Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Icke systemare som har stor sensor?
- Trådstartare Taka
- Start datum
Linmajon
Aktiv medlem
Palletheking
Aktiv medlem
Sonys DSC R1 har större sensor än övriga kompakter. Inte lika stor som en Aps-c men kanske i trakterna kring Olympus kameror. kameran är dock nästan lika stor och otymplig som en EOS 350D med långzoom.Taka skrev:
Stor sensor som i lika stor som en system ej antal MP.
Finns det någon? Då pratar vi kanske främst om långzoomarna, typ Fujifilms eller Panasonics osv.
Med andra ord, Långzoom - icke system som har en större sensor.
Palletheking
Aktiv medlem
Jaha där ser man. Hur som helst ingen vinnare i mina ögon, när storlek o vikt matchar en vanlig DSLR.paco skrev:
Sony har en..R9 eller nåt. Den med vikbar skärm ovanpå kameran. Sensorn är i APS-C storleken.
R1 var det ja..
Tobiasl
Aktiv medlem
Sigma släpper ju en "kompaktkamera" snart med samma 14 megapixel-sensor som deras nya DSLR. Dock tror jag objektivet är en fast 35 mm, inte en zoom.
Jag kan ha fel, men jag tror inte det är optiskt möjligt att göra en liten kamera med stor sensor som kan användas med långa bränvidder. För att teckna ut till kanterna på en stor sensor (med stor menar jag nu all mellan 1.6x och FF) så behövs väl helt enkelt rätt stor optik(?) vilket helt enkelt inte får plats i vad som normalt menas med en kompaktkamera.
Leicas mätsökare är ju rätt liten men då är man väl (?) begränsad till fast 90mm som mest och det är fortfarande inte en fullformats-sensor.
Jag kan ha fel, men jag tror inte det är optiskt möjligt att göra en liten kamera med stor sensor som kan användas med långa bränvidder. För att teckna ut till kanterna på en stor sensor (med stor menar jag nu all mellan 1.6x och FF) så behövs väl helt enkelt rätt stor optik(?) vilket helt enkelt inte får plats i vad som normalt menas med en kompaktkamera.
Leicas mätsökare är ju rätt liten men då är man väl (?) begränsad till fast 90mm som mest och det är fortfarande inte en fullformats-sensor.
dafre
Aktiv medlem
Sensorn på R1:an mäter 21,5mm gånger 14.4 mm alltså i princip samma storlek som Dslr kamerorna. Eftersom jag själv har en och även under en tid provat en canon 400D så kan jag konstatera att skillnaden i ergonomi är till Sony kamerans fördel mycket tack vare storleken. Den har ett skönt grepp med god plats för fingrarna, vilket man inte kan beskylla Canonkameran för. Jämför man sedan Canonkamerans kitoptik med Sonyns Zeissoptik så blir det nästan genant att heta Canon.
madsochmarja
Aktiv medlem
Har inte Ricoh Gr digital stor sensor?
Den är jo berömd för sin bildkvalite
paco
Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Har inte Ricoh Gr digital stor sensor?
Inte särskilt, 7x5mm jämfört med 14mm som R1 har på kortsidan. Samma 1/8" storlek som på många andra kompakter. Tycker inte Ricohn har märkvärdig bildkvalité, men den har sina styrkor på annat, som förinställda fokuslägen.
avslutat_bj
Aktiv medlem
Det gick (och går) ju bra att göra små kameror för 24x36mmm negativ... Missar min trötta hjärna någon skillnad mellan analoga och digitala kameror nu?Tobiasl skrev:
lukin
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Det gick (och går) ju bra att göra små kameror för 24x36mmm negativ... Missar min trötta hjärna någon skillnad mellan analoga och digitala kameror nu?
På en digital kamera skulle folk verkligen se hur dålig bildkvaliten blev.
Tobiasl
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Det gick (och går) ju bra att göra små kameror för 24x36mmm negativ... Missar min trötta hjärna någon skillnad mellan analoga och digitala kameror nu?
Som sagt, kvalitén var väl inte så lysande.
Men, är det inte också så att en skillnad mellan sensor och film är att den förra har större krav på att ljuset faller in vinkelrätt? För film spelar inte vinkeln lika stor roll.
Om jag förstått rätt så vinjetterar väl ex. Leica M8 ganska kraftigt redan vid relativt korta brännvider trots att ínte FF sensor används, Leica har ju någon slags "kompensering" inbyggd för detta i bildbehandlingen som dock endast fungerar om man använder "kodade" objektiv.
avslutat_bj
Aktiv medlem
Jo, på en del modeller.Tobiasl skrev:
Som sagt, kvalitén var väl inte så lysande.
Leica M8 och kanske några till kompenserar för detta med mikrolinser som är förskjutna i förhållande till själva sensorelementet (varje pixel, alltså). Det är kanske billigare att bygga en DSLR...Men, är det inte också så att en skillnad mellan sensor och film är att den förra har större krav på att ljuset faller in vinkelrätt? För film spelar inte vinkeln lika stor roll.
Aha. Ja, det låter ju inte heller gratis.Om jag förstått rätt så vinjetterar väl ex. Leica M8 ganska kraftigt redan vid relativt korta brännvider trots att ínte FF sensor används, Leica har ju någon slags "kompensering" inbyggd för detta i bildbehandlingen som dock endast fungerar om man använder "kodade" objektiv.