Annons

Hur mår din 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Jag har haft min 10d i 3½ månader och undrade om era kameror mår lika bra som min.

Min 10d har en del skrapmärken, motljusskyddet är väldigt noga misshandat (men det är inte en del av kameran), mer farligare än så är det inte.

Hur är det med era kameror? Inga knappar som fastnat eller trillat av eller speglar som dött?

Lite skrapmärken på blixten (som ju är av plast)..i övrigt inga skavanker, 8200 exponeringar.

Det jag är mest rädd för är att gummigreppet ska lossna, som det gjorde på 2100:an och några Nikon D1Xor.

Verkar inte vara på väg till att hända, åas...

Den blir bara bättre och bättre. Man ser att den är använd, men det var ju det jag köpte den för. Och för var dag så lär jag mig mer om den så förhoppningsvis så blir det bättre bilder också :)

Har tagit lite över 3000 bilder och kan inte säga annat än att jag är urnöjd med funktionen. Givetvis gör man en hel del missar, som att glömma sänka ISO-talet, eller ändra vitbalanseringen..... Skulle vara bra att ha den info i sökaren på något vis.

Men, som sagt, kameran har hitills fungerat klanderfritt och jag har inte märkt av några fokusproblem (i vanligt bruk, inga tester).

Gjorde idag ett (nästan) helt jobb med vitbalansen på tungsten, i strålande solsken fotograferandes en brand.... Hmmm, inte vidare smart men man lär så länge man lever... Har inte haft min så värst länge, men det har tagit min fotografering till en annan nivå. Och det är klart det syns på kameran att den blir använd, men så länge det bara är ytligt så är det väl lungt....

Kan oxå passa på och säga att bilderna kunde användas ändå, fick bara lämna över ps-andet till nån lite mer kunnig... :)

För er som nu vet med er att ni glömmer ändra på diverse inställningar (förutom ISO), kör RAW.. då är det inga problem att justera i efterhand ;)

Kom ihåg.. minneskort är billigt, men en missad bild svider ;)

Det enda jag "lider" av är att den blir så himla dammig.. ;)
Annars är den som ny.. 4000+ exponeringar av dessa är mindre än 200 JPG....

ANNONS
Götaplatsens Foto