Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många objektiv är för mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
OK, låt oss få veta vad din specialbetydelse av "sköter" är. :cool:

Den aktuella datorn sköter faktiskt om bildinsamlingen. Lagringsmediat är dock ett annat i den kameran än i en digitalkamera.

Min kommentar om "styr" var en precisering av hur den sköter om bildinsamlingen.
Jag kanske har fel, men förutsätter fortfarande att du är intelligent nog att själv förstå skillnaden mellan att sköta om t ex en bil och att styra den. Och att det senare uttrycket inte är en ”precisering” av det tidigare.
 

PMD

Aktiv medlem

Snuddas

Aktiv medlem
För att återgå till sakfrågan, vill jag lägga till att:
1) Om det är objektivförrådet TS avser med rubriken anser jag att inget objektiv är ett för mycket, såvida jag inte har två st. av precis samma, d.v.s. dubbletter! Har jag en gång skaffat ett visst objektiv har det också funnits en orsak till just det köpet, även om användningsområdet har svalnat med tiden. Kan vara bra att ha kvar om intresset skulle återkomma. Dessutom är det kul med mycket grejer i skåpet, om man har råd!

2) Om det är tillsammans med "kameran över axeln" TS avser hänvisar jag till mitt tidigare inlägg (#5) i denna tråd.
 

Stonos

Aktiv medlem
Jag antar att regel nummer #12 angående cyklar även gäller objektiv, byt ut bike mot lens:
"The correct number of bikes to own is n+1.While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner."
 

nonno

Aktiv medlem
Jag har 12 stycken objektiv och använder i huvudsak 4 av dem regelbundet. Övriga kommer till användning några gånger per år, ibland inte ens det. Alla är köpta fabriksnya och värdet har väl sjunkit rätt ordentligt efter inköp, så då har jag kommit fram till att det är lika bra att ha alla kvar. De kan ju komma till användning rätt vad det är.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har sålt några, när jag konstaterat att andra jag skaffat gjort de första helt onödiga.
Just nu har jag bara ett sådant onödigt, som jag inte kommit mig för att sälja. Det är ganska billigt, så det är inte mycket pengar att få tillbaka heller.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag har sålt några, när jag konstaterat att andra jag skaffat gjort de första helt onödiga.
Just nu har jag bara ett sådant onödigt, som jag inte kommit mig för att sälja. Det är ganska billigt, så det är inte mycket pengar att få tillbaka heller.
Låter rätt vettigt att göra så. Jag är bara väldigt lat samt att jag tänker att "det man har, det har man". ☺
 

pdahlen

Aktiv medlem
Låter rätt vettigt att göra så. Jag är bara väldigt lat samt att jag tänker att "det man har, det har man". ☺
Jo ibland säljer man för snabbt, har 10 objektiv nu, men försöker sälja av ett när jag köper ett nytt. Fast ibland ändras förutsättningarna så man utvecklas i en cirkel och behöver igen ett objektiv man har sålt. Har faktiskt köpt ett objektiv två gånger för jag hade sålt det och ett par andra försäljningar har jag ångrat. Nu har jag 2-3 objektiv i karantän, som jag inte direkt använder men som jag inte än har vågat sälja
 

Bluebike

Aktiv medlem
För att återgå till sakfrågan, vill jag lägga till att:
1) Om det är objektivförrådet TS avser med rubriken anser jag att inget objektiv är ett för mycket, såvida jag inte har två st. av precis samma, d.v.s. dubbletter! Har jag en gång skaffat ett visst objektiv har det också funnits en orsak till just det köpet, även om användningsområdet har svalnat med tiden. Kan vara bra att ha kvar om intresset skulle återkomma. Dessutom är det kul med mycket grejer i skåpet, om man har råd!

2) Om det är tillsammans med "kameran över axeln" TS avser hänvisar jag till mitt tidigare inlägg (#5) i denna tråd.
Har saknat att ha två lika vid stereofoto..
 

pysse

Aktiv medlem
Vart går gränsen för många objektiv? Hur många objektiv är optimalt? Behövs bara ett objektiv?

Vidvinkel, Normal, Tele.
Fast eller Zoom.

Hur många objektiv har du? Överlappar de objektiv du äger varandra? Har de olika bländare?

Vad är det perfekta objektivet?
det eller dom objektiv du inte använder är för många
 

martley

Aktiv medlem
Jag har 7 objektiv, vilket är för många eftersom jag i 90% av fallen använder ett och samma. En förmildrande omständighet är att jag har två kamerahus och ett av de andra 6 objektiven sitter på det andra huset.

Ang. Digitala objektiv så anser jag att det inte finns såna. Ett objektiv producerar inte någon digital information, det är kameran som omvandlar ljusflödet genom objektivet till digital information. Och det är synnerligen analog information som går in i objektivet. Oavsett hur bländare och fokus justeras.
Med det sagt så är det dock ändå inte särskilt svårt att förstå andemeningen med ett analogt kontra digitalt objektiv, även om definitionen är lite oklar.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Helt krasst så är det pengakassan som lägger ribban.
Har jag råd så köper jag objektivet jag vill ha annars avstår jag.
Men objektivet måste vara prisvärt jämfört med liknande gluggar.
Hyllvärmare som enbart pryder hyllan men inte används får hitta någon annan ägare.
Favoritobjektivet liksom användningsområdet växlar ständigt.
 
ANNONS