Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur mkt klarar kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonBjorn

Aktiv medlem
Hej,

Har en EOS 400D men fick inte med mig någon stativhållare till mitt 100-400mm objektiv. Hur mkt klarar kamerahuset att hålla? Vet att det inte är optimalt, har kört 400'an på stativ men nu skaffade jag en TC och då kändes det lite väl tungt. Hur mycket klarar dom?

Du får ju väldans mkt bättre balans om du har ett stativfäste på ditt 100-400 o då speciellt med TC'n.

400D håller, men om du inte har batterigrepp kommer det nog kännas lite svajigt, så mitt råd är absolut ett stativfäste för bättre balans.

Det känns nog snarare mer svajigt med batterigrepp. Då skruvar man ju först greppet på stativet och sen kameran på greppet (jaja, det monteras förstås inte i den ordningen), så det blir ett ställe till som det kan glappa på.

Tack för svar, jo helt klart känns det lite svajigt, inte så att det sjunker men man får inte den precis känslan så det blir nog att inhandla ett, men man vill ju helst inte betala 1300:- för bara fästet.

Objektivet på bilden du länkar till har ett stativfäste monterat. Det har tydligen inte Björns objektiv.

PMD skrev:
Motsvarande icke-originalfäste finns här för 449:-

Japp det är det som passar, om man vill ha ett vitt får man leta rätt på det. Dock så känns priset lite häftigt eftersom det kostar 90 kronor på Ebay exklusive frakt.

Men det är "Tripod mount ring B" som passar.

ANNONS
Götaplatsens Foto