Annons

Saknar LR-katalog, vad loosar jag vid flytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Halloj. Datorn har kraschat. Troligtvis grafikkortet, datorn startar, men inget syns på skärmen eftersom ingen grafik skickas dit. Funderar på att inte kosta på grafikkortet i gamla datorn utan istället köpa helt ny dator. Men undrar över hur Lightroom kommer överleva det.

Har alla foton (Jpg + RAW + XMP-filer) sparade på extern hårddisk + moln.
Så alla de är safe.
Dessvärre är LR-katalogfilen sparad på datorns interna hårddisk jag ju inte kommer åt.

Är jag rökt vad gäller alla framkallningsinställningar och taggningar jag gjort?

Om så, vad är XMP-filerna till för.? Jag har från början fått för mig att det är där allt lagras, men att LR-katalogen bara är "kartan" över katalogiseringen och vart allt ligger.

/J.

EDIT: Helt rökt är jag ju inte. Jag kan ju såklart rädda allt genom att kosta på grafikkortet, lära av läxan och backa up LR-katalogfilen på samma sätt som bilderna. Men det vore surt. Jag vill inte ha ett nytt grafikkort, jag vill ha en ny dator. Ju. ;-)
 

Astacus

Aktiv medlem
Köper du en ny stationär dator så kan du väl montera din nuvarande disk som disk 2 och bara kopiera det du behöver.
Köper du en bärbar så finns det ju kablar att köpa som gör att du kan montera disken som en USB-enhet.
 

Jewster

Aktiv medlem
Tack Torbjörn.
Jag tänkte gå från PC till Mac. Så lär inte kunna installera nuvarande HD permanent. Men kanske man kan nå den temporärt för att plocka ut katalogfilerna jag behöver bara.
Om en Mac kan läsa en PC-formatterad HD? Annars finns säert omvägar för att göra det.
Tack för tipset.
 

Poteta

Aktiv medlem
Har du ingen kompis som kan förbarma sig och låta dig köra in din gamla hårddisk i hens dator?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Halloj. Datorn har kraschat. Troligtvis grafikkortet, datorn startar, men inget syns på skärmen eftersom ingen grafik skickas dit. Funderar på att inte kosta på grafikkortet i gamla datorn utan istället köpa helt ny dator. Men undrar över hur Lightroom kommer överleva det.

Har alla foton (Jpg + RAW + XMP-filer) sparade på extern hårddisk + moln.
Så alla de är safe.
Dessvärre är LR-katalogfilen sparad på datorns interna hårddisk jag ju inte kommer åt.

Är jag rökt vad gäller alla framkallningsinställningar och taggningar jag gjort?

Om så, vad är XMP-filerna till för.? Jag har från början fått för mig att det är där allt lagras, men att LR-katalogen bara är "kartan" över katalogiseringen och vart allt ligger.

/J.

EDIT: Helt rökt är jag ju inte. Jag kan ju såklart rädda allt genom att kosta på grafikkortet, lära av läxan och backa up LR-katalogfilen på samma sätt som bilderna. Men det vore surt. Jag vill inte ha ett nytt grafikkort, jag vill ha en ny dator. Ju. ;-)



Med en sådan här "docka" kan du komma åt innehållet på den gamla hårddisken.
Har själv en sådan som räddade mig vid en krasch för några år sedan.
Jag lyckade rädda drygt 90 procent av mina gamla data.

https://www.dustinhome.se/product/5010784891/dock-station-2x-2535-sata-usb-30
 

Jewster

Aktiv medlem
Med en sådan här "docka" kan du komma åt innehållet på den gamla hårddisken.
Har själv en sådan som räddade mig vid en krasch för några år sedan.
Jag lyckade rädda drygt 90 procent av mina gamla data.

https://www.dustinhome.se/product/5010784891/dock-station-2x-2535-sata-usb-30
Stort tack, Benny. Det där låter ju onekligen som om det vore räddningen.
Klart billigare än att lämna in skiten bara för att få ut en fil. Och slippa omaket med att leta reda på någon kompis med tillräckliga kunskaper (mina egna bristfälliga) för att kunna koppla in min disk i si n egen dator.
 

reboot81

Aktiv medlem
Har du några andra utgångar på datorn, tex HDMI som du kan koppla till en tv?
Annars är en sån där hårddisk-till-USB adapter en bra lösning.
Samt att säkerhetskopiera katalogfilen ;)

En lösning kan vara ett begagnat grafikkort från tex blocket.

OS X (Mac) kan utan problem läsa Windows hårddiskar, dock inte skriva till den.
Med en brasklapp - om de ligger krypterade eller skyddade på något sätt.
 

ROOL

Aktiv medlem
Extern hårddisk

Har just installerat om min dator efter att startfilerna blivit korrupta på min Macbook.

Köpte en ny SSD hårradiak och installerade om operativ systemet. Installerade om Lightroom.

Pluggade sedan in den gamla hårddisken i en USB chassi. Inga problem att läsa filerna eftersom det endast var boot filerna som var kass. Sedan var det bara att kopiera över hela "Bild" mappen med bilder och irrat fil.

Funkade perfekt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stort tack, Benny. Det där låter ju onekligen som om det vore räddningen.
Klart billigare än att lämna in skiten bara för att få ut en fil. Och slippa omaket med att leta reda på någon kompis med tillräckliga kunskaper (mina egna bristfälliga) för att kunna koppla in min disk i si n egen dator.
I mitt fall ger man mig disken o jag trycker in den i dockan på toppen som redan är inbyggd i chassit.
startar datorn o sen kommer jag åt den
enkelt
 

Jewster

Aktiv medlem
Tack alla som tipsat hittills!

Följdfråga:
Jag är i samband med detta i färd med att gå från PC till Mac.
Om jag nu skaffar en docka, kommer jag kunna mata i hårddisken från trasiga PCn i docka till Macen och läsa över filen därifrån?

För en Mac ska väl kunna läsa från en PC-disk, men inte kunna skriva till. Så är det väl normalt med externa discar etc.

Eller måste jag läsa över från docka till annan PC, och därefter lyfta över filen via annat medium till Macen?
 
ANNONS