Annons

Hur många exponeringar har kameran gått?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Hejsan
Jag undrar hur många exponeringar min 10D har gått.
Kollar jag i kameran så står det på sista bilden "188-8802" Vad innebär det?

Mvh Axel

Håller fullständigt med Lars!!
Hur som helst....om du är enda ägaren och har kvar din första mapp och har kört samma inställningar på kameran mestadels och inte ändrat mappnummerna så kan du helt enkelt multiplicera dem.
Blir inte exakt men iallafall på ett ungefär.
Mvh Thomas

Bara Canon kan läsa av antalet exponeringar, bortsett från 1-serien. Det görs med en speciell kabel som ansluts till blixtskon (har jag hört).

räkneverket

Kan det vara så att 188= Mapp för bild 18 801 - 18 900 Och du har tagit bild 18 802 just nu!
Lite långsökt kanske,men varje mapp innehåller 100 bilder och 188 * 100 = 18 800.

Det kan vara vilket nummer som helst. Så fort du sätter in minnes-kortet så ändrar räkneverket sig och fortsätter från det nummret som är på kortet. (om där är en bild)
Sen kan man även ändra det manuellt.

Jag antar att du sparar dina bilder. Titta hur många och vilka nummer de har så får du en ungefärlig uppfattning om antalet du tagit. Exakt kan bara Canon kolla.

Enklast är att faktiskt säga att du inte kan kolla hur många exponeringar kameran gått. På Nikon är det lätt att kolla men inte på Canon.

Kör en kvalificerad gissning på ditt antal inlagda bilder och hur många du kan ha tagit bort så kommer du nog nära verkligheten.

M_G skrev:
Enklast är att faktiskt säga att du inte kan kolla hur många exponeringar kameran gått. På Nikon är det lätt att kolla men inte på Canon.

Kör en kvalificerad gissning på ditt antal inlagda bilder och hur många du kan ha tagit bort så kommer du nog nära verkligheten.

Ok, men jag köpte den begagnad. Fast jag har för mej att hon sa att den hade gått 15 000 exponeringar, så jag gissar att den ligger på runt 18' nu då.

//Axel

ANNONS
Götaplatsens Foto