Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur säkerhetskopierar jag min raw-katalog MED alla inställningar jag har gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag har tänkt börja förvara mina bilder på ett nytt sätt.

Sättet går ut på att katalogisera raw-filerna i Lightroom och sedan göra de efterbehandlingar som behövs. Efter det så tänker jag bara lämna filerna i sina kataloger!

Fram tills nu så har jag alltid exporterat raw-filerna till jpeg och sedan raderat raw-filerna. Detta gjorde jag för att spara utrymme på mina hårddiskar. Men nu tänker jag strunta i att spara på utrymme! :)

Men en sak undrar jag. Hur säkerhetskopierar jag mina raw-filer till en bärbar hårddisk, och samtidigt få med alla ändringar som jag har gjort i Lightroom?

Någon som förstår hur jag menar?

Råfilerna (bilderna) ligger ju där du har valt att lägga dem. Förhoppningsvis i en huvudmapp med undermappar. Isåfall är det ju bara att kopiera hela den mappen till extern disk så har du backup på själva bilderna.

Lightrooms databas (catalogue) är egentligen bara en enda fil som heter någonting.lrcat. Den finns någonstans på din hårddisk där du (metvetet eller omedvetet) har valt att spara den. Samma sak där: kopiera lrcat-filen till extern hårddisk så har du en kopia.

Bilderna och databasen är två helt skilda saker, men du behöver båda för att ha en komplett uppsättning. Det ena utan det andra är rätt värdelöst, så se till att du har koll på var både bilder och databas finns, så att du vet vad du ska göra backup på.

Råfilerna (bilderna) ligger ju där du har valt att lägga dem. Förhoppningsvis i en huvudmapp med undermappar. Isåfall är det ju bara att kopiera hela den mappen till extern disk så har du backup på själva bilderna.

Lightrooms databas (catalogue) är egentligen bara en enda fil som heter någonting.lrcat. Den finns någonstans på din hårddisk där du (metvetet eller omedvetet) har valt att spara den. Samma sak där: kopiera lrcat-filen till extern hårddisk så har du en kopia.

Bilderna och databasen är två helt skilda saker, men du behöver båda för att ha en komplett uppsättning. Det ena utan det andra är rätt värdelöst, så se till att du har koll på var både bilder och databas finns, så att du vet vad du ska göra backup på.
Tack så mycket för svaret. Det var exakt vad jag ville veta!

Så om jag kopierar mapparna med alla rå-filer + lrcat-filen, då får jag även med alla ändringarna som jag har gjort på rå-filerna? :)

Detta kanske är en dum fråga av mig när du just har förklarat allting så snyggt, men vill ändå dubbelkolla.

lrcat-filen innehåller informationen om alla ändringar du har gjort (i Lightroom) på dina råfiler. Så svaret på din fråga är ja.

Jag har tänkt börja förvara mina bilder på ett nytt sätt.

Sättet går ut på att katalogisera raw-filerna i Lightroom och sedan göra de efterbehandlingar som behövs. Efter det så tänker jag bara lämna filerna i sina kataloger!

Fram tills nu så har jag alltid exporterat raw-filerna till jpeg och sedan raderat raw-filerna. Detta gjorde jag för att spara utrymme på mina hårddiskar. Men nu tänker jag strunta i att spara på utrymme! :)

Men en sak undrar jag. Hur säkerhetskopierar jag mina raw-filer till en bärbar hårddisk, och samtidigt få med alla ändringar som jag har gjort i Lightroom?

Någon som förstår hur jag menar?

Visa alla bilder, markera dem och välj "Exportera som katalog". Se till att rutan för att kopiera även bilderna är markerad. Sedan kopierar Lightroom både inställningar och bilder till den destination du anger. En mycket enkel och idiotsäker backup. :)

Visa alla bilder, markera dem och välj "Exportera som katalog". Se till att rutan för att kopiera även bilderna är markerad. Sedan kopierar Lightroom både inställningar och bilder till den destination du anger. En mycket enkel och idiotsäker backup. :)

Tar ju längre tid än att bara kopiera en katalog ;). Dessutom kan programmet krascha om man har gigantiska bibliotek.

Använder synctoy 2.1 för backup om man nu inte vill kopiera katalog+LRCAT.

/Stefan

Tar ju längre tid än att bara kopiera en katalog ;). Dessutom kan programmet krascha om man har gigantiska bibliotek.

Använder synctoy 2.1 för backup om man nu inte vill kopiera katalog+LRCAT.

/Stefan

Jag svarade på frågan och den gällde inte bara katalogen utan även bilderna. ;-)

Jag har aldrig varit med om att Lightroom kraschat vid sådan export, så huruvida den risken är stor eller liten kan jag inte bedöma.

Hur fungerar det med raw-inställningar om man först behandlar lite i LR och sedan vill gå in i PS? Jag har samma problem som en del andra: PS finns inte som alternativ i LR så jag måste öppna bilden separat i PS, men då saknas alla inställningar jag gjort i LR eftersom de sparas i katalogfilen.

Om jag istället väljer att spara enskilda xmp-filer till varje bild borde PS använda den, korrekt?

Inne i LR borde du kunna högerklicka på en bild och välja "Edit in Photoshop" eller nåt liknande.

ANNONS
Götaplatsens Foto