Annons

Hur skapar man genvägar i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Undrar hur man skapar genvägar i photoshop? Har provat med s.k. actions men det fungerar inte på alla justeringar. Jag vill t ex kunna få fram rutan för justering av kontrast med en knapptrykning om det går(sparar tid när man jobbar med många bilder.
Genväg för att justera färgmättnad är t ex ctrl+u..dumt att det inte finns för kontrast!

/Jari

Det är ju ingen lösning på ditt problem, men det finns ju kortkommandon för levels och curves som är mycket bättre verktyg om man vill ändra ljushet och kontrast.

Om du absolut vill använda intensitet/kontrast kan du antingen skapa ett makro med en funktionstangent som öppnar dialogrutan eller göra ett eget kortkommando under redigera/kortkommandon (om du har Photoshop 7 eller 8).

Bilagor

• i.gif
    i.gif
    5.5 KB · Visningar: 265
Annars kan du i svenska versionen trycka Alt - b - j - k (efter varandra, inte samtidigt).

Hej

Du kan via Edit sedan till Keyboard shortcuts och välja.

Själv använder jag Funktionstangenterna, en knapp istället för en massa.

Tex mina Shortcuts

F2 Key: Resize to 600 pixels (for web)

F3 Key: Neat Image (noise reduction)

F4 Key: Velvia Vision (color enhancer)

F5 Key: Intellisharpen 2 (sharpening)

F6 Key: 8/bits per channel

F7 Key: Convert to profile. Like going from Adobe RGB (1998) to sRGB for web use.

F8 Key: Save as

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Tackar o bugar för alla fina tips!!
Ja..det är nog bättre att använda levels..får större kontroll över bilden verkar det som! Pefekt att man kan skapa sina egna genvägar i redigera menyn...hade tgit mig åratal att hitta dit själva!

Måste säga det än en gång..vad hade man gjort utan sina hjälpsamma kollegor här på fotosidan!?
Tack!!!

Mvh/Jari

ANNONS
Götaplatsens Foto