Annons

Hur långt kommer man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Efter att ha läst en hel del om blixt och ljus och sådant här på forumet samt ställt en del frågor själv undrar jag helt enkelt hur långt man egentligen kommer med en extern blixt?

Det beror på ledtalet. Vill man bara lätta upp en aning kommer man långt. Vill man ha blixtljuset som enda ljuskälla måste man hålla sig närmare. Det finns även fresnellinser, blixtförlängare, som samlar ljuset för ökad räckvidd med teleobjektiv.

/Pontus

Om jag skall vara ärlig känns det krångligt med en massa lampor och en mängd externa enheter.

Jag känner att det isåfall förmodligen kommer att passa mig mer med att slita hårt för att bli duktigare på att hantera och utnyttja en enhet till fullo.

Det blir en SB-800 =)

En blixt kommer alltid till nytta. Dina inomus bilder kommer få ett otroligt lyft med extern bilxt om du slår den i tak/vägg. Så köp en SB-800 och va glad! ;)

Som nämts ovan kommer innomhusbilderna få ett enormt lyft.

Utomhusbilder likaså givetvis, allt beroende på förhållande.

Ledtal är alltid lite överdrivna men jag har tagit bre belysta bilder på över 30 meter med min SB800, det är dock efter att ha höjt ISO värdet en bit (tvådubbla ISO = dubbelt ledtal på blixten)

Så ledtal 40 på ISO 100 blir 80 på ISO 400. Detta innebär inte att du tar bra belysta bilder på 80 meters håll.

Köp en 800, du kommer inte att ångra dig.

Mvh

Rasmus Mattsson

Rasmus M skrev:
Som nämts ovan kommer innomhusbilderna få ett enormt lyft.

Utomhusbilder likaså givetvis, allt beroende på förhållande.

Ledtal är alltid lite överdrivna men jag har tagit bre belysta bilder på över 30 meter med min SB800, det är dock efter att ha höjt ISO värdet en bit (tvådubbla ISO = dubbelt ledtal på blixten)

Så ledtal 40 på ISO 100 blir 80 på ISO 400. Detta innebär inte att du tar bra belysta bilder på 80 meters håll.

Köp en 800, du kommer inte att ångra dig.

Mvh

Rasmus Mattsson

Ledtalet är inte det samma som avståndet i meter.
Med ledtal 80 och bländare f/1 räcker det 80 m.

/Thomas

OK, skulle nog har skrivit "inte" med stora bokstäver som jag tänkte göra från början :)

Mvh

Rasmus Mattsson

ANNONS
Götaplatsens Foto