Annons

Hur sköter ni er backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Men en variant skulle ju vara att köra backup mot en RAID med två hot-swap-diskar. När backupen är klar så tar man ur den ena disken och tar med den till jobbet. Och så sätter man i en tredje disk som RAID'en får synka upp. En månad senare, eller vilket intervall man nu vill ha, så tar man ur denna disk tre och tar med till jobbet, och tar hem tvåan till RAID'en. Och så vidare. Då har man ett roterande månads-schema med tre diskar, varav en förvaras på annan plats.

Finns nån sådan RAID-lösning?
Det är faktiskt ingen dum ide, förutom att det går åt en disk extra. Borde ju fungera i vilken NAS som helst som kör RAID 1.
 

afe

Aktiv medlem
Det hade inte blivit något bra betyg i tv serien "Doomsday Preppers" :) Just inbrott & brand så är risken stor att allt går förlorat en usb disk och ett bankfack som kostar typ 300kr per år, om man inte kan lägga en disk på jobbet är en billig backup försäkring.
Jag funderar på en variant med två externa diskar som jag roterar varje vecka och hela tiden har en av dem på jobbet - då behöver jag bara kopiera över de filer som lagts till eller ändrats varje vecka.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Kanske skulle man även tillägga om det rör sig om företag eller privat, det är ju lite skillnad på om det försvinner några semesterbilder med pocketkameran jämfört med jobb som någon kanske betalat en bra slant för att man skall bevaka.

Tycker sedan att det är lite högfärdigt att säga att raid0 inte är backup. Man får trots allt data på minst två olika fysiska diskar och i 99% av alla fall så är det hdd-krascher som gör att bilder försvinner. Att husen brinner ner till grunden eller att en tjuv letar sig in i ett förråd för att plocka med sig en NAS måste ju även vara ganska ovanligt.

Jag själv har blandade bilder, både jobb och privata på samma diskar. Har bilder på dator samt backup till Apple TimeCapsule. Har dessutom en NAS (raid-0) som jag sparar alla råfiler på. Inget sparas på annan ort, har inte hittat en bra lösning för stora och många filer. Orkar inte släpa runt externa diskar stup i kvarten.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Jag lagrar allting på en server hemma, som kör RAID1.
Denna backar upp till tre olika ställen, en extern USB-disk, en NAS (med RAID1)som finns i en annan del av huset, samt även till "molnet" ute på internet via tjänsten Livedrive.
Backuperna går med Symantec BackupExec.
En server kanske känns överkurs, men den nyttjas av alla i familjen, så dom har enkel tillgång till sina filer oavsett vilken dator eller surfplatta dom loggar in ifrån.
Och då blir det även enkelt att backa upp allas filer, allt ligger på servern.
Känns bra eftersom ungdomarna dels fotograferar en hel del, men även har viktigt skolarbete.

M.V.H

/Tobias
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är faktiskt ingen dum ide, förutom att det går åt en disk extra. Borde ju fungera i vilken NAS som helst som kör RAID 1.
Det är faktiskt inte säkert.

RAID1 fungerar oftast, men vissa hårdvarulösningar krånglar till det lite där också. RAID 5 finns det otroligt många varianter av.

Skall man ha hög säkerhet är det mjukvaru-RAID som gäller från någon stor tillverkare OS/X, Windows och Linux kommer förmodligen finnas kvar ett tag.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör File History på det jag konkar omkring och jobbar med. Har offline backup aktiverat så att jag får timmes versionerna även när jag är ute på vift. Så fort jag kommer hem flyttas offline backupen till mitt NAS automagiskt som har mjukvaru RAID 5.

Sedan har jag 3TB SATA3-diskar som jag kör i USB-dockor som jag uppdaterar med jämna mellanrum och som lagras lite här och där.

Behöver testa lite saker med Windows Server 2012 för ett jobb, så då blir det nog en clustrad lösning hemma för lagring som repliceras automatiskt till en annan server på annan ort. Blir 4 servrar hemma, men max tre fysiska och en på annan ort.
Det borde täcka mina drift och säkerhets-behov. :)

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Tycker sedan att det är lite högfärdigt att säga att raid0 inte är backup. Man får trots allt data på minst två olika fysiska diskar och i 99% av alla fall så är det hdd-krascher som gör att bilder försvinner.
Det är knappast högfärdigt, eftersom RAID0 är allt annat än säkert. All data sprids ut över två eller fler diskar men finns inte komplett på någon av dem, så om en disk dör förlorar du all data. RAID0 bör enbart användas för att få högre IO-prestanda.

Däremot går det att kombinera RAID0 och RAID1 eller RAID5, men då krävs nästan en separat RAID-controller för att få vettig prestanda - de som sitter på moderkorten segar ner sig ordentligt om man gör så.
 

Leifson

Aktiv medlem
Mina bilder ligger på min server hemma som kör RAID5.
För backup använder jag CrashPlan+ Unlimited till deras molntjänst. Fungar görbra och var enkelt att installera och konfigurera. Jag kan varmt rekommendera deras tjänst, som kostar ca 400kr/år för obegränsad mängd data.
 

Mesch

Aktiv medlem
Kanske skulle man även tillägga om det rör sig om företag eller privat, det är ju lite skillnad på om det försvinner några semesterbilder med pocketkameran jämfört med jobb som någon kanske betalat en bra slant för att man skall bevaka.

Tycker sedan att det är lite högfärdigt att säga att raid0 inte är backup. Man får trots allt data på minst två olika fysiska diskar och i 99% av alla fall så är det hdd-krascher som gör att bilder försvinner. Att husen brinner ner till grunden eller att en tjuv letar sig in i ett förråd för att plocka med sig en NAS måste ju även vara ganska ovanligt.

Jag själv har blandade bilder, både jobb och privata på samma diskar. Har bilder på dator samt backup till Apple TimeCapsule. Har dessutom en NAS (raid-0) som jag sparar alla råfiler på. Inget sparas på annan ort, har inte hittat en bra lösning för stora och många filer. Orkar inte släpa runt externa diskar stup i kvarten.
Raid är inte backup av den enkla anledningen att det inte skyddar dig mot t.ex felaktiga raderingar.
Raid > 0 ger bättre driftsäkerhet, det är något annat än backup.
Raid 0 halverar faktiskt driftsäkerheten och är direkt olämplig på känslig data om inte riktig backup finns.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Det är knappast högfärdigt, eftersom RAID0 är allt annat än säkert. All data sprids ut över två eller fler diskar men finns inte komplett på någon av dem, så om en disk dör förlorar du all data. RAID0 bör enbart användas för att få högre IO-prestanda.

Däremot går det att kombinera RAID0 och RAID1 eller RAID5, men då krävs nästan en separat RAID-controller för att få vettig prestanda - de som sitter på moderkorten segar ner sig ordentligt om man gör så.
Det beror på, man kan tex. köra unraid med "parity protection" så löser man den biten. Visserligen får man inte samma prestanda som RAID0 men istället går det att återskapa data med paritetsdatan.

Har inte kollat så noga, man kanske kan kombinera unraid/flexraid och allt vad de heter med andra raidlösningar?!
 

jdandanell

Aktiv medlem
Raid är inte backup av den enkla anledningen att det inte skyddar dig mot t.ex felaktiga raderingar.
Raid > 0 ger bättre driftsäkerhet, det är något annat än backup.
Raid 0 halverar faktiskt driftsäkerheten och är direkt olämplig på känslig data om inte riktig backup finns.
ja, jag förstår det nu när jag kollade. Hade för mig att det fanns checksummor även på RAID0 men det kanske det inte finns?! Jag kör mjukvarubaserad variant (unraid) och där finns det möjlighet att återskapa data vid hdd-krascher.
 

eskil23

Aktiv medlem
RAID är inte någon backup, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Det RAID erbjuder är högre driftsäkerhet och i viss mån högre prestanda. Jag kör RAID5 över fyra diskar på min filserver hemma, men jag skulle aldrig drömma om att betrakta det som någon form av backup. För backup har jag en DDS4-bandare, men jag använder den ytterst sällan. Det är allt för omständigt att bolla med band jämt och ständigt.
 

Falumas

Aktiv medlem
ja, jag förstår det nu när jag kollade. Hade för mig att det fanns checksummor även på RAID0 men det kanske det inte finns?! Jag kör mjukvarubaserad variant (unraid) och där finns det möjlighet att återskapa data vid hdd-krascher.
Hur mycket utrymme tappar du på den varianten och hur mycket hastighet tappar du?

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Behöver vi verkligen gå in på detaljnivå hur olika RAID-protokoll fungerar? Är det inte bättre att vi beskriver hur vi gör faktisk backup? :)
 

joakimos

Aktiv medlem
1. Backup till Time Machine för att lätt och snabbt kunna återställa filer.
2. Backup av bildbibliotek till extern disk m.h.a. Chrashplan.
3. Offsite backup till Chrashplans servrar, för återställning när inget annat fungerar.
 

reboot81

Aktiv medlem
Mitt svar på frågan: Automatiskt och enkelt. Lokalt och till molnet.

  1. Dokument och annat viktigt sparas i Dropbox. Det synkar filerna till den bärbara, stationära och mobilen (delvis), samt att filerna finns i molnet.
  2. Datorn sitter ihop med en extern hårddisk som kör Time Machine. (X/Y -RAID struntsamma vad det heter, bara det funkar)
  3. Sist körs backup automatiskt till Crashplan's datorer.

Externa hårddiskar och onlinelagring i molnet är såpass billigt idag, dataförlust borde inte kunna ske! Vi har sparar och förlorat data på hårddiskar såpass länge nu att vi förstår att de inte är några evighetsmaskiner.
Tänk inte bara på eran egen data, hjälp vänner och bekanta med lösningar som passar dem. Inte allt för sällan har de bara ett fåtal GB som är värda guld för dem. Kan man sköta manuella körningar och sköta olika diskar på olika plats, eller krävs det en automatiserad lösning? Fråga vad personen är villig att ge för att återskapa datan vid tex en brand. Erbjud en lösning för under tusenlappen och de kommer inte att tacka nej!

PS. Glöm heller inte att testa era säkerhetskopior. DS
 

afe

Aktiv medlem
Onlinelagring är bra, oavsett om det görs via Dropbox, Crashplan, BitTorrentSync eller annat, men alla har inte möjlighet att göra det. Jag bor tre kilometer från mitten av Uppsala, och den enda anslutning till nätet jag kan köpa är via 4G just nu (trots jag tidigare haft ADSL).

Mitt abonnemang har just nu obegränsad datamängd (om jag förstått det rätt), men om min granne vill skaffa 4G är de begränsade till 85 GB per månad med det mest förmånliga abonnemanget. Operatörerna har gått på knäna och begränsar abonnemangen som tusan, och det finns inte en möjlighet att man kan använda streaming och dylikt med de datamängder som ingår nu.

Det gäller att hålla koll på villkoren - jag rådde min systerson att skaffa samma abonnemang som jag har (alltså det som är "obegränsat") vilket han gjorde - ett par veckor senare var det hårt begränsat till 85 GB/månad.

Om man fotograferar mycket och i råformat är det fullständigt omöjligt att klara sig på de trafikmängder operatörerna erbjuder nu om man vill ha full backup - vill man dessutom använda sitt bredband till film och dylkt blir det ännu svårare ...

En lite lustig detalj är att i princip alla 4G-leverantörer försämrat sina villkor samtidigt, men inte kan det väl vara så att de ha nån kartellbildning?
 

MrDip

Aktiv medlem
Ett bra sätt att förlänga livslängden på en mekanisk hårddisk är att inte stänga av datorn, kanske inte så miljömedvetet men jämn temperatur är bra för dessa diskar. Stänger själv sällan av en maskin och har sedan 80-talet haft en(1) hd-krash. (har förmodligen haft lite tur också)
 
ANNONS