Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Image stabilizer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis fått mitt första objektiv med IS (bundlat med min nya EOS 40D). Hittills är jag imponerad av hur bra det faktiskt fungerar. Men jag undrar om det finns situationer där man inte bör använda IS eller om det kan påverka negativt någon gång? Annars borde det ju inte gått att stänga av eller? Nån som har något bra svar?

Jag stänger bara av det när jag fotar med stativ. All övrig tid får det var på!

P.S
Bruksanvisningar är för mesar. ;)

Vid användning av stativ bör du slå av IS. Sen så tar IS ett litet uns av den teoretiska skärpan, så vid bra och ljusa förhållanden kan du också slå av den. Fotar du motiv som rör sig oregelbundet så bör du också stänga av IS. Vid panoreringar kan det dock vara en fördel att ha IS påslagen.

Vissa IS-objektiv har en speciell inställning för panorering. Då dämpas skakningar enbart vinkelrätt mot rörelseriktningen.

Till mitt försvar måste jag säga att det inte fanns någon separat bruksanvisning till objektivet eftersom det var bundlat med kameran. Det låg inplastat i lådan bara.

(Hade nog inte läst den ändå iofs)
:)

Tack för svaren!

Poteta skrev:
Jag stänger bara av det när jag fotar med stativ. All övrig tid får det var på!

P.S
Bruksanvisningar är för mesar. ;)

Då måste väl en mes vara en som begriper varför fabrikanterna lägger ner möda på att ta fram bruksanvisningar? :)

P.S. De som inte är mesar är väl en form av parasiter eller ...? :) D.S.

Mitt inlägg om mesar var mer skrivit med glimten i ögat samtidigt som det var en liten provokation till Strandberg. Hans tråkiga svar (som jag uppfattade som lite syrlig) hjälper inte många. Självklart ska man läsa bruksanvisningen men hur svår var frågan för en erfaren fotograf?
Ett diskussionsforum är ju till för den sortens frågor.

ANNONS
Götaplatsens Foto