Annons

Hur minska blixtblänk i ansiktet

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne G

Aktiv medlem
Tacksam för tips om hur man kan minska/tona ner blixtblänket i ansiktet på denna bild (mellan ögon/nästa och kinder) på bästa sätt?

Mvh
Janne

Bilagor

• blixtblänk i ansiktet.jpg
    blixtblänk i ansiktet.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,204
Testa att minska blixtexponeringen med ett steg och se om det blir någon förändring. Annars är nog det bästa alternativet att skjuta blixten genom något som sprider ljuset bättre, typ en soft-box. Hjälpte detta?

/A

Hmm... frågan var tänkt att gälla efterbehandling i Photoshop. Alltså hur jag i PS kan minska blänket i ansiktet så det ser naturligt ut.
/Janne

Jag brukar använda klonstämpeln med relativt låg opacitet. Jag använde c:a 40% opacitet, lagom stor pensel, och klonade från ett närliggande område till varje blänk...

En minut senare:

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    58.9 KB · Visningar: 1,059
Japp, har testat det också och tycker det blir ok men inte super. Nåt förslag på hur man kan jobba med markering o sen verktyg (som kanske inte är kloning)?
/Janne

Det finns ett par lite mer avancerade förslag - men hur du än gör så kommer du aldrig bli av med allt i bilden som visar att 90% av ljuset kommer direkt från kamerahållet... Skuggorna på halsen, vid kindknotorna, bristen på skugga på övre ögonlocken, under näsan osv....
Hjärnan kommer alltid SE att "detta är direktblixt" hur mycket du än arbetar bilden.

Nåväl, detta är så långt jag hade gått. Intressant?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,024
Oj, vilken skillnad i "hud" det blev. Kanske lite väl förskönande...

Blänket i sej ger ju också liv i bliden. Jag vill inte bli av med allt blänk, bara det värsta. Idealet vore lite mindre blänk fast inte riktigt så skönhetsförbättrande hud. Berätta gärna mer.
/Janne

Ps. Vill inte tappa så mycket i skärpa/bett i bilden. Kan man använda denna metod partiellt eller måste det vara över hela bilden? Intressant oavsett!

Utgå från ett ensamt bottenlager.

[ctrl-J] för att kopiera lagret.
Gaussian blur radie 2 på kopielagret
[ctrl-shift-F] och fade result till 70%
[ctrl-J] för att kopiera kopian.
Gaussian blur radie 8 på andra kopian.
[ctrl-I] för att invertera översta kopian.
sätt ner opacitet (lagergenomskinlighet) på 50%
[ctrl-E] för att slå ihop kopiorna
Sätt över lagerblandningen på "linear light"
[ctrl-I] för att invertera lagret

Du har nu ett "korrigeringslager" som jämnar ut ljustyrka lokalt, men utan att ta bort findetaljering. För en lite mer exakt effekt kan man köra en "kombo" på den andra blurren, Gauss radie 4, följt av en surface blur radie 8, threshold 20 följt av en gauss -4 till. Tar längre tid, men blir bättre.

Lägg till en lagermask, och måla i de områden du vill korrigera. Mjuk pensel.

Lycka till!... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto