Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Yeap.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=10782671

119,457 sen dog hans... rätt kul att kolla hans pbase account
Killen måste vara helt korkad.
Några har t.o.m. räknat ut där, att han gjorde inget annat än bara tryckte på knappen i mer än 8 timmar om dagen, flera dagar i rad.
Någon också ställde frågan om när tittade han på så många bilder. Det undrar jag också, 119457 exponeringar under garantitiden? Vad gjorde han med sina bilder? Sålde han 10%? Då har han råd med en ny D70, eller?
/Fred
 

Pettsson

Aktiv medlem
9180 sen den 18 mars 2004 (stod i butiken och väntade när första sändningen kom :) ) Dock så har jag under den tiden gjort lumpen i 10 mån, och då blev det inte mycket fotograferat :(
 

fredrik_hedman

Aktiv medlem
Fred H skrev:
Killen måste vara helt korkad.
Några har t.o.m. räknat ut där, att han gjorde inget annat än bara tryckte på knappen i mer än 8 timmar om dagen, flera dagar i rad.
Någon också ställde frågan om när tittade han på så många bilder. Det undrar jag också, 119457 exponeringar under garantitiden? Vad gjorde han med sina bilder? Sålde han 10%? Då har han råd med en ny D70, eller?
/Fred
Man behöver ju inte ha minneskort i kameran för att få den att ta bilder. Utan minneskort och ha någonting som trycker på knappen.. vipps, en jäsikens massa klickande :)
 

OldSchool

Aktiv medlem
"On my first pass through the photos with ACDSee I usually delete somewhere between 50 and 70 percent of them. For some time I have been putting all of those that I haven't deleted up on PBase. At the moment I have somewhere near 54,000 photos on PBase."


hmm snubben borde kanske börja lägga ner lite tanke bakom sitt fotande innan han klicketiklickar.
 

klerk

Aktiv medlem
Det blir 4 bilder per minut i åtta timmar varje arbetsdag (ca 22/månad)... Känns inte som en helt seriös fotograf, eller kanske en sportfantast som bor på motortävlingar?
 

Ziken

Medlem
6500 på en månad??? oj den går fort så på ett år kommer det väl att bli ca 78000 bilder så får se om den håller året ut?
 

david.roennlund

Aktiv medlem
själv har jag fotat runt 200-300 bilder , under den dryga månad jag haft den ( kan tillägga att jag bara haft kameran min hand en dryg vecka , resten av tiden har den varit hos Nikon(på service) , där den fortfarande är :(
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Det finns ett räkneverk i kameran som döper bilden till:
DCS_7316.jpg etc. om man har denna på att den inte skall börja om på 0 när man tömmer kortet så ser man på filnamnet antalet exponeringar.


Under vilken meny ställer man in det? Jag har letat men inte hittat.
 

deez

Avslutat medlemskap
Jag och min flickvän hjälps åt ganska bra, så nu ligger min kamera på ca 14000 exponeringar på ett år.. Har inte haft några problem alls, har hänt att jag fått nått litet dammkorn på sensorn en eller två ggr, men inget som inte försvunnit av sig själv eller som gått att blåsa bort lite försiktigt.

Kan ju tillägga också att jag aldrig har tappat mitt lcd skydd eller min ögonmussla. Det verkar ju vara ett allmänt problem här annars.. Jag fattar inte hur folk behandlar sina kameror faktiskt.. :)
 

jkene

Aktiv medlem
Damm på sensorn skrev:
Det finns ett räkneverk i kameran som döper bilden till:
DCS_7316.jpg etc. om man har denna på att den inte skall börja om på 0 när man tömmer kortet så ser man på filnamnet antalet exponeringar.


Under vilken meny ställer man in det? Jag har letat men inte hittat.
Setup menu: "File no Sequence". Är default "Off", skall vara "On" för att den skall numrera kontinuerligt.
 

Fred H

Aktiv medlem
deez skrev:
Jag och min flickvän hjälps åt ganska bra, så nu ligger min kamera på ca 14000 exponeringar på ett år.. Har inte haft några problem alls, har hänt att jag fått nått litet dammkorn på sensorn en eller två ggr, men inget som inte försvunnit av sig själv eller som gått att blåsa bort lite försiktigt.

Kan ju tillägga också att jag aldrig har tappat mitt lcd skydd eller min ögonmussla. Det verkar ju vara ett allmänt problem här annars.. Jag fattar inte hur folk behandlar sina kameror faktiskt.. :)
Det var ett uppmuntrande inlägg. Jag har haft min D70 i c:a 1 månad och konstaterat att det går bra att blåsa rent sensorn (med en Hama gummiblåsa typ Cyberphoto). Hoppas att det fortsätter att gå bra.
Angående LCD skyddet undrar jag om vad det skulle göra om man inte har det? På min Coolpix 995 har aldrig haft något LCD skydd men det går jätte bra att torka rent LCDn med rengöringsduken till mina glasögon.
Ja jag undrar också hur folk så ”olikt” hanterar sina kameror. En olycka kan alltid inträffa men det mesta kan också förebyggas.
Ett störande fenomen med LCD skyddet är immbildningen bakom skyddet om jag inte håller andan (skall man göra det?) medan jag tittar i sökaren.
Har någon upplevt detta?
/Fred
 
Senast ändrad:

Foto-nisse

Aktiv medlem
Hej min D70 har kommit upp i 16786 exponeringar jag går knappt ut utan den o det har blivit en ny ögon mussla, jag har tappat o turen att hittat den jag har nu 3ggr, när man har den på ryggen med kit gluggen så har den en förmåga att åka av. Har någon kommit på ett sätt att få den att stanna kvar vore jag glad om ni skrev det.
 

jkene

Aktiv medlem
YLVERT skrev:
Hej min D70 har kommit upp i 16786 exponeringar jag går knappt ut utan den o det har blivit en ny ögon mussla, jag har tappat o turen att hittat den jag har nu 3ggr, när man har den på ryggen med kit gluggen så har den en förmåga att åka av. Har någon kommit på ett sätt att få den att stanna kvar vore jag glad om ni skrev det.
Skaffa en ölmage som jag, ha kameran på magen istället för ryggen. Magens kurvatur skyddar ögonmusslan.
 
ANNONS