Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lägger jag ihop bilder i cs3

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej jag ska ta bilder på ett rum med fönster i. Problemet blir ju att fönstret blir på tok för överexponerat så jag tänkte att jag tar 2 bilder ett där fönstret är lagom sen ett där rästen är bra. Hur gör jag nu för att få ihop dom?

Öppna båda i PS, markera den ena exponeringen, tryck ctrl+a (markera allt) markera den andra exponeringen, ctrl+c(klistra in). Sedan kan du sudda bort det ena lagret så kommer exponeringen bakom fram.

Du kan även använda den inbyggda HDR-funktionen i CS3 för att sätta ihop bilderna. File -> Automate -> "Merge to HDR..."

Sedan kan du använda verktygen som finns till hands för att optimera din HDR-bild.

Det är ofta bra att ta fler än två exponeringar, du får prova dig fram! :)

Det finns även separat programvara för att skapa och "tone mappa" HDR-bilder, t ex Photomatix.

ANNONS
Götaplatsens Foto