av med jobbet? Googla nu inte på antalet självmord i Sverige för de kan ha tusen och en andra anledningar. Dessutom är det ingen finanskris de drabbas av. Så fort efterfrågan återupptas har de flesta säkert god chans till en ny anställning. Till dess är det vi andra skattebetalare som försörjer dem. Tveksamt argument för att skära upp pulsådern eller hänga sig i farstun, även om en och annan psykiskt instabil säkert gör det ändå.

I min värld är det ändå värre när någon dör ofrivilligt och utan egen förskyllan. Även om gamla människor bara har ett eller ett par år kvar, så är det vår förbannade skyldighet att säkerställa att de får leva sina liv fullt ut så långt det går. De som väljer att själva avsluta sina liv - oavsett orsak - har gjort ett helt annat val och det är ett ämne som är mycket mer komplext än att diskuteras i förbigående på ett fotoforum.
 

PMD

Aktiv medlem
Även om många dör av Covid-19 så har alltså Sverige ingen överdödlighet för närvarande.

På torsdag vet vi om det håller i sig.
Schweiz 756 - 793 Sverige

Någon dag till har nog Schweiz dock högre dödsfall per capita.

Våra restriktioner blev igår förlängda en vecka, den 26/4 tror regeringen att dom kan börja lätta på restriktionerna.
Idag har Euromomo uppdaterat sin presentation. Fortfarande ingen överdödlighet i Sverige.
Frankrike har gått från ingen till mycket hög överdödlighet. England och Schweiz har gått från hög till mycket hög överdödlighet.

Den här interaktiva kartan kan man använda för att se utvecklingen vecka för vecka sen nyåret 2017.
 
ANNONS