** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur många objektiv är för mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en gång bara ett (50 mm)!

Ja de flesta hade det för det var standardkiterbjudandet ofta men alltså inte för mig. Mitt var 40mm. Jag tror de flesta av dåtidens aktörer erbjöd 40mm som ett kompaktare men ljussvagare alternativ. 40mm objektiven var ofta "pannkakor" som Pentax 40mm/2,8 och Konica AR 40mm/1,8 m.fl. Det senare är nedländat klart vassare än mitt Pentax.
 
Senast ändrad:
Nej, du har missförstått. Termen "analogt objektiv" är inte speciellt väldefinierad, tycker jag. Vad tror du att den betyder?

Per, jag tror nog de flesta här förstår vad som avses med ett "analogt objektiv" och det tror jag även att du gör. Jag fattar inte heller att du orkar med dina egna hårklyverier. Den här typen av inspel gör bara deltagarna i tråden onödigt förvirrade och det är raka motsatsen mot vad du säger dig sträva efter.
 
OK, Sten-Åke, vad tycker du att "analogt objektiv" betyder?
Vad är motsatsen till ett "analogt objektiv"?
Hur avgör man om ett objektiv är "analogt" eller inte "analogt"?
 
Rätt många av mina objektiv från filmtiden använder jag på digitala kameror. Det är samma objektivfattning då som nu, och samma autofokusteknik.
Visst går dessa att använda även till digitalkameror, troligen något slöare i AF än de moderna objektiven. Jag tänkte mest att den troliga förklaring till analoga objektiv i denna skrivelse är att det är objektiv som man hade på den analoga tiden
 
Visst går dessa att använda även till digitalkameror, troligen något slöare i AF än de moderna objektiven. Jag tänkte mest att den troliga förklaring till analoga objektiv i denna skrivelse är att det är objektiv som man hade på den analoga tiden
Det är ju det som är problemet. Nikon tillverkade kameror för film med AF från 1986 (borträknat F3AF) till 2006 (oräknat F6 och FM10). Att det är manuella objektiv som avses är därför inte så uppenbart som flera torgför. Däremot hade hela diskussionen kunnat strykas genom att titta i skribentens profil.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Helmekaniskt är i så fall en bättre term. Ett analogt objektiv är för mig ett objektiv som liknar ett annat.
Om man vill hitta på egna sätt att uttrycka sig på och inte acceptera allmänt språkbruk så kan man förstås göra det. Det gör kanske inte livet enklare eller personen mer populär, men …
 
Nu tycker jag att ni allihop har kört i diket i den här tråden. Frågan gällde
Hur många objektiv som är att betrakta som för många? Och inte
huruvida objektiven är av en art eller en annan...

Dessutom kan tilläggas att systemkamerahus fanns som till och med var mer omnivalenta än Canon AE1 dåförtiden - tänk bara på (mitt favorithus från den tiden) Canon A1! Den var både analog och digital enligt era definitioner - exponeringen styrdes elektroniskt för ena uppsättningen tider och rent mekaniskt för den andra uppsättningen tider. Allt kunde dessutom skötas programstyrt, halvautomatiskt eller rent manuellt. Så varför klyva hår om beteckningar?

Eller mitt nuvarande favorithus - Nikon Df - som gladeligen kör såväl mina gamla helt mekaniska manuella objektiv till Nikon F från tidigt 60-tal som mitt nutida F-fattade E-objektiv med sin helt elektroniskt styrda bländare. Den kameran är alltså både analog och digital, eller? Fånigt hårklyveri.
/Odd
 
Hämtat från - Svenska Akademiens ORDLISTA över svenska språket -

Analog betyder:
1 Likartad, i viss mån Överensstämmande.
2 inom viss teknik: Steglös, Kontinuerlig; mots. digital.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Om man vill hitta på egna sätt att uttrycka sig på och inte acceptera allmänt språkbruk så kan man förstås göra det. Det gör kanske inte livet enklare eller personen mer populär, men …
Om man vill införa nya betydelser för etablerade termer får man förstås också göra det, men …
 
I det här sammanhanget är det samma sak. Åtminstone har de båda orden överlappande betydelser. I andra sammanhang är det kanske inte så.
Nej. Eftersom det var jag som använde termen ”sköter” så tror jag att jag är bättre än du på att tolka vad termen skulle betyda.
 
OK, låt oss få veta vad din specialbetydelse av "sköter" är. :cool:

Den aktuella datorn sköter faktiskt om bildinsamlingen. Lagringsmediat är dock ett annat i den kameran än i en digitalkamera.

Min kommentar om "styr" var en precisering av hur den sköter om bildinsamlingen.
 
ANNONS