Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur leverera till dagstidning?

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Nej, annonser passerar inte repron (iaf inte på samma sätt som redaktionella bilder).

Och när man på tidningen ställer storlek, slutskärper och cmyk-ar redaktionella bilder sker det normalt i ett automatiskt flöde. Givetvis förväntar tidningarna sig att fotografer levererar färdiga bilder.

Nu är du på min bakgård. Repro har jag jobbat med i 27 år. Allt, både annonser och redaktionellt material sammanställs i ett layoutprogram (Quark Xpress eller InDesign), sidan skickas därefter till en ripp som tolkar Postscript till ett format som CTP:n (Computer To Plate) förstår. Det är den "repro" som tillämpas på ett tryckeri. Civiltrytck är undantaget, där läggs betydligt större omsorg vid bilderna.

Senast ändrad:
iBoat skrev:
Nu är du på min bakgård. Repro har jag jobbat med i 27 år. Allt, både annonser och redaktionellt material sammanställs i ett layoutprogram (Quark Xpress eller InDesign), sidan skickas därefter till en ripp som tolkar Postscript till ett format som CTP:n (Computer To Plate) förstår.
Det råkar vara min bakgård också. ;-)

Visst rippas annonser. Men det är inte samma sak som repro.

ErlandH skrev:
Det råkar vara min bakgård också. ;-)

Visst rippas annonser. Men det är inte samma sak som repro.
Förstår vad du menar, men det läggs ingen tid på redaktionella bilder på en dagstidning förutom förstasidan och andra stora "viktiga" bilder.

iBoat skrev:
Förstår vad du menar, men det läggs ingen tid på redaktionella bilder på en dagstidning förutom förstasidan och andra stora "viktiga" bilder.
Nej, vi förutsätter, som sagt, att fotograferna levererar användbara bilder och inte t ex obehandlade raw-filer. Och det gör de.

Ja vilken person vill leverera skräp. Men nu med det ökande antalet mobiltelefonilderna så sliter väl redigerarna sitt hår...

jag brukar ställa mina bilder som ska in till tidningarna genom att först göra bilden som den ska se ut, sedan sätter jag en grundskärpa som ser bra ut och sedan tar jag ner den till 170 dpi om den ska till dagspress.

tänk på att trycka den snäppet hårdare i kontrasterna än vad du brukar då trycket brukar ta o göra den lite dassigare än vad den var från böjan.

sedan ang detta med repron så har det varit så på många av dee tidningarna som jag varit på att det är en autorepro och att annonserna aldrig passerar igenom dom då dom kommer klara.

Den här tråden var intressant! Jag jobbade tidigare som reporter på en liten lokaltidning. Eftersom det var en liten tidning fanns inga fotografer; det var vi själva som skötte den biten.

Vill minnas att vi skickade bilderna i 172 dpi, jpeg, RGB via internkommunikationen till repro som slutbehandlade för tryck. Inte idealiskt med jpeg och RGB förstås, men så skulle vi göra, antagligen för att inte filerna skulle bli för tunga.

Det där med att ha rejäla kontraster känner jag igen. Tidningspappret är inte av mycket bättre kvalitet än dasspapper. Jag hade en tendens att fega på denna punkt vilket gjorde att många bilder blev grådaskiga när de väl kom i tryck.

Sedan ett år tillbaka jobbar jag på Stockholms universitet. Till uppgifterna hör att leverera bilder till olika media.

Om jag tar ett porträtt kan jag inte förväg veta var bilden ska publiceras; jag vet alltså inte hu r repro kommer att jobba. Jag brukar köra som standard en version jpeg, (Adobe)rgb, 96 dpi (jag jobbar på PC och har hört att där ska man köra 96 istället för 72) för webb och en version tiff, cmyk, 300 dpi för tryck. Jag skärper upp bilderna ganska rejält; ofta ligger jag någonstans i närheten av 100 %. När jag jobbade på tidning fick jag i den ena stunden höra att vi skulle skärpa bilderna och i den andra att vi inte skulle skärpa.

Den här tråden har inte gjort mig mindre villrådig. Ska man cmyka och/eller skärpa före? Därom tvistar uppenbarligen de lärde.

Thirtwain skrev:
Den här tråden var intressant! Jag jobbade tidigare som reporter på en liten lokaltidning. Eftersom det var en liten tidning fanns inga fotografer; det var vi själva som skötte den biten.

Vill minnas att vi skickade bilderna i 172 dpi, jpeg, RGB via internkommunikationen till repro som slutbehandlade för tryck. Inte idealiskt med jpeg och RGB förstås, men så skulle vi göra, antagligen för att inte filerna skulle bli för tunga.

Det där med att ha rejäla kontraster känner jag igen. Tidningspappret är inte av mycket bättre kvalitet än dasspapper. Jag hade en tendens att fega på denna punkt vilket gjorde att många bilder blev grådaskiga när de väl kom i tryck.

Sedan ett år tillbaka jobbar jag på Stockholms universitet. Till uppgifterna hör att leverera bilder till olika media.

Om jag tar ett porträtt kan jag inte förväg veta var bilden ska publiceras; jag vet alltså inte hu r repro kommer att jobba. Jag brukar köra som standard en version jpeg, (Adobe)rgb, 96 dpi (jag jobbar på PC och har hört att där ska man köra 96 istället för 72) för webb och en version tiff, cmyk, 300 dpi för tryck. Jag skärper upp bilderna ganska rejält; ofta ligger jag någonstans i närheten av 100 %. När jag jobbade på tidning fick jag i den ena stunden höra att vi skulle skärpa bilderna och i den andra att vi inte skulle skärpa.

Den här tråden har inte gjort mig mindre villrådig. Ska man cmyka och/eller skärpa före? Därom tvistar uppenbarligen de lärde.

72, 96 dpi och dpi överhuvudtaget för web är nonsens.
Dpi har ingen som helst betydelse för web. Då är det bara antal pixlar i på höjd och bredd som gäller.
Det verkar vara en väldigt vanligt missuppfattning att man ska ha si och så många dpi för web, men det saknar som sagt helt relevans.

/Thomas

Jaså? Jag trodde att det hade att göra med skärmarnas upplösning, att man helt enkelt inte kan få en mer högupplöst bild på skärm än 96/72 dpi. Högre upplösning ger inget extra, bara en större fil som tar längre tid att ladda ner. Men detta är alltså ett missförstånd?

Thirtwain skrev:
Man ska inte cmyka. Det finns inte anledning att lämna bilderna i annat än jpg.

Skärpa ska man givetvis -- men inte överskärpa. Slutskärpning gör den som publicerar bilden.

Thirtwain skrev:
Jaså? Jag trodde att det hade att göra med skärmarnas upplösning, att man helt enkelt inte kan få en mer högupplöst bild på skärm än 96/72 dpi. Högre upplösning ger inget extra, bara en större fil som tar längre tid att ladda ner. Men detta är alltså ett missförstånd?

För det första så är det egentligen fel att prata om dpi när det gäller bildskärmar. Det heter ppi (pixels per inch).

Bildskärmars upplösning varierar. Min skärm har t.ex ca. 87 ppi.
Vad 72 och 96 ppi kommer ifrån får någon annan svara på, för jag vet inte.

Men att i ett bildbehandlingsprogram ange dpi eller ppi är helt meningslöst om du inte samtidigt anger ett längdmått. I slutändan är det antal pixlar som har betydelse, så det är onödigt att krångla till det med ppi och längdmått.

Om du t.ex. har 1280 x 1024 pixlars upplösning på din skärm, så är fyller en bild som är 1280 x 1024 pixlar din skärm helt, i 100 % visning.
Större bild än så gör att du måste "zooma ut" för att se hela bilden.

Dpi eller ppi värdet kan vara vad som helst. 1 eller 300 spelar ingen roll.
Finns en hel del trådar att läsa om detta...

/Thomas

Thirtwain skrev:

De svar du fått på din fråga verkar vara väldigt beroende på hur man arbetar. Nu finns det dock en standard som är framtagen av organisationer som representerar tryckare, fotografer, tidningsutgivare som beskriver hur bilder ska hanteras. Enklast hitar du denna på www.sfoto.se och laddar hem prislistan. I den finns också leveransrekommendationerna.

Stefan

Kijana skrev:
Adobe anger i alla fall dessa värden i manualen till Photoshop.

Hue r anger de 70 och 96 ppi?
Som sagt så är det antal pixlar som har betydelse för skärmvisning.
Om man ska ange ppi måste man samtidigt ange längdmått. Vad säger Adobe om det?

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto