Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lång tid lägger ni på bildbearbetning och sållning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linneto

Ny medlem
Hej!
Jag är ny i branchen och undrar vad som är rimlig tid att lägga på bildbearbetning (redigerar i Lightroom) och sållning av bilder. Hur lång tid tar det för er att exempelvis gå igenom 1000 bilder?
 

MNB

Aktiv medlem
Exakt tid vet jag inte. Men ganska kort tid. Min inställning är att om inte en bild fångar mitt intresse när jag går igenom dom, så kommer den inte fånga någon annans heller.

Det är väldigt lätt att försöka göra en halvbra bild till en bra bild igenom att redigera den under en längre tid.

Man kan redigera kassa bilder som träning. Men att endast visa upp dom bilderna man verkligen är nöjd med och tycker är bra.

När jag väl har en bild som jag tycker är bra lägger jag inte mycket tid på den. Samma där att redigera sönder bilder är väldigt vanligt.
 

jphotog

Aktiv medlem
Det beror lite på vad du har för kunder och vad du fotograferar.

Jag brukar lova att leverar 3-5 bilder när jag fotograferar en modell.

När jag kommer tillbaks från en session kanske jag har 200-300 bilder. Jag laddar upp i LR och sållar snabbt med Shift-X (arkiveras) och Shift-P (jobba vidare). Några sekunder per bild. Sen går jag igenom alla P-bilder igen tills jag har max 5. Det tar kanske 20-30 minuter. Sen jobbar jag i LR och PS runt 10-20 minuter per bild. Det tar oftast mindre än 2 timmar och på sin höjd 2 timmar.

När jag fotar landskap har jag i princip samma arbetsflöde, men ofta kommer jag tillbaka från en resa och har bilder från olika platser. Då delar jag upp det i flera omgångar. Det tar också lite längre tid eftersom det kan vara mer pill med att stacka bilder och göra panoraman osv.

Alla har sina egna arbetsflöden och det ska bli intressant att se hur den här tråden utvecklas.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag börjar med att gå igenom samtliga i LR (ibland i läge 50% eller 100%) flaggar de bilder jag går vidare med. För1000 bilder tar det nog en timme.

Nästa steg är att visa markerade bilder och då har jag troligen kanske 300-400 bilder. Av dessa är jag mer noggrann och tittar oftast i 100%, i detta läge blir det både en andra granskning och sedan redigering av de bilder jag tycker är bäst. Då är vi troligen nere i 100 bilder, jag brukar redigera 10%. Att redigera en bild brukar ligga runt 30 sekunder per bild, jag brukar starta med en preset och så gör jag lite manuella justeringar för varje bild.

När jag är färdig så väljer jag att visa ej markerade bilder, dessa bilder markerar jag och tar bort från hårddisken. Jag har ändå en 20-30% extrabilder kvar om jag senaste av någon anledning vill ta fram ytterligare någon bild
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gör du egna förinställningar eller använder LR egna? Hämtar någonstans
Undrar bara för oftast är dom för mycket eller iaf dom jag någonting testat
Jag gör egna, man kan säga att jag gjorde några efter best practice, dvs jag framkallade en naturbild och ett porträtt så bra jag kunde och gjorde kanske några mindre efterjusteringar så att den skulle fungera generellt. Det finns en funktion att man kan spara sin framkallning som en preset, med åren har jag gjort några mindre justeringar men i princip är det samma preset som jag började med för en 8-10 år sedan. Man kan vid import lägga in preset direkt på varje bild, men jag gör inte det, det tar ju lite längre tid och jag framkallar enbart 10% av bilderna jag importerar. Efter preset så är det nästan bara beskärning och detaljerad skärpa som jag tillför och så får man justera exponering
 

niniz

Aktiv medlem
Jag gör egna, man kan säga att jag gjorde några efter best practice, dvs jag framkallade en naturbild och ett porträtt så bra jag kunde och gjorde kanske några mindre efterjusteringar så att den skulle fungera generellt. Det finns en funktion att man kan spara sin framkallning som en preset, med åren har jag gjort några mindre justeringar men i princip är det samma preset som jag började med för en 8-10 år sedan. Man kan vid import lägga in preset direkt på varje bild, men jag gör inte det, det tar ju lite längre tid och jag framkallar enbart 10% av bilderna jag importerar. Efter preset så är det nästan bara beskärning och detaljerad skärpa som jag tillför och så får man justera exponering
Tack Peter
ska kolla om det går i Affinity också kan vara bra
 

datarasmus

Medlem
För min del skulle nog 1000 bilder ta upp emot en timme att gå igenom.


Efter att min urval är gjort så börjar jag alltid med att lägga på något av mina makron jag gjort.
Och beroende på vad det är som är fotat kan det ta allt från ett par sekunder till någon minut för mig att editera varje bild då makrot gör större delen av jobbet åt mig och jag kör bara finliret sen.

Om bilderna inte är jobbrelaterade så brukar jag låta dem jäsa en kväll och kikar på dem igen dagen efter och så gör jag lite fler justeringar om jag tycker det behövs.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Sålla 1000 bilder... delvis beror det på materialets art imho; är det 20 motiv med 50 exponeringar per motiv, med små men kritiska skillnader, kan det ta plågsamt lång tid. Med 200 motiv och fem exponeringar på varje, där t ex skärpan antingen sitter eller inte, så kan det gå riktigt fort. Så någonstans mellan en halvtimme och tre timmar skulle jag säga.
Först grovsållar jag, slänga eller behålla (flaggar vitt för behålla och inget på resten). I nästa steg rankar jag, om det krävs, liknande bilder mot varandra med betyg/stjärnor och sätter 5 på de jag kommer att jobba vidare med. De oflaggade bilderna slänger jag sen.

Redigeringen - det beror litet på vad målsättningen är, och hur utgångsmaterialet ser ut. Allt från 5-10 sek upp till kanske en halvtimme per bild. Ofta några minuter.

Jag skaffade en Loupedeck+ för nåt år sedan och tycker att den underlättar. Jag använder den inte alltid men just när man har större material tycker jag att det flyter på snabbare.
 

Terje H

Aktiv medlem
Gör sällan många identiska/snarlika bilder, tar ofta bort en dålig bild direkt i kameran. En heldag med aktiv fotografering genererar mellan 50 och 1200 bilder. Går metodiskt genom bilderna i datorn, gör inga val snabbt och impulsivt. Vissa bilder tar tid att mogna. Men slänger ungefär 25 procent av det jag tankar ned i datorn.

I Photoshop tar det ungefär en halv minut att göra klar en bild. Ofta publicerar jag bilder i min blogg någon minut efter att jag kommit hem.
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ny i branchen och undrar vad som är rimlig tid att lägga på bildbearbetning (redigerar i Lightroom) och sållning av bilder. Hur lång tid tar det för er att exempelvis gå igenom 1000 bilder?
Kul tråd! Har inget klokt svar annat än att jag tränar på detta fortfarande. Mitt flöde ser ut som just nu att raderar de i kameran som jag ser direkt inte är intressanta el där skärpan inte är bra. Sen lägger in i LR. Om jag fotar bröllop 2 h kanske jag har initialt 500 exponeringar, gör 2 gallringar för att få ner volymen till ca 200 bilder. Sen får kund göra urval ur dessa, alla levereras direkt ur kameran sen bildbehandlar jag det vi kommit överens om. typ så. gör detta som hobby så har ingen stor volym av arbete men tänker att jag tränar på det hela tiden.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Det första jag gör är att mappa in bilderna från minneskorten till tex
vigsel,mingel, porträtt osv. Sparar allt sedan på två olika hårdiskar.
Efter det gör jag en grovgenomgång, rensar bort allt som inte är bra. Om jag ångrar mig har jag bilderna backade på hårdiskarna så det är bara att rensa ordentligt.
Det viktiga är att varje bild du leverar ska vara riktigt bra, eller fylla något annat kriterium.
Jag gör en preset eller använder en sedan tidigare o justerar bara bilderna på det som behövs. Är det porträtt så snyggar jag till dom osv.
sedan kör jag ett macro med skärpa o inställning för web bilder o en för tryck. Dom för web sparas o srgb o för tryck i adobe rgb.
Där jag anser man ska lägga tid på är att göra tex layout till bröllopsalbum, tackkort osv. Allt som kan ge merförsäljning. Finns fantastiska program som gör det busenkelt att skapa bröllopsalbum osv.
tex pixelu, smart album.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sålla 1000 bilder... delvis beror det på materialets art imho; är det 20 motiv med 50 exponeringar per motiv, med små men kritiska skillnader, kan det ta plågsamt lång tid. Med 200 motiv och fem exponeringar på varje, där t ex skärpan antingen sitter eller inte, så kan det gå riktigt fort. Så någonstans mellan en halvtimme och tre timmar skulle jag säga.
Först grovsållar jag, slänga eller behålla (flaggar vitt för behålla och inget på resten). I nästa steg rankar jag, om det krävs, liknande bilder mot varandra med betyg/stjärnor och sätter 5 på de jag kommer att jobba vidare med. De oflaggade bilderna slänger jag sen.

Redigeringen - det beror litet på vad målsättningen är, och hur utgångsmaterialet ser ut. Allt från 5-10 sek upp till kanske en halvtimme per bild. Ofta några minuter.

Jag skaffade en Loupedeck+ för nåt år sedan och tycker att den underlättar. Jag använder den inte alltid men just när man har större material tycker jag att det flyter på snabbare.
Låter helt hemskt att behöva ta 50 exponeringar per motiv och sedan ha 20 sådana serier att ta hand om. Vad är det för motiv? Bröllop? Jag klarar knappt fyra-fem bilder utan att se i kors.

Med så långa serier måste man nog leta efter optimalt effektiva verktyg.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Låter helt hemskt att behöva ta 50 exponeringar per motiv och sedan ha 20 sådana serier att ta hand om. Vad är det för motiv? Bröllop? Jag klarar knappt fyra-fem bilder utan att se i kors.

Med så långa serier måste man nog leta efter optimalt effektiva verktyg.
Inte så konstigt, det händer nog varje vecka man har serier från 50 upp till 700 bilder på skurar av bilder, tex på flygande fjärilar, bin, tornseglare, svalor mm som ska granskas. Så länge ögonfokus inte är optimerad för flygande insekter och fåglar så får man leva med att sålla ut bilder
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ny i branchen och undrar vad som är rimlig tid att lägga på bildbearbetning (redigerar i Lightroom) och sållning av bilder. Hur lång tid tar det för er att exempelvis gå igenom 1000 bilder?
Ränsar grovt efter upplanding i LR. Väljer ut några få att bearbeta i LR och PS. Spara sedan allt i yttre HD:ar. Har aldrig 1000 bilder att ladda upp från ett fototillfälle då jag fotograferar landskap. För bilder som bearbetas i lightroom tar det några minuter per bild. I PS kan det ta en halvtimme till flera timmar beroende om man skall skriva ut något eller hur mycket bilden skall förändras.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sållar direkt på minneskortet (Fast stone image viewer) och för sedan över de 5-10% som jag vill ha till datorn. ca 1000bilder/30-45 min.

Sedan görs inget förrän jag ska använda bilderna till något (blogg, bildspel, tidskrifter eller försäljning etc). Ett litet urval görs någon gång per år till bildbyrån från årets skörd. Rawbearbetning och bildbehandling med ACR, PS och Topazsviten och spara i jpg eller tiff beroende på användningsområde.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte så konstigt, det händer nog varje vecka man har serier från 50 upp till 700 bilder på skurar av bilder, tex på flygande fjärilar, bin, tornseglare, svalor mm som ska granskas. Så länge ögonfokus inte är optimerad för flygande insekter och fåglar så får man leva med att sålla ut bilder
Det kan jag förstå. Fågelfotografer verkar ju ofta vara extremt beroende av seriebildtagning för att förbättra timingen. En annan är väl sportfotoproffsen. Läste tidigare om någon av de sportfotoproffs som jobbade på senaste OS med Sonys A1, som ju tar 30 bilder/sek i 50 MP. En del av dessa kom hem med flera terrabyte av bilder.

Med den seriebildtagningshastigheten eller mer framöver, så blir efterbehandlingen säkert en mardröm. För att hantera de volymerna måste man nog ha mycket bra hjälpmedel om inte den tekniken ska utvecklas till något väldigt dysfunktionellt - maken till produktivitetssänkare får man nog leta efter.

Så jag undrar om inte även sport- och eventfotograferna behöver använda seriebildtagning mer eftertänksamt än att bara spreja hej vilt med de ny både snabba och högupplösande kamerorna som ger enorma datamängder att hantera.
Annars undrar jag om inte den tekniken kommer kosta mer än den smakar. Möjligen kommer en självsanering ske här för många kommer upptäcka att produktiviteten annars kommer sjunka som en sten och det kommer ingen bli rik på - bara dödligt trött och uttråkad i värsta fall.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ny i branchen och undrar vad som är rimlig tid att lägga på bildbearbetning (redigerar i Lightroom) och sållning av bilder. Hur lång tid tar det för er att exempelvis gå igenom 1000 bilder?
Nu kör ju du Lightroom men har du kollat den nya funktionen som tagits fram just för exv. bröllopsfotografer i Capture One? Capture One har tidigare inte varit särskilt effektivt tycker jag men de senaste 2-3 åren har det kommit nya funktioner såsom "Style Brushes" och "Smart Adjustment" som helt ändrat på detta.

Särskilt "Smart Adjustment" tycker jag verkar kunna öka effektiviteten ordentligt. Efterarbetet fall sönder i ett par huvudsteg. Det första är väl gallringen och det andra är redigeringen.

I det första fallet behöver man en extremt snabb och effektiv Viewer och i det andra effektiv redigeringsfunktion
som snabbt kan sätta en jämn och enhetlig nivå som är smartare än statiska presets helst och det är just en dynamisk funktion som utgår från en bild där fotografen sätter nivån och där programmet sedan med hjälp av AI dynamiskt korrigerar de övriga bilderna i ett set,. Det är en sådan funktion som nu finns i Capture One 2023.

Smart Adjustments | AI photo editing | Capture One Pro

Smarta helt dynamiska presets - istället för statiska korkade gamla presets.
 
Senast ändrad:
ANNONS