Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lägga tillbaka på kortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse B

Aktiv medlem
Jag vill ibland lägga tillbaka bilder på minneskortet för att kunna se bilderna via kameran (på t.ex. en TV).

Det går bra. Men inte höjdbilder! Varför?

hur gör du då?
Via utforskaren eller via nåt specialprogram?
Vad är det som inte går bra? Går det inte att föra över eller visas dom fel?

Jag kopierar in bilderna igen med enklaste drag-and-drop, direkt på skrivbordet, in i samma folder på kortet där de en gång låg. Det går bra. Alla bilder kopieras snällt på plats. Alla bilder syns bra, utom de som är på höjden. Dvs. är vridna 90°.

Kameran förutsätter nog att bilderna är liggande. Alla bilder man tar med kameran är ju liggande.
Stående blir de först när man roterar dem (i en dator).

Inte alls! Kameran håller tjusigt reda på om bilden är liggande eller stående. Jag behöver inte, längre, rotera bilder för att visa dem rätt. (Förr, med min gamla utrustning behövde man rotera bilder. Med det var det lika illa med bildvisningen av höjdbilder efter inkopiering.)

Så jag behöver fortfarande förslag på hur jag ska göra. Om det går.

Precis...

Kameran känner av att du roterat kameran och sätter en flagga, så att bilden visas korrekt i kameran. Men bilden är fortfarande liggande. När du importerar bilderna till datorn och tittar på dem, så läser datorn flaggan och roterar bilden (fysiskt). Om man lägger tillbaka bilden så förstår inte kameran filen, eftersom Windows har meckat med filen.

Jeppe skrev:
Precis...

Kameran känner av att du roterat kameran och sätter en flagga, så att bilden visas korrekt i kameran. Men bilden är fortfarande liggande. När du importerar bilderna till datorn och tittar på dem, så läser datorn flaggan och roterar bilden (fysiskt). Om man lägger tillbaka bilden så förstår inte kameran filen, eftersom Windows har meckat med filen.
Det går alltså inte?

Lasse B skrev:
Det går alltså inte?
Det går nog, men du måste pilla lite. Se till att den stående bilden blir liggande, och sätt roteringsflaggan.

Det första är lätt, det kan vilket bildvisarprogram som helst nuförtiden.

Det andra är svårare. Du måste göra lite grundforskning i var i bildens metadata som roteringsflaggan sitter och hitta ett program (eller skriva ett själv) som kan manipulera denna flagga.

och med nya bilder kan det vara idé att stänga av autoroteringen i kameran, för det är väl där problemet uppstår?

Nej, det tror jag inte är något problem. Autoroteringsfunktionen i kameran påverkar ju bara visningen av bilden. Den ändrar inte själva datat i bildfilen.

ANNONS
Götaplatsens Foto