Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)

N1klas

Medlem
Ringde Fotokungen för 20 minuter sedan, sista huset enligt säljaren är hos mig i morgon....

Äntligen... ;-)
Det var nog det huset jag avbeställde :) Några timmar efter jag lagt ordern på Fotokungen fick jag SMS från Scandinavian Photo om att mitt hus var klart för avhämtning :D

Nu ligger batteriet på laddning.....
 

jimema

Aktiv medlem
och jag har fått hem huset från webhallen, och undrar vad det var som var så märkvärdigt med den här kameran att man var tvungen att vänta ett halvår (nästan) det är ju bara en kamera. ser ut ungefär ut som min gamla 20d. Nåja, vi ska ju rapportera kö status på denna tråd. Jag släppte min plats 2 i kön på kungsholmsfoto till någon annan som kan bli lika måttligt glad som jag. tyckte nämligen skärpan inte var helt på topp. kanske handhavandefel, ska prova lite till ute i fält i helgen. kanske blir lite gladare då.
 

andlin01

Aktiv medlem
Beställde min kamera 09-02-27 och fick den 09-03-11 inte speciellt lång väntan och det lilla jag hunnit prova ännu så får jag säga att den känns bra, mycket bra till och med..
//Anders
 

Batte

Aktiv medlem
OT minnesfråga

Lite OT, men vad skaffar ni för minneskort till era 5d II? Behövs sandisk III eller IV? Har man någon nytta av det snabbare?
 

BugEyes

Aktiv medlem
Lite OT, men vad skaffar ni för minneskort till era 5d II? Behövs sandisk III eller IV? Har man någon nytta av det snabbare?
Jag kör med extreme III, köpt 2X16 GB. Har även ett 8 GB extreme IV men märker ingen skillnad. Man behöver inte heller snabbare än extreme III för att filma, det ryktet har cirkulerat men stämmer inte.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det man "behöver" är minneskort med stöd för DMA, vilket på Sandiskspråk betyder Extreme III (eller bättre). Utan DMA klarar kameran något färre bilder i en serie med maximal prestanda, dvs. 13 råbilder mot 14 med DMA (bufferten töms också snabbare).

/Sara
 

afflaf

Aktiv medlem
Har ett 8gb Extreme III Ducati 45MB/s och ett standard 4gb Extreme III.
Tänkte även snart införskaffa ett Lexar 16gb UDMA
 
Senast ändrad:

ntz

Aktiv medlem
Jag har köpt en idag på Media Markt i Malmö för 24990. De har fyra kameror kvar.
Mvh Nikolaos
 

ntz

Aktiv medlem
Har alla missat AF tråden ?


//Photographer
Inte alls. Jag har läst vart enda inlägg där utan att bli avskräckt. Har precis granskat 101 testbilder som jag tog med min 24-105 och jag har inte funnit någon variation när det gäller skärpan. Testmotivet var streckkoder från en cigarettask, avstånd ca 90cm. Tre bilder med omfokusering och med f4, f5,6, f6,3 och f8 på 24, 60 och 105mm. Ingen variation eller avvikelse när det gäller AF. Befintligt dagsljus inomhus och varierande (rätt långa) slutartider. Har även testat skärpeplanet och det sitter där det skall, förutom på 24mm där det förekommer mycket svag frontfokus. Har jag förstått rätt så uppkommer AF-problemet med vissa ljusstarka objektiv (2,8 och ljusstarkare) vilka inte är aktuella för mig. Vet inte, kanske jag som amatör inte kunnat utföra testet på rätt sätt. Lägg märke till att jag inte rallierar över de mycket kunniga proffsen som testat utan det sista är snarare en uppriktig självreflektion.

Mvh Nikolaos
 
ANNONS