Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur plant är fokusplanet med t ex 85/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du att du i sökaren har sådan precision så att du manuellt kan ställa fokus exakt var än i bilden du vill sätta skärpan? Eller menar du att du kan uppfatta att olika saker är mer eller mindra ur i/ur fokus?
De flesta SLR-kameror med AF har ju en "mattskiva" som inte duger till detta.
Vad använder du för kamera?

Jag bytte mattskiva i min EOS 7D till en "super precision matte". Det ger mig någorlunda förutsättnignar att lyckas. Men fortfarande är det tydligare i LiveVIew.

Petter ...

Jag ställde fokus hyggligt i hörnet övre hörnet, tog ett foto och tittade i datorn i 100%. Då såg jag hur skärpeplanet låg närmare i mitten än i hörnen.
Misstänker man att det böjer sig åt andra hållet så är det bara att ställa skärpan i nedre hörnet.

Jag fick lära mig någongång på 70 talet att en skillnad mellan "vanliga" objektiv och "macro" objektiv var just fokusytan. Ett vanligt objektiv hade en fokusyta i form av en sfär med radien lika med det avstånd som man ställt in. Dvs hade man ställt in avståndet 3m så blev det skarpt 3 m från kameran oavsett om det var i mitten på bilden eller i hörnen.
Eftersom "macro" objektiv användes till bl.a. reproduktion av dokument så hade man där i stället ett fokusplan som var plant för att inte få oskärpa i hörnen när man fotograferade just ett dokument.

Jag kommer inte i håg var jag läste denna information och jag har inte själv testat. Jag vet dock att LensBaby använder sig av ett sfäriskt fokusplan med mycket liten radie för att endast en begränsad del av bilden skall bli skarp.

Roine W

ANNONS
Götaplatsens Foto