Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur står sig D2H idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke H

Aktiv medlem
Frågan är i rubriken.
Hur mycket ska man betala för en?
Jag skulle vilja ha en lite mer avancerad (och snabbare) kamera än D50n jag har idag och har hittat en D2H beg. Har inga planer på att göra förstoringar större än A4.

MvH
Jocke

Mycket prisvärd kamera..

Den står sig mycket bra tycker jag. Ett helt underbart kamerahus med 4mp som gör väldigt bra ifrån sig. Har gjort förstoringar upp till 40x50cm med ISO 800 som ser riktigt bra ut.

Stirra dig inte blint på antal megapixel. 4MP räcker mycket långt än idag, om du vet med dig att du inte brukar croppa bort hälften av bilden dvs.

Nä jag har inte pixelsjukan :) Det är därför jag funderar på en äldre kamera. Det jag menade igentligen var om brusnivåerna och generellt bildkvaliten håller idag.

Den står sig bra

Det beror väl på vad du ska ta för bilder med D2H.
Jag skaffade en begagnad för ett halvår sen och är mer än nöjd med kameran har sedan tidigare en D50.
Jag frilansar för en lokaltidning och plåtar sport och då tycker jag att D2:an är suverän. Visst brusar den mer på höga iso än andra men samtidigt så är den grymt snabb i serietagningen. Utskrifter upp till 20x30 fungerar om man inte ska sitta med lupp och betrakta bilderna. Jag plåtar mycket sport inomhus i dåligt upplysta hallar och det är inga problem om man tar sig lite tid och ställer in vitbalans ordentligt, sen blir det visserligen lite efterbehandling om man ska göra förstoringar av bilderna men det går att få till bra sådana. Till hemsidor och dagstidningstryck funkar bilderna utmärkt utan några större justeringar. Så jag säger att kameran står sig utmärkt till det den är gjord för och väl värd sitt begagnade pris. Jag gav 13.000 för min med dubbla batterier och 1st 512Mb minneskort till. Har aldrig ångrat en sekund att jag köpte den. En annan sak att nämna är batteritiden upp till ett par tusen bilder är inga problem med ett fullt batteri.

hade nog personligen inte betalat mer än 8000 för en D2h nu. Finns trots det en hel del att välja mellan.

Men det är onekligen en bra kamera

Goro skrev:
hade nog personligen inte betalat mer än 8000 för en D2h nu. Finns trots det en hel del att välja mellan.

Men det är onekligen en bra kamera

Beror ju helt å hållet på vad man är ute efter. Har man inte bildkvalite som högsta prio så är ju D2H en av de skönaste kamerahus som finns på marknaden idag. Och det finns knappast något större utbud runt 8000kr med sån typ av kamerahus.. Men visst finns det andra typer av modeller för runt 8000kr, men det är ju en annan sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto