Annons

Hur svårt är det egentligen att gå från NIKON D80 till D200 om.....

Produkter
(logga in för att koppla)

scorpio1972

Ny medlem
man är van att använda sig av de förprogramerade inställningarna (porträtt,landskap etc)?
Jag förstår att man inte riktigt lär sig något om fotografering om man bara använder sig av dessa, men det är väldigt praktiskt när man inte har tid att stå och ratta.
Jag har försökt att hitta svar på skillnaden mellan D80 och D200 och alla svar är att dessa är väldigt lika etc etc.....men ingen nämner att du nu inte längre har de förprogramerade inställningarna att välja ifrån.
Så hur svårt kan det vara att lära sig D200??

//Vladimir

Ingen direkt skillnad om du använder P.
Dra i ratten sedan om du vill ha ett större eller mindre skärpedjup.

Sedan visar väl D80 var den ställer skärpan, vet inte hur det funkar med D200.

Det finns möjlighet att programmera in olika lägen i D200. 2x4 banker, A, B, C och D.
Jag har ställt in dessa inställningar för Point&Shot, Portrait, Landscape&Macro samt Sport. Således när jag fotar sport, ställer jag in de läget och får inställningar just för det kriteriet såsom ISO, filter färgval etc.
Det finns ett excelark som vägledning på nätet (någon som vet adressen?) som man kan använda.

/Arne

Har en D200 och (min son) en D80. Ser inga som helst problem att byta - som Arne skriver kan man enkelt lägga in olika inställningar i bankerna för att snabbt få sina favoritinställningar.

En annan sak är varför du vill byta. D200 är större/tyngre/vädertätad men ger egentligen ingenting extra i bildväg - skulle vara möjligheten att fälla upp spegeln då.

(Jag skulle inte vilja "byta ner mig" eftersom D200 ger en helt annan "riktig-kamera-känsla" i handhavandet och bra balans med större objektiv som 70-200/2.8!)

/Erik

scorpio1972 skrev:
Jag har försökt att hitta svar på skillnaden mellan D80 och D200 och alla svar är att dessa är väldigt lika etc etc.....men ingen nämner att du nu inte längre har de förprogramerade inställningarna att välja ifrån.

//Vladimir

Ken Rockwell nämner det:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm

Men som sagt, varför byta kamera - din D80 har väl A, S och M-lägen? Jag tror att du lär dig fotografera lika bra med en D80 som med en D200, det gäller bara att utnyttja kameran fullt ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto