Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kontrollera ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej
Hur gör man för att se vilken ISO en bild är tagen med? Normalt sett bestämmer jag ju själv vilken ISO jag vill ha, men i kompaktens autoläge väljer den ju själv. Nu vill jag kontrollera så att den inte sätter tokhög ISO i alla lägen, hur gör jag för att kolla detta i efterhand? Hittar ingen sådan info i kameran.

Om du kör windows i datorn, högerklicka på bilden, välj egenskaper och där någonstans hittas all info. I många kameror kan du se det i visningläget, se manualen. /FW

Är det en Canon? Ofta det inte går att se ISO:n från Canon.

Fast när bilden väl är tagen är det ju redan försent. Är det inte bättre att låsa ISO:n istället om det går.

Kvarnvik skrev:
Nej, ISO finns inte med bland infon där, mycket annat finns, men inte det...
Klickade du på "Details"-fliken? (Jag gissar att den heter "Detaljer" på svenska). Bläddra ner tills du ser rubriken "Camera" (antagligen "Kamera" på svenska).

Kvarnvik skrev:
Nej, ISO finns inte med bland infon där, mycket annat finns, men inte det...
Är det en originalbild från kameran? Om du har öppnat bilden i något program och sen sparat den (eller en kopia) så kan det hända att ISO-värdet ramlar bort.

Är det en JPEG-fil eller en RAW-fil?

PMD skrev:
Hur ofta? Jag kollade nyss med en bild tagen med en EOS 40D. Windows kunde tala om att den var tagen med ISO 200.

Vet inte. Har en del bekanta med diverse IXUS-modeller och där har jag aldrig lyckats hitta nån ISO info.
På bilder från en annan kompis 40D går det bra.
(Kör själv inte Canon)

Det är en samsung nv8. Jag har både kollat egenskaper i utforskaren och i windows bildvisningsprog. Kan inte få fram något om ISO.

ANNONS
Götaplatsens Foto