Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser er digitala mörkrums-process till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar vad ni andra canon-användare använder er av för teknik från en tagen bild till tryck/webb eller annan pulicering.

Tar ni fotona i Raw eller jpeg eller både och?
Vad använder ni för program på vägen till slutresultatet?
På vilket sätt justerar ni bilderna?
Kan man få in en rawbild i Photoshop, hur gör man detta?

Det skulle vara intressant att höra och få inspiration av andra användare, speciellt för mig som är ny på det här med Raw. En sak som jag har märkt är att man kan dra friskt i reglagen utan att kvaliten försämras, något som var svårare med jpeg.

Mvh
Fredrik

Jag använder Bridge till CS2 för att sortera mina bilder och ladda in dem automatiskt och sorteras till datorn.

Numera tar jag bara RAW.

Använder sedan PS Rawkonverterare som både förhandsgranskning och till min grundfix (man måste ladda ner en uppdatering till PS för att kunna använda CR2 filerna http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2700 )

I grundfixen försöker jag göra så mycket som möjligt så jag kan återvända vid senare tillfälle om jag vill packa upp bilden igen i annan storlek.

I bästa fall är oskarp mask det enda jag behöver lägger på i PS.

Jag har inte ännu förstått den exakta skillnaden på skärpan i RAWkonverteringen och oskarp mask men jag brukar lägga lita av båda för jag tycker de verkar jobba på lite olika sätt

Finns det något sätt som är rätt och något som är fel? Alltså, finns det något sätt som är bättre än nåt annat, rent bildkvalitetsmässigt, eller är det vad man föredrar själv?

Jag fotar nästan uteslutande i RAW och använder mig först av DPP, där jag fixar med vitbalans och lite småpill, sen konverterar jag till tif och redigerar resten i PS (beskärning, USM, kontrast osv.)

Adobe...

Jag kör alltid i raw läge, det tar ett tag att lära sig allt runt hur raw funkar men när man väl kan grunderna så kommer man med största sannolikhet inte att använda ngt annat läge...

I steg två så lönar det sig att titta på hur Adobe har löst alla faser fram till färdig bild för leverans.

Jag använder också rawkonverteraren, den har dessutom fördelen att den minskar ner storleken på bilderna, inte så mkt men ändå...

Jag sparar undan mina rawbilder och jobbar sedan med en tiff kopia(i undantagsfall jpg) innan leverans.

/R

Så här ungefär gör jag:
1 - importerar bilderna till hårddisken med iView Media Pro. Hårddisken har en mapp för varje månad, eller en för varje kund/evenemang, det beror på.

2 - sorterar bilderna i iView och kastar uppenbara skräpbilder.

3 - Använder Canons DPP för att justera 1) vitbalans 2) nivåer 3) ev kurvor 4) tar bort ev fläckar från smuts på sensorn. fördelen att använda DPPs förvisso ngt slöa cloningsverktyg är att man slipper göra om det för varje export. Vet ni inte hur man gör - kolla länken nedan.

4 - resten av jobbet gör jag i PS.

ps: jag plåtar i både jpg och raw. Dock mest i raw.

länkar:
http://www.photoworkshop.com/canon/dpp/viewing_lessons.html

ANNONS
Götaplatsens Foto