Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
1. Tegnell bestämmer inte ensam över Sveriges Covid-19-strategi.

2. Som jag redan påpekat så uttryckte sig Tegnell på ett liknande sätt redan den första maj, så det senaste uttalande från honom är inte direkt något nytt.
1. Jag menar på inget sätt att Tegnell är diktator och att han står med svartepetter ensam. Regeringen får väl ändå anses vara ansvariga för det hela.

2. Det är rätt vågat i det läget att gå mot WHOs rekomendationer och att staka ut en egen väg. Jag säger inte att det är fel (även om jag tror det), men väldigt vågat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vad för restriktioner är det du syftar på?
Sverige var ju också rätt tidiga med att införa restriktioner och gå ut med starka rekommendationer.
T.ex så var det väl en 90% nedgång på besökare i fjällen under sportlovet. (Eller det kanske var senare??)

Visa bilaga 150357
Du svarar ju på det själv med bilden. Dessutom var Sverige mycket senare med restriktioner. Melodifestivalen fungerade nog som en bra startgas för CoVid i Sverige.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är mycket tveksamt om vi kommer att få flockimmunitet utan ett vaccin.
Survival of the fitest, inte ens flockimmunitet finns att hoppas på längre.

Som tur är har dom tre jag känner som haft det klarat sig, en av dom har dock 3 veckor efter friskförklaring inte återfått lukt och smaksinne. Ännu mer tur är att jag inte fått det själv, för att det var inte roligt att följa deras resor virtuellt och det var 40-50 åringar i väldigt bra skick.
 

PMD

Aktiv medlem
1. Jag menar på inget sätt att Tegnell är diktator och att han står med svartepetter ensam. Regeringen får väl ändå anses vara ansvariga för det hela.
Folkhälsomyndighetens rekommendationer utarbetas av en grupp människor på Folkhälsomyndigheten och det är generaldirektören som är ytterst ansvarig.

Regeringen fattar de nödvändiga besluten baserat på rekommendationerna om det behövs. T.ex. så fattade regeringen ett beslut om en förordning, enligt ordningslagen, om att förbjuda folksamlingar med fler än 50 personer.

De flesta av Folkhälsomyndighetens rekommendationer är sådana att regeringen inte behöver fatta några beslut om dem.

2. Det är rätt vågat i det läget att gå mot WHOs rekomendationer och att staka ut en egen väg. Jag säger inte att det är fel (även om jag tror det), men väldigt vågat.
Poängen var att "den samlade världsexpertisen inkl WHO" kanske inte är så samlad. WHOs utspel styrs också rätt mycket av politik (Kina har stort inflytande i WHO; ännu större om Trumps hot om att USA ska lämna WHO blir verklighet).

Samt att kunskapsläget ändras hela tiden. Det enda man kan vara tvärsäker på att det är obra att vara tvärsäker.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det ser ju inte så bra ut. Jag gissar att kameraindustrin kommer att lida av det här ganska länge, och att vi kamerakonsumenter kommer att få nöja oss med den nuvarande nivån på tekniken ett tag. Sjunkande försäljning ger rimligen sämre budgetar för FoU.
Utvecklingen kommer helt säkert drabbas, däremot när saker som detta händer och många projekt stoppas är det inte helt ovanligt att snilleblixtar uppstår. I vanliga fall är det oftast jäktande mot ett mål med skygglapparna på.

Å andra sidan klarade vi oss rätt bra innan digitaliseringen när utvecklingen gick i snigelfart jämfört med dagens Königseggsfart.
 

sb12

Aktiv medlem
Du svarar ju på det själv med bilden. Dessutom var Sverige mycket senare med restriktioner. Melodifestivalen fungerade nog som en bra startgas för CoVid i Sverige.
Eumm...nej det gör jag ju inte.
Norge tillät ju samlingar på upp till 500 personer sent i mars, precis som här.
Butiker har varit öppna, en skillnad är att frisörsalonger och massageställen o.dyl varit stängt. Är det därför?
Som sagt, samma restriktioner i lite olika grad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tja, rent etiskt kan man säkert hitta många argument. Men det är ju få som är beredda att offra sina nära och kära för det ändamålet.
Men du tänker lite som en nationalsosse i Tyskland på 30-talet, han ville också rensa bort dåliga gener. Det är väl annars här som problemet börjar vad som är dåliga och bra gener, är dåliga gener att klara CoVid rent allmänt dåliga?
Om du bara är en renlärig Darwinist så tror jag rensning bland 70+ ger dålig effekt på spridning av gener.
 

Falumas

Aktiv medlem
Eumm...nej det gör jag ju inte.
Norge tillät ju samlingar på upp till 500 personer sent i mars, precis som här.
Butiker har varit öppna, en skillnad är att frisörsalonger och massageställen o.dyl varit stängt. Är det därför?
Som sagt, samma restriktioner i lite olika grad.
På alla punkter utom en i ditt diagram har norge strängare restriktioner eller så saknar Sverige restriktion. Den enda andra punkten är Sverige och Norge lika.

Här en jämförelse mellan Sverige och Norge
1591218376273.png

Som du ser var Norge mycket tidigare med restriktioner och har sedan legat över eller betydligt över Sverige.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
1. Tegnell bestämmer inte ensam över Sveriges Covid-19-strategi.

2. Som jag redan påpekat så uttryckte sig Tegnell på ett liknande sätt redan den första maj, så det senaste uttalande från honom är inte direkt något nytt.
Jag vet inte varför, men de sista dagarna har jag av någon anledning tänkt på de "fyras gäng" i skandalen angående Tomas Quick. De "fyra" vidhöll och vidhåller fortfarande att Quick är skyldig, fast alla sa att det var åt helvete fel.

Jag tror många svenskar har haft förtroende för FHM och de extremt höga dödstalen var priset vi skulle få betala för att få folkimmunitet till midsommar. Vilket vi faktiskt har blivit lovade, att 600 000 stockholmare har haft viruset så tidigt som den 21 april och 99% inte ens hade haft en susning om att de burit på viruset.

Tror många trodde att Giesecke var en mysig självständig gubbe, som kunde tänka själv och var en motvikt till den offentliga hållningen. Och inte en betald konsult för att med våra skattepengar saluföra FHM:s åsikter. Han fick också komma till tals vid olika nyhetssändningar och morgonsoffor som expert. Så här spontant, känns det som samma personer har stärkt upp varandras åsikter (med för lite korsdrag) och sedan fört ut dessa i media.

Oavsett vad jag tycker, så kommer allt detta analyseras och granskas i efterhand. Vad ska hända nu, om det förutspådda inte slår in, ska ytterligare 5000 dö till i höst och sedan hur många till årsskiftet?

Tror alla här har en egen bild vad de tyckte initialt i februari, när pandemin drog igång. Min första reflektion i februari var, - varför är FHM inte mer försiktig i sin analys och tar det säkra före det osäkra. Vanligt sunt förnuft.
 

PMD

Aktiv medlem
Tja, rent etiskt kan man säkert hitta många argument. Men det är ju få som är beredda att offra sina nära och kära för det ändamålet.
Men du tänker lite som en nationalsosse i Tyskland på 30-talet, han ville också rensa bort dåliga gener. Det är väl annars här som problemet börjar vad som är dåliga och bra gener, är dåliga gener att klara CoVid rent allmänt dåliga?
Om du bara är en renlärig Darwinist så tror jag rensning bland 70+ ger dålig effekt på spridning av gener.
Jag tror att du kanske har missuppfattat vad flockimmunitet är.

Man brukar tala om flockimmunitet när ett stort antal individer i en population har utvecklat immunitet mot en sjukdom så att R-talet är så pass lågt att icke-immuna individer har en låg risk att bli smittade.

Individer kan bli immuna antingen på naturlig väg, dvs genom att bli smittade och utveckla antikroppar med hjälp av kroppens immunsystem, eller på konstgjord väg genom ett vaccin.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är bara Turkmenistan och Nicuaragua som har mindre restriktioner i världen.

Visa bilaga 150359
Jag tror att du kanske har missuppfattat vad flockimmunitet är.

Man brukar tala om flockimmunitet när ett stort antal individer i en population har utvecklat immunitet mot en sjukdom så att R-talet är så pass lågt att icke-immuna individer har en låg risk att bli smittade.

Individer kan bli immuna antingen på naturlig väg, dvs genom att bli smittade och utveckla antikroppar med hjälp av kroppens immunsystem, eller på konstgjord väg genom ett vaccin.
Och vad har flockimmunitet med survival of the fitest att göra och till och med du har ju nu avfärdat flockimmunitet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror många svenskar har haft förtroende för FHM och de extremt höga dödstalen var priset vi skulle få betala för att få folkimmunitet till midsommar. Vilket vi faktiskt har blivit lovade, att 600 000 stockholmare hade haft viruset så tidigt som den 21 april och 99% inte ens hade haft en susning om att de burit på viruset.
Vem lovade det, och hur?

"Sunt förnuft är summan av alla fördomar man har lagt sig till med när man fyller arton." – A.Einstein
 

PMD

Aktiv medlem
Och vad har flockimmunitet med survival of the fitest att göra
Jag vet inte. Det var väl du som tog upp det?
och till och med du har ju nu avfärdat flockimmunitet.
Nej, det har jag inte. Läste du vad jag skrev?

Flockimmunitet är ett mycket effektivt sätt att göra en smittsam sjukdom mindre farlig för en population. Flockimmunitet genom massvaccination var en mycket kraftfullt verktyg för att utrota smittkoppor.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vem lovade det, och hur?

"Sunt förnuft är summan av alla fördomar man har lagt sig till med när man fyller arton." – A.Einstein
Britton är en som har lovat detta. De är flera och de har integrerat ihop med olika matematiska modeller.

Det är min spontana uppfattning ikväll, jag kanske har fel och tar gärna den skiten. Men detta kommer granskas och vändas på av journalister och andra med bättre insyn. Avvakta lite så ser vi vad som händer?

Byt ut "sunt förnuft" mot tänk själv.

Fotnot: Brittons verkar var ett Co, hans farsa säger/sa samma sak. Flockimmunitet till midosmmar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är bara nyfiken på hur det löftet formulerades. De flesta vetenskapsmän brukar inte lova saker så lättvindigt.
 

sb12

Aktiv medlem
På alla punkter utom en i ditt diagram har norge strängare restriktioner eller så saknar Sverige restriktion. Den enda andra punkten är Sverige och Norge lika.

Här en jämförelse mellan Sverige och Norge
Visa bilaga 150358

Som du ser var Norge mycket tidigare med restriktioner och har sedan legat över eller betydligt över Sverige.
ok, så här tycker Frode Forland:

Men det är ju ganska stora skillnader i hur Sverige och Norge gjorde?

– Nej, inte så stora, det handlar mest om snabbheten i början. I Sverige tog man det lite stegvis uppåt, i Norge gick man rakt upp och sen stegvis neråt. Men det är ett missförstånd att Norge haft en total lockdown. Folk har alltid kunnat gå ut, vi har inte heller stängt restauranger och köpcentra, och kollektivtransporter har varit igång hela tiden.”

Att de har strängare restriktioner betyder ju inte att vi inte har dem. Du påstod ju att vi gått emot alla och gjort tvärtom. Det har vi ju alltså inte.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag är bara nyfiken på hur det löftet formulerades. De flesta vetenskapsmän brukar inte lova saker så lättvindigt.
Farsans utsago, citat: Min bedömning är att Stockholmsområdet når flockimmunitet framåt midsommar.

Sonen har sagt samma sak. Det är inte bara smittan som uppträder i kluster.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet inte. Det var väl du som tog upp det?

Nej, det har jag inte. Läste du vad jag skrev?

Flockimmunitet är ett mycket effektivt sätt att göra en smittsam sjukdom mindre farlig för en population. Flockimmunitet genom massvaccination var en mycket kraftfullt verktyg för att utrota smittkoppor.
Så du menar att Sveriges taktik med Sveriges dödstal är rätt väg fram tills ett vaccin dyker upp? När ett vaccin dyker upp tror jag också att vi kommer få flockimmunitet för så stark är inte anti-vaccins-dårskaran.
 

Falumas

Aktiv medlem
Farsans utsago, citat: Min bedömning är att Stockholmsområdet når flockimmunitet framåt midsommar.

Sonen har sagt samma sak. Det är inte bara smittan som uppträder i kluster.
Jag tror också att det är sagt, men det var rätt länge sedan och nu är det väl lite underförstått att det skall fortgå som det gör i Sverige fram tills ett vaccin dyker upp och Sverige lyckas köpa vaccin.
 
ANNONS