Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
I min 4 år gammal Nikon Coolpix995 har jag inte kommit upp till 9000. Inga problem heller.
I min Nikon F401s kan inte räkna antalet exponeringar, men den också håller sig bra.
Min Leica IIIc från 1943 fungerar fortfarande felfritt (slutare av tyg). :D
Min D70 är på inkommande om ett par dagar. Hoppas att den kommer också att hålla länge.
Förresten, någon varnade om att inte rensa sensorn/kameran med blåsbälg därför att dammet kommer in i slutar- och spegel mekanismen, som förkortar livslängden.
Era synpunkter, ”please”?
/Fred
 

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Det finns ett räkneverk i kameran som döper bilden till:
DCS_7316.jpg etc. om man har denna på att den inte skall börja om på 0 när man tömmer kortet så ser man på filnamnet antalet exponeringar.

Så har iaf jag kollat mitt,
 

elrohir

Aktiv medlem
ThomK skrev:
En stilla undran ???
När sover du, 10 månader ca: 300 dagar det blir grovt räknat 100 exponeringar om dagen...
/ Thomas
Ehhmm... *harkel*...
Jag plåtar mycket fotosessioner och kan lätt ta 500-800 bilder åtgången...
så det går ganska fort...

/Jonas
 

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Det finns ett program som heter
Shutter Count Extractor for Nikon D70
Där man laddar in en bild tagen med D70. Där finns informationen vilken nummer i ordningen den är tagen med. Verkar som den klarar av bilden även om man "noll-ställt" räknaren i D70.
 

cowboy

Aktiv medlem
I originalskick?

Fred H skrev:

Min Leica IIIc från 1943 fungerar fortfarande felfritt (slutare av tyg). :D
/Fred
Otroligt, är slutaren verkligen aldrig renoverad?

Min Leica III från -34 är just nu iväg för slutarrenovering, de långsamma tiderna var uppenbart heltokiga så det var lika bra att renovera rubbet.
Kameran är köpt begagnad så jag känner inte till dess historia.
 

Fred H

Aktiv medlem
Re: I originalskick?

cowboy skrev:
Otroligt, är slutaren verkligen aldrig renoverad?

Min Leica III från -34 är just nu iväg för slutarrenovering, de långsamma tiderna var uppenbart heltokiga så det var lika bra att renovera rubbet.
Kameran är köpt begagnad så jag känner inte till dess historia.
Hehe, felfri och felfri. Den var felfri när min äldre dotter lärde sig fotografera med den, för c:a 15-18 år sedan. (Gud vad tiden går fort). Sen dess har den bara "samlat damm" i skåpet (just blåst på den litet :D)
Nej, min Leica var aldrig renoverad, men just nu tog jag fram den och kollade. De långsamma, "20-1" tiderna är tokiga här också. Slutaren stänger inte helt, men de kortare tiderna funkar bra, dock inte kollat exaktheten. Jag tänkte inte renovera den heller och inte sälja den.
Min Leica är ett minne från min far och den var en av de kamerorna jag lärde mig (har jag?) fotografera i början av 1950 talet.
/Fred
 
Senast ändrad:

Foto Fredrik

Aktiv medlem
10 200 sen i augusti och inga probs förutom skit på sensorn. Rengjord igår så det borde vara bra nu me.

Mvh /Frodo
 

FredrikB

Aktiv medlem
7000 exponeringar på ett år med min privata D70. Drygt 4000 sedan november med jobb-D70:an...

Jag är en slöfock i det här sällskapet... ;-)
 

cowboy

Aktiv medlem
Exponeringsbottenligan.

Har kört cirka 3.700 exponeringar med D70 på ett år.

Med D100: vet inte,
Preview Extractors "Shutter Count" funkar inte på D100-bilder, men det blir kanske en 600-700 klick sen i julas?

Min Canon Digital Ixus 400 har gått drygt 1.800 exponeringar på två år.

Min F4 och F100 har gått noll exponeringar sen i oktober -03...

Nej, inga slutarproblem i någon kamera.

StenåldersLeican är (som sagt) iväg på slutarenovering, men så är den också över 70 år gammal.
Något säger mig att den klickar på ytterligare 70 år, undrar om det finns någon film för den framåt år 2075?
 
ANNONS