Annons

I stället för LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Hur avancerat katalogprogram söker du?
Avancerad filhanteraren eller explicit DAM?

Windows/mac?


Jag gillar ju Lightroom men skulle vilja ha ett katalogprogram där jag kan hantera både foto och video. I LR går det ju att koppla externt redigeringsprogram men inte för videofiler. Photo Mechanic verkar kunna men det är ju lika dyrt som LR, utan Photoshop. Någon vänlig själ som har ett förslag?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har Win 7 Professional 64 bit. Men läser jag på DxO så står det under systemkrav Win8 och Win10 så det är nog meningen att jag inte skall kunna ladda ner.
Det är klart ambitiöst av DxO att de gör så. De slipper förmodligen en massa strul med kunder som köpt programmet på deras site men som kanske inte kan använda det om det verkligen är inkompatibelt. Det är många tillverkare genom åren som inte brytt sig ett dugg om att vara proaktiva, vilket gjort att många helt i onödan fått problem de annars skulle sluppit.

Om många faktiskt uppgraderat så är det säkert heller ingen bra affär för DxO att tvingas ta hand om de förhållandevis få som trots gratiserbjudandena inte nappat på Windows 10 utan ligger kvar på version 7.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu blev jag nyfiken.
När jag bytte till C1 var det i princip ingen skillnad härvidlag. Har Adobe förbättrat något på sistone, eller vad är det du tänker på?
Kanske var lite otydlig där.

Lightroom är snabbare på att kunna söka bland många bilder.
Det är också snabbare att kunna göra enklare justeringar snabbt.
Sista saken är att lightroom är jag mer van vid.
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag använder Lr och Co20. Lr mest för det är snabbare flöde i sortering av bilder. Co20 för att jag får ut mycket mer av bilderna, Lr läser inte fuji´s pixlarna lika bra som Co20. Helst skulle jag bara vilja ha Co20. Fantastisk support om man behöver hjälp också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
…. är det inte rätt fantastiskt att detta i sammanhanget lilla danska företag Phase One klarar att både utmana och i vissa avseenden skåpa ut Adobe. Jag hoppas att de klarar pandemikrisen för utan Capture One skulle fotovärlden bli klart mycket tråkigare.

Vad är det med dessa danskar och RAW-konverterarteknik? Även Pixmantec som utmanade Adobe på allvar kring 2004-2005 var ju danskt. Den gången köpte Adobe upp konkurrenten och lade ner bolaget direkt. Hittills har de inte klarat av att sänka Phase One men krisen gör mig lite orolig för många har det svårt nu.

Jag har uppgraderat både CO och Photolab nyligen när de båda rabatterade hela 30%. Undrar om man ska se det som ett tecken … Å andra sidan så är ju rabatter inget ovanligt en bit in i produktcyklerna men det är ju inte alltid man får hela 30%.
 

Umi71

Aktiv medlem
Hur man än vänder på steken så är Adobes paket med LR och PS billigare än C1P, med C1P så måste man ju köpa uppgraderingarna till nästa hel uppdatering och det tar över 3 år att ha bealt 1 inköp av C1P då kostar 349euro alt 20euro+tax om man tar deras månads abb
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur man än vänder på steken så är Adobes paket med LR och PS billigare än C1P, med C1P så måste man ju köpa uppgraderingarna till nästa hel uppdatering och det tar över 3 år att ha bealt 1 inköp av C1P då kostar 349euro alt 20euro+tax om man tar deras månads abb
Visst är CO dyrare om man måste köpa den "fulla versionen med stöd för alla kameror" men CO för Sony-uppgraderingen har alltid varit mycket billigare och detsamma gäller säkert Fuji också. Från början kostade Sony-varianten som en uppgradering dessutom. Jag tror jag betalade kring 600 kronor när jag gick in i CO för ett antal versioner sedan. Nu kostar det väl kring en 1000-lapp.

vi som köpte med "UPGRADE30"-rabattkoden för någon vecka sedan fick 30% rabatt på 129 Euro som är officiella priset. Det ger 90 Euro.

Om man startade från noll då kostade Capture One 20 för Sony 149 Euro och med 30% blev det 104 Euro.

Det erbjudandet gäller inte längre men just nu får man 25% med "Spring25"-koden och då blir det 112 resp. 97 Euro.

Samma priser och erbjudanden verkar också gälla Capture One för Fuji.

Väljer man att istället prenumerera som för LR så kostar det 82 Eero per år för Sony och Fuji-användare med "Spring25"-rabatten som man får nu.

Man behöver heller inte uppgradera varje gång vad det verkar - utan kan stå över en version om man vill (det valet har aldrig en prenumerant) - för man verkar inte straffas för det vad jag kunnat se. En del mjukvarutillverkare brukar ju tvinga folk att följa med hela tiden genom att hota med högre avgifter eller rentav kräva att man köper en ny full version om man uppgraderar från väldigt gamla versioner.

Priset beror alltså på vilket kamerasystem man har. Av något skäl gynnas Sony- och Fuji-användarna idag. Det är ju faktiskt lite konstigt kan jag tycka. Oavsett vilket kamerasystem man har - säg Canon" - så skulle man ju ändå inte använt andra profiler än de för Canon trots att mjukvaran innehöll alla.

När det gäller priserna på Photolab så kan man säga att det blivit billigare att gå in med en full licens. 2014 kostade Elite Edition för föregångaren Optics Pro Elite 299 Euro. Nu ligger priset på 199 för full version. En uppgradering kostade sist 69 Euro.

Men man lurar sig lite där kanske för Filmpack som kostar 79 Euro (uppgraderas sällan eller aldrig) för där ligger inte bara extra stilmallar utan en del andra bra verktyg också. Det samma gäller View Point som också kostar 79 Euro (som uppgraderats en gång för mig sedan 2014 om jag minns rätt). View Point är viktigt för det måste man faktiskt ha om man vill kunna räta upp lutande fasader m.m. I CO behöver man ju inte betala extra för det.

Är man inne så handlar det om 69 Euro per år om man prompt ska uppdatera varje år men man kan ju avstå med en betald tidsobegränsad licens om man vill. Tror att både CO och Photolab Elite kan installeras på max tre maskiner och tar man in även det i beräkningen så är det inte så blodigt. Jag har själv Photolab på tre maskiner idag. Norska FotoWare DAM tar som exempel betalt per år per installation på klienterna och det är de inte ensamma om och de har råkoll på installationerna över nätet så ingen kommer undan det.
 
Senast ändrad:

GunnarW

Aktiv medlem
... Av något skäl gynnas Sony- och Fuji-användarna idag. Det är ju faktiskt lite konstigt kan jag tycka...
Jag har hela tiden tänkt mig att Sony och Fuji har avtal med Phase One och troligen betalar för att det gynnar deras försäljning av kamera(system). Men vad vet jag.

(Jag köpte Capture One tack vare den prisfördel min Sony gav och sen har jag köpt en Sony till så i mitt fall funkade det 🙂)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har Win 7 Professional 64 bit.
Om du vill uppdatera till Windows 10 så kan det gå att göra detta legalt och gratis. Jag gjorde det själv på ett antal datorer för ca ett halvår sedan. Det är inte dokumenterat men om jag minns rätt så gjorde jag så att jag laddade ner en fullständig installation. Körde den och när man kommer till steget att ange sitt serienummer så knappar man in det man har för Windows 7 och så går installationen vidare. Det går säkert att googla om saken. OBS! Det kräver ju att man har kolla på sina backuper och har en reservplan om det inte funkar!

CorelDraw brukar vara känsligt för nyare operativssytem. Jag är lite förvånad över att du faktiskt kan köra en version från -98 på Windows 7. Jag hade problem med betydligt modernare versioner. Extra tråkigt eftersom det är ett riktigt bra program men uppdateringarna kostar stora pengar.

När det gäller Windows 10 vs Windows 7 så var jag också skeptisk i början men nu har väl alla mina datorer här hemma och på jobbet uppgraderats och jag tänker inte på saken.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tack för tipset, men jag är fortfarande inte övertygad om att ta steget. Jag kan visserligen fortsätta köra CorelDraw och några andra gamla program på min XP-maskin men tian får nog vänta i alla fall.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu kommer det nyheter om nya funktioner och uppdateringar av de konkurrerande programmen. Vad ska man välja för att slippa prenumeration?
Efter 10 år med Lr (3.0 till 6.4) så håller jag så sakta på att gå över till Capture One 2.0.

Mycket nöjd än så länge och i stort, och C1 Pro är som jag ser det den klart mest kompetente och polerade ersättaren till Adobe Lr (har testkört de flesta alternativ, både gratis och komersiella).

Men det är säkert en smaksak, men tycker du iaf. skall prova (finns gratis demo att ladda ner enkelt).


Affinity Photo har jag även och är mycket nöjd med, men den passar mer som en direkt ersättare för Adobe PS (inte Lr).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tänkte testa DxO Photolab men det funkar inte på Win 7. Åtminstone går det inte att ladda ner testversionen.
Tycker W10 är helt överlägset W7. Stabilt, snabbt och har massor av små förbättringar som jag saknar när jag någon gång råkar på en gammal maskin med W7 (inget allvarligt, men många små saker som man irriterar sig som är sämre).

Klarar din dator av att uppgraderas till W10 så är det en varm rekommendation från mig, men annars så skulle jag starkt överväga att råda om att spara till en nyinvestering i en fräsch dator.

Är trots allt ett av de viktigaste arbetsverktygen för alla fotografer (och en topp yrkesdator av hög spec. kostar ofta mindre än ett enda proffsobjektiv).

DxO kanske är enda problemet idag, men imorgon så kanske det ären hel hög andra fotoprogram som kanske tappar stöd för W7 (släpptes trots allt för mer än 10 år sedan).
 

martinot

Aktiv medlem
Hur man än vänder på steken så är Adobes paket med LR och PS billigare än C1P, med C1P så måste man ju köpa uppgraderingarna till nästa hel uppdatering och det tar över 3 år att ha bealt 1 inköp av C1P då kostar 349euro alt 20euro+tax om man tar deras månads abb
OP ville ju ha perpetuallicens. Det var klart och tydligt uttryckt.

Sedan måste man ju inte alltid uppgradera varje gång det kommer en ny version. Jag tex. köpte LR 3.0 en gång, och sedan en uppgradering till 6.0 (avstod 4.0 och 5.0 då de inte hade något speciellt som jag saknade).

Lr 3.0 köpte jag år 2010 för 860 kr, och sedan köpte jag 2015 en uppgradering till 6.0 för 625 kr. Total kostad för 10 års användande: 1485 kr. Pris/år (snitt): 149 kr. Pris/mån (snitt): 12,40 kr.

C1 Pro 2.0 (kompletta fullversionen med stöd för alla tillverkares kameror och alla RAW-filer/format) köpte jag ny i år för 2500 kr. Viket är dyrare än vad jag lagt på fotomjukvara tidigare, men ändå för mig en rimlig kostnad. Får väl återkomma om ca 10 år med hur många uppgraderingar jag gjort, vad det kostat, och hur länge jag använt det.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har hela tiden tänkt mig att Sony och Fuji har avtal med Phase One och troligen betalar för att det gynnar deras försäljning av kamera(system). Men vad vet jag.

(Jag köpte Capture One tack vare den prisfördel min Sony gav och sen har jag köpt en Sony till så i mitt fall funkade det 🙂)
Jag trodde först att det berodde på att Phase One hade ett sensorsammanbete med Sony men det stämmer nog inte för det är ju ingen skillnad i pris mellan Sony- och Fuji.versionen. Likväl är det ju väldigt fördelaktigt för oss.

Jag fattar inte varför det inte i analogi med hur det är för oss finns versioner med enbart stöd för Canon eller Nikon till liknande priser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har hela tiden tänkt mig att Sony och Fuji har avtal med Phase One och troligen betalar för att det gynnar deras försäljning av kamera(system). Men vad vet jag.

(Jag köpte Capture One tack vare den prisfördel min Sony gav och sen har jag köpt en Sony till så i mitt fall funkade det 🙂)
Det är klart att de har någon form av avtal med Sony och Fuji... Att de dessutom i strid med deras annars rådande princip skulle börja stödja Fujis mellanformatare gör det än mer uppenbart. Man kan även notera att Express-versionen numera bara finns för dessa. En hög år tillbaka var det en existerande produkt som stödde alla kameror, men den försvann. Efter ett tag dök den upp igen, men då bara i Sony-versionen och sedan flera år senare för Fuji.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Anledningen är två. För det första använder jag fortfarande ett par program som har några år på nacken, bland annat Corel Draw från 1998. Jag vill minnas att detta inte går att köra under Win10.

För det andra har jag dålig erfarenhet av Win10 på en liten 10" laptop som jag dumt nog nappade på MS erbjudande om uppgradering. Denna laptop använde jag nästan enbart till navigering i husbilen. En gång skulle vi åka från en plats i skogen och startade laptopen som vanligt för att se var vi var och hur vi skulle åka vidare. Då fick Win10 för sig att det var dags för uppdatering. Med ett mobilt bredband, dålig mottagning ute i skogen och en tid att passa på jobbet var det mycket irriterande att vänta på nedladdning av uppdateringsfil, installation av denna, flera omstarter och över en halvtimma senare kunna starta navigationsprogrammet och kunna köra hem. MS ansåg tydligen att startar man en dator så är det uppdateringar som är viktigast, inte att använda datorn. Numera har jag satt den lilla laptopen i flygplansläge och slipper dessa ständiga uppdateringar.

Jag tror att MS har förstått detta senare och att det numera går att välja när uppdatering skall ske men jag tror inte riktigt gamla program går att köra under tian även om datorn är knappt tre år gammal
Jag håller med om att detta är en stor nackdel med Pyttemjuk Fönster, alla omstarter vid uppdateringar. Sedan version 10 måste man ha Pro för full kontroll, eller hacka registret och göra ändringar. Manuellt om man kan, eller med tredjepartsprogram som får antivirusprogrammet att gå upp i högvarv. Ibland förvarnar uppdateringarna och man kan skjuta på dem, ibland ange klockslag. Annars kommer en ny påminnelse, klickar jag inte nej så kör den på. Så lämnar jag någon filmredigering eller annat i arbete kan det hända att datorn startar om, för privatpersoner är idiotförklarade och anses inte kunna hantera uppdateringar manuellt.

Mitt problem med Adobe är sedan jag bytte till Olympus att gratisprogrammen är bättre på Olympus RAW-format än Adobe. Så jag letar periodvis efter något som även i övrigt matchar Adobe.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
DxO fick tydligen TIPA Award igen 2020 för bästa Imaging Software

Förra gången var visst 2018. Nu får man tydligen 30% igen för att de är glada över utmärkelsen.

Jag är väldigt nöjd med 3.2:an efter att ha använt det rätt mycket den senaste tiden. Men jag saknar en grej rätt svårt. I Capture One har man länge haft en "color picker" i färghanteringen a la white balace verktygen som funnits ett bra tag i både LR, DxO och CO. Dessutom kan man konvertera ett färgval med pickern till ett maskat lager som automaskas överallt där vald färg finns i bilden. Det skulle vara fantastiskt bra om vi kan få ett sådant verktyg även i Photolab.

Som det är nu kan man bara välja mellan åtta färger i den nya annars väldigt välgjorda och smarta "color wheel"-applikationen och det är för grovt för att vara riktigt bra. Skulle även vara bra med en "refine mask" a la CO.

Så även solen har sina fläckar - men annars är ju bildkvaliteten man kan få ut ur detta program helt enkelt lysande.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OP ville ju ha perpetuallicens. Det var klart och tydligt uttryckt.

Sedan måste man ju inte alltid uppgradera varje gång det kommer en ny version. Jag tex. köpte LR 3.0 en gång, och sedan en uppgradering till 6.0 (avstod 4.0 och 5.0 då de inte hade något speciellt som jag saknade).

Lr 3.0 köpte jag år 2010 för 860 kr, och sedan köpte jag 2015 en uppgradering till 6.0 för 625 kr. Total kostad för 10 års användande: 1485 kr. Pris/år (snitt): 149 kr. Pris/mån (snitt): 12,40 kr.

C1 Pro 2.0 (kompletta fullversionen med stöd för alla tillverkares kameror och alla RAW-filer/format) köpte jag ny i år för 2500 kr. Viket är dyrare än vad jag lagt på fotomjukvara tidigare, men ändå för mig en rimlig kostnad. Får väl återkomma om ca 10 år med hur många uppgraderingar jag gjort, vad det kostat, och hur länge jag använt det.
Både du och jag var ju förmodligen hyfsat insatta och uppdaterade Adobe-kunder och vi har båda två hoppat över en del versioner. Det var ju just 3:an som var det verkligt stora kvalitetsklivet LR gjort historiskt och efter det hände det inte så mycket fram till 6X som ju var den sista versionen man kunde köpa med "evighetslicens".

Det här såg ju självfallet Adobe som hade att kämpa med att både övertyga svårflirtade användare att uppgradera trots föga "värde" och de som myglade med fulversioner från någon piratsite. Ur Adobes synvinkel var prenumerationsmodellen ett självklart steg för en innovationstrött tillverkare som tröttnat på att stå på tårna år efter år i en allt hårdare konkurrens.

Det är lite konstigt i mina ögon att DxO fått TIPA:s röst för bästa "RAW-konverterare/fotomjukvara" både 2018 och 2020. Ett bolag som Adobe med de resurserna och som ägt denna bransch i årtionden borde väl ändå vara det bolag som rent naturligt borde kunnat prenumerera på de utmärkelserna. Men det är möjligt att de helt slutat bry sig för pengarna har ju strömmat in i en hyfsat strid ström ändå för det är ju inte så längesedan de gjorde all time high om jag inte läste helt fel.
 
ANNONS