Annons

Hur strukturera bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Hej,
Har börjat använda LR och verkar efter lite labbande vara ett perfekt vertyg för mina behov.
Dock så har jag lite fundering på hur jag bäst taggar bilderna.
Som jag förstår så finns möjligheterna att:
1: skapa "Collection" eller
2: sätta "Keywords" på varje billd. Eller en kombination av dessa.
Det jag vill kunna göra är att köra en slideshow på ett urval av bilderna te.x
på mina 2 barn, tagna 2005-2008 samt bilder från Kolmården.

Har idag börjat med att skapa "Collections"
"Barn1" med underkataloger 2003,2004,2005 osv...
Likadant med "Platser" (Kolmården, Skansen etc,), "Högtider" (jul, midsommar) etc.

Vad som jag reagerar på är:
1. Man kan på bilden inte se vilken "Collection" den tillhör
2. Man kan i filter funktionen in filtrera på "Collection"

Om man däremot taggar bilderna med "Keywords" så ser man på varjebild vilken/vilka keywords den har, samt att det går att filtrera.

Så min fråga är, när ska jag använda "Keywords" och när ska jag använda "Collections"

Ska jag istället bygga min katalogstuktur med "Keywords" istället? Och vilka begränsningar finns det då.

mvh
//Anders

Lite för tidigt med ett alldeles för uttömmande svar, men övergripande svarat: Collections använder jag aldrig någonsin. För att kunna hitta i mina bilder använder jag keywords (och försöker begränsa mig så jag inte hittar på alldeles för många olika), möjligen i kombination med betygsstjärnor eller färgtaggar. Datum kan du ju filtrera på från exif-datan.
/N

Tack för tipset. Men kan man med ett enkelt "klick" sortera på datum mha exif-datan?
Måste man inte gå in om sätta nåt filter manuellt?

Jag har använt LR en tid nu. Jag tror att det kan finnas anledning att använda såväl keywords som collections.

Ta t ex semesterbilderna från Kanarieöarna. Alla bilderna kanske får Keyword "Teneriffa" och "Semester" och sedan individuella tillägg som "Teide", "Johan", "Delfin" etc

Bilderna kan ju sedan läggas i en collection "Semester" och under collection "2007 Teneriffa". Kanske gör man då ett viss urval så att bara de bättre bilderna hamnar i denna collection vilket gör det smidigt att dra igång ett bildspel med de bästa bilderna etc.

Vissa av bilderna kan ju också hamna i en annan collection "Porträtt" "Familjemedlemmar" och andra bilder kanske hamnar i en collection "Djur och Natur" "Makrobilder" och vissa i collection "Lanskap".

Kanske gör man några virtual copies som man konverterar till svart/vitt och lägger i en collection "SvartVitt".

Möjligheten till dessa "korsreferenser" är ju en enorm styrka i program av den här typen jämfört med den orgainisation man kan ha i filstrukturen på sin hårddisk.

Det jag tycker är svårt är att orka lägga ner tiden att organisera. Ibland känner man motivationen ibland inte.

Jag håller verkligen med att det är en svaghet att man inte kan se i vilka collections som en viss bild ingår! Jag har i alla fall inte kunnat se någon sådan funktion, finns den?

mvh
Anders

canon11 skrev:
Tack för tipset. Men kan man med ett enkelt "klick" sortera på datum mha exif-datan?
Måste man inte gå in om sätta nåt filter manuellt?

Det finns ett val i nederkant, sort by "Capture time".

Kan också rekommendera Scott Kelbys bok om Lightroom. Först retade jag mig lite på hans fåniga skämt men boken är riktigt bra. Jag valde den engelska varianten och språket är mycket lättförståeligt. Jag läste den efter att jag använt LR en längre tid och trots att jag anser mig ganska hemtam gav det många bra tips och "aha-upplevelser".

Mvh
Anders

Låter bli att säga vad man kan då jag blir mer o mer lapp-sjuk dessto mer jag jobbar i LR, berättar ist'llet hur jag gör. Jag importerar mina filer med direkt från kortläsaren och väljer den av de föreslagna katalogstrukturer jag trivs med (YY/MM/DD e.d.) vilket gör att jag såväl på hårddisken som i LR har mina bilder sorterade i mappar som heter 2007 / 2008 osv, i vilka respektive jag har upp till 12 mappar, en för varje månad, namngivna 1-12, i vilka sin tur jag har upp till 31 mappar, en per exponeringsdag. Denna strukturen finner jag även i LR under folders, där jag kan välja att bara kolla på foton tagna under hela 2007, eller för den delen hela min mapp eller den 2 januari 2008. För att filtrera fram ett resultat kan jag välja att söka på allt från 'any text' till keywords m.m. och välja specifika datum om jag skulle behöva genom att välja ett av alternativen eller vkriva in ett eget tids-span under custom. Att spara eller ändra datum är oftast inget du behöver bry dig om, detta läser LR in automatiskt (med undantag såklart, hemma har vi problem att sortera sambons bilder från hennes gamla 3Mpx olympus, alla dessa landar som 1/1/1999)

Bilagor

• picture 1.jpg
    picture 1.jpg
    41.4 KB · Visningar: 512
Hej,
Tack för tipsen! Alltid bra att höra hur andra har gjort. Jag antar att det bara är att sätta ner foten och bestämma hur man vill ha strukturen.
Kommer nog nu göra lite åt det hållet ni gjort.
Dvs gå över mer till att använda Keywords och sen kanske lägga ett antal av dessa i olika Collections....vi får se.
//Anders

För egen del har jag gjort en liten fil med några stödanteckningar för att komma ihåg vilka regler jag har tänkt mig att tillämpla. I takt med att jag bygger ut det uppdaterar jag textfilen.

Här är det jag har just nu, kanske kan det vara en utgångspunkt för fortsatta funderingar?

STARS

Ingen = Bilder som jag ännu inte satt någon rating på.

1 = Bild som är medioker men jag ändå valt att behålla, kanske borde den ha kastats...
Troligen har jag inte orkat redigera den.

2 = En OK bild som jag oftast tycker är värd att redigera och visa upp.
Den vanligaste klassificeringen.

3 = En lite bättre bild, troligen dock bara av intresse för den som är med på bilden eller känner motivet etc.

4 = En mycket bra bild som bör kunna attrahera även den helt utomstående.

5 = En bild som håller toppklass, har ännu inga sådana...

Försök sätta start på ALLA bilder.

KEYWORDS

- Använd en simpel struktur, inga hierarkier än.

- Använd termer som inte beror på mitt perspektiv. Dvs, använd Janne istället för Pappa/Farfar .

- Mina vanligast motiv, Smirre, Erik etc har helt egna keywords.

- Mindre vanliga motiv kan få "samlings nycklar", typ "Lasse mfl" för hela Lasse familj eller "Eriks kompisar"
för alla kompisar även om bara en av dem är på bild.

Dålig disciplin här, försök gå igenom gamla bilder och sätta åtminstone något Keyword.

PICKS

används bara som temporär klassning, använd stars för permanent urval.

FOLDERS

Alltid datum baserat. En mapp för varje år, undermappar för varje fototillfälle som inleds med datum följa av kort beskrivning.

COLLECTIONS

Skapa collections för speciellt intressanta bilder eller speciella projekt.
Använd även sub collections om så behövs.

ÖVRIGT

Vid seriebildstagning, spara normalt bara den bästa bilden. Undantag är när serien berättar en
historia/händelseförlopp. Spara då alla bilderna, stacka dem, lägg eventuellt den bästa överst.

Senast ändrad:
Mycket bra lista! Ett extra plus för strukturerade människor som dig! :D Det där med stacking kunde jag inte innan, härliga med LR, massa funktioner med dålig dokumentation, man lär sig alltid nya saker! Hur gör du för att välja vilken bild som ligger överst i stacken?

/N

Expandera stacken, kan du göra genom att klicka den lilla siffran uppe till vänster eller högerklicka och välja Stacking och sedan expand. När den är expanderad, klick först på bilden som du vill ha överst så att bara den är markerad, högerklicka välj Stacking - Move to top of stack.

Mvh
Anders

Mycket strukurerat må jag säga! Satt uppe till 1 inatt (gäääsp)och taggade 3569 bilder! Nåja, jag hann inte igenom alla, men ändå en bit på väg.
Jäkla smidigt vertyg LR måste jag säga...

Än så länge keywords med max 1 sub-keyword. Inga Collection, stars eller annat än. Gör detta när alla keywords är på plats.

mvh
//Anders

Ja när man är sysslolös kan man alltid dra igång Lightroom, tagga lite bilder, skapa en virual copy och konvertera till svart/vitt eller göra någon annat kul! :) Ett verkligt trevligt verktyg.

Själv är jag inte så intresserad av avancerad redigering så Photoshop är inte för mig. Däremot att bringa ordning och reda i familjebilderna är kul tycker jag och då passar LR perfekt.

Duktigt att tagga över 3000 bilder på en kväll!

Mvh
Anders

En fråga, är det någon som använder färgkoderna och i så fall till vad?

Jag har inte kunnat klura ut vad de skulle kunna tillföra för min del.

mvh
Anders

Använder inte heller färgkoderna, ännu, men det är väl bra om du vill kunna göra förfinade urval av dina sökningar. Jag läste om någon som hade de för att märka vem i hushållet som fotograferat respektive betygsatt bilden. Min sambo är inne på att lägga färger för att kunna sortera bort t.ex. släktbilder från sina 3-stjärnor.

Har inte kommit så långt med färgkodandet ännu men alla mina fjällbilder har fått en egen färgkod och jag kommer garanterat att använda fler färgkoder bara jag orkar klura ut vilken typ av foton som skall färgkodas.

Jag har använt färgkoderna dels till att dryga betygskalan. 6 och 7 stars. Sen har jag använt två färger till att märka bilder "granska" och "fixa". Alltså granska bilden för att se om jag ska göra något med den. Ska jag det märker jag den "fixa" eftersom jag sällan har tid att fixa alla på en gång...

Att märka upp vem som fotat med färgkorderna känns lite fel, det finns ju redan ett metadatafält för detta.

Jag lutar åt använda färgkoderna lite som Richard är inne på, att markera en process.

En annan idë jag har haft är att t ex märka mina motorsportbilder. En färg för racerbilar på banan, en annan för bilar i depå, en tredje för förare. Fotar man fåglar eller blommor skulle man kunna ha något motsvarande.

Många möjligheter finns det och om jag förstod rätt så kommer 2.0 innehålla ett sätt att smitigt spara sina sökningar och filtreringar.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto