Annons

Hur lägger man in en linje som beskär bilden bredden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ismael77

Medlem
Hej,

Hur lägger man in en linje som beskär en bild på snedden, se här i bilden nedan som Expressen gjort (linjen Jag tänker på är i bakgrunden)



1603710630523.png
 

apersson850

Aktiv medlem
I en tidning lär man väl göra detta i ett layoutprogram, skulle jag tro.
Det går exempelvis att göra även med det ganska enkla programmet Publisher, som numera ingår i Office 365. "Beskär efter form" ger möjlighet att göra sneda beskärningar (och en massa andra former).
 

martinator

Aktiv medlem
Jag gissar på photoshop eftersom det är en webbild....
I den tryckta varianten ser man inte mycket av den typen av bilder.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En sån sak hade jag löst utan att dra en egentlig linje: jag hade lagt de två bilderna i var sitt lager, markerat var jag vill ha linjen, och raderat de delar av respektive bild jag inte vill ha. Om bakgrundslagret är vitt räcker med att jag suddar med t lagom brett suddgummi.
 

martley

Aktiv medlem
Det borde finnas något polygonverktyg för att skapa den selection area man ska använda för att välja ut vilken del av bilden man vill ha. Lägg den ena bilden i ett transparent lager ovanpå den andra. Klipp bort den del av bilden som inte ska vara med genom att markera den delen med polygonverktyget. Den vita linjen kan man kanske åstadkomma genom att med samma polygonverktyg markera kanten på bilden och fylla markeringen med vitt. Jag är inte så värst hemma på sådana här verktyg, jag har lekt med Gimp lite bara, så det finns säkert smartare sätt att göra det på, det kanske finns nån funktion för att lägga på en kant eller marginal på en vald del av bilden. Utöver den sneda linjen borde liknande teknik gå att tillämpa för de runda bildkomponenterna, fast man använder cirkel i stället för polygon för att skapa selection arean.
 
ANNONS