Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inbyggd blixt 10d - kaputt?
- Trådstartare Abhraxxas
- Start datum
skägga
Aktiv medlem
Abhraxxas skrev:
["Där var felet (i 99 fall av 100) att de microswitchar som sitter i blixtskon fastnade i nertryckt läge (när man kört med extern blixt).
"
Där trycks väl inte ner nåt i kameran när man kör med extern blixt... Är det inte den externa blixten där det trycks in något? På kameran är det ju fasta metallplattor [/B]
Vet inte hur det ser ut på nyare kameror men på eos 5 eos 100 mf så sitter det två små brytare som styrs ner när den externa blixten sätts dit .
Lite smuts&fett gör att dessa stannar nere när blixten tas bort .
Resultatet blir att den inbyggda inte fungerar .
Kameraverstädernas gamla mjölkko .
Inget matrial & fixat på fem minuter .
gameburg
Aktiv medlem
På 10D sitter precis som på eos 5 två st microswitchar (en på varje sida) under de två förhöjda blecken (kan vara svåra att se).
Dessa switchar trycks ned när man för in ngt i blixtskohållaren (t ex blixt, st-e2 eller annat tillbehör).
Kan vara ett tips att kolla dessa om du inte lämnar in den på rep.
mvh
Patrik
Dessa switchar trycks ned när man för in ngt i blixtskohållaren (t ex blixt, st-e2 eller annat tillbehör).
Kan vara ett tips att kolla dessa om du inte lämnar in den på rep.
mvh
Patrik
.Z.
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Du har rätt att den blixten är bättre än ingen alls i vissa lägen men jag menar att dessa blixtar enbart bidrar till att hela kvalitetskännslan i huset känns sämre och mindre hållbar för slag, fukt etc...
T.o.m Hasselblad har klämt in en popupblixt i sin senaste mellanformatare H1, vojne vojne...
Dave
Aktiv medlem
Kollade denna disskusion då min 10Ds blixt igår, helt plötsligt inte ville poppa upp. Har inte tappat den, aldrig tappat den eller liknande. Men då jag tycker på knappen för att få upp den, då försöker den två gånger, kommer nästan ingenstanns och sen står dett err 5 i displayen... har ej haft extern blixt...???
Dave
Dave