Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
Någon som vet hur man kan se hur många bilder man kan se hur många bilder man har tagit med Nikon D70`?
 

fno

Aktiv medlem
I bildvisningsläget visas även vilken bild som visas av totalt antal bilder i minnet längst uppe i högra hörnet.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Men frågan gällde som jag tolkade det totalt antal bilder sedan kamerans första exponering vid inköp.
 

fno

Aktiv medlem
Ahh, det var också en tolkning, och då gäller naturligtvis att man slagit på den sekventiella numreringen och inte återställt kameran.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag petar in en fråga här som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på. Hur många bilder i bästa upplösningen får det plats på de olika minneskorten för Nikon D70? Ska beställa en i dagarna men jag funderar på dubbla minneskort 512mb eftersom jag framöver ska plåta mycket modeller.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Chrillan04 skrev:
Jag har 512mbs kort och i NEF har jag för mig att det kommer plats ca 46-47 bilder. I bästa jpeg formatet får man in ca 147 bilder om jag minns rätt.
Man får ofta in fler bilder än vad kameran visar, verkar det som. Nikon har tagit i "i underkant" när man beräknar antalet återstående bilder, dvs man har räknat med större filstorlekar än vad man i genomsnitt får.

Jag har ett 256 Mb kort och skall få in 72 JPEGs i bästa upplösningen enligt displayen. Häromdagen fick jag plats med uppåt 90 bilder utan att få en signal om att kortet var fullt.

Det finns en hel del diskussioner om detta på D70-forumet på dpreview.com.
 
Senast ändrad:

Chrillan04

Aktiv medlem
FredrikB skrev:
Man får ofta in fler bilder än vad kameran visar, verkar det som. Nikon har tagit i "i underkant" när man beräknar antalet återstående bilder, dvs man har räknat med större filstorlekar än vad man i genomsnitt får.
Jag har samma erfarenhet av detta, får alltid plats med några fler än angivet.
 

schizo

Aktiv medlem
På något stt borde man väl kunna ta reda på det totala antalet exponeringar.

Det måste om inte annat vara intressant vid t.ex. en garantireparation.
 

FredrikB

Aktiv medlem
schizo skrev:
På något stt borde man väl kunna ta reda på det totala antalet exponeringar.

Det måste om inte annat vara intressant vid t.ex. en garantireparation.
Jo, det kan du göra om du låter kameran räkna fram antalet exponeringar kontinuerligt, dvs du nollställer den inte vid något tillfälle. Numret på varje exponering blir ju en del av filnamnet.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Chrillan04 skrev:
Jag har 512mbs kort och i NEF har jag för mig att det kommer plats ca 46-47 bilder. I bästa jpeg formatet får man in ca 147 bilder om jag minns rätt.
Betänk att när man kör NEF så visar kameran hur många okomprimerade bilder som går in på kortet. Då kompressionen är nära nog 1:2 så kan man räkna med det dubbla mot vad som står på displayen.
På ett 512MB-kort visar displayen runt 45 bilder, det borde landa på strax över 90 bilder.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
schizo skrev:
På något stt borde man väl kunna ta reda på det totala antalet exponeringar.
Jag har hittat ett fält i EXIF-datat som verkar vara bildräknaren - ivartfall räknas det kontinuerligt uppåt. Det ligger i MakerNote - dvs stället där tillverkaren kan lägga in ytterligare kameraspecifik information (och där Nikon petat in ISO...)

Jag vet inte om något färdigt program som lockar fram detta fält, men jag fick till ett JAlbum-skin som visar det (och annan intressant D70-info såsom Optimize mode, Vari-Program etc)

Testa
Källkod:
<% 
String key="Nikon Makernote.Unknown tag (0x00a7)";
out.print((String)meta.get(key)); 
%>
 

Chrillan04

Aktiv medlem
davidvpt skrev:
Betänk att när man kör NEF så visar kameran hur många okomprimerade bilder som går in på kortet. Då kompressionen är nära nog 1:2 så kan man räkna med det dubbla mot vad som står på displayen.
På ett 512MB-kort visar displayen runt 45 bilder, det borde landa på strax över 90 bilder.
Hade jag inte en aning om, ja du ser man lär sig nya saker hela tiden.... Jag som varit lite inne på att köpa ett kort till då jag tyckt att 45+23 NEF bilder varit i klenaste laget.
 

mlgs

Medlem
Antal exponeringar på en D100?

Är det någon som vet hur man får fram det exakta antalet gånger som en D100 har exponerat - jag är nyfiken eftersom jag köpt min kamera begagnad.
 

mlgs

Medlem
Provat men funkar inte

Har provat och tanka hem båda programmen, dock så verkar det inte fungera.

Tack ändå!!
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hur många exponeringar hittills på D70?

Hej!
Är bara nyfiken på hur många gånger ni exponerat med Nikon D70 hittills. Och om det är någon som tvingats skicka in sin på lagningn på grund av att slutaren gått sönder.

Sedan 24 mars 2004 är jag uppe i 27000 snart på 14 månader.

Vem har haft turen att hittills ta flest utan att slutaren eller spegelupphängningen eller något annat har blivit utslitet?

Hälsningar /Fride
 
ANNONS