Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur visa 3 porträtt i en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Slänger ut en fråga i hopp om att det finns många kreativa roliga ideer.

Har tagit 3 nästan likadana porträtt bilder. En kamrat vill att jag "sätter ihop" dessa 3 bilderna till 1 bild där det slutliga formatet är max 50 x 70 cm - gärna med svart bakgrund.

Kom med ideer - vilda som sansade

//Micke

Bilagor

• img_4954-web.jpg
    img_4954-web.jpg
    6.8 KB · Visningar: 500
Var finns Ni?

Slutformatet behöver inte vara i förhållandet 2:3. Jag spånar lite på att sätta bilderna "i rad" med en enkel "ram" runt varje bild men slutprodukten blir ändå 1 bild. Förstår någon?

//Micke

om jag förstår dig rätt så är det mkt enkelt om du har tex photoshop

Gör så här:

Öppna dina 3 bilder du vill använda

Fixa iordning dom med ram eller hur du nu vill ha dom

beskär dom med rätt proprtioner, vilka som helst, du kan ställa in proprtionera med beskärningsverktyget så att du bara drar så blir det alltid samma.

gör storleken samma för alla bilder

Skapa nytt dokument i storleken: bildernas storlek på höjden och bildernas bredd x 3

Dra nu över dina bilder till det nya dokumentet! klart!

Här är ett enkelt exempel.. 3 minuter i photoshop

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    29 KB · Visningar: 357
Där var någon.

Jodå. Jag är inne på denna linjen. Tekniken är jag bekant med men jag har lite dålig koll på en fräsh layout.

Jag hade tänkt mig samma som dig Kalle men med mellanrum mellan varje bild och en liten diskret ram. Eftersom mina tre bilder är nästan helt lika, så tror inte jag att det blir så bra att sätta ihop dem som du visar. (Se exempelbilden i första inlägget.)

Fler ideer eller varianter?

ANNONS
Götaplatsens Foto