Annons

Inbyggt grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

tjorn

Medlem
Hej

Är det nå´n som har erfarenhet av inbyggda grafikkort typ:Intel Extreme Graphics2 som sitter i bl.a Dell dator.
Blir bildkvaliten tillräcklig för digitalfoto?
Jag har inga spel eller tunga grafikprogram men behöver ändå göra lite justeringar på korten ibland med enklare program.

mvh
Bengt

Tack för svaret.
Var lite frågande eftersom det är inte nå´t separat kort utan det är sammanbyggt med moderkortet.
mvh
Bengt

Om det är inbyggt eller inte spelar ingen roll, men vad det är för kort och vilka kretsar som används spelar roll. Långsamma/dåliga DAC:ar ger sämre bild. Ofta är dock skärmen mer begränsande, om man inte köpt en separat, riktigt bra skärm.

Re: Ingen skillnad

Tonyeagle skrev:
Det blir ingen skillnad i bildkvalitet oavsett om du har ett dyrt grafikkort eller inte.

Rent teoretiskt finns det äldre prylar med både begränsad upplösning och färgdjup, så det kan vara riktigt krattig kvalitet på ett billigt grafik/moderkort.

Fast i praktiken och med hyfsat moderna prylar är nog ditt svar riktigt.

Tack för svaren.

"Grafikmodulen" är helt ny så det är "moderna" grejor,
Det har kommit ut en del lågpris PC´n och för att få ner priset har man byggt in grafik-ljud-och
nätverksadepter i moderkortet.
Jag har köpt en, men läste sedan på nätet där dom som vill spela div.PC-spel inte gillade grafiken.
( det gäller närmast 3d).
Tycker den går bra, om man är medveten om detta.
Det händer ju så mycket nu på detta området så man vill inte lägga ner några större summor.
mvh
Bengt

Det är förmodligen möjligt att sätta in ett annat grafikkort om du har kortplats över, och inte använda det som är på moderkortet om det är dåligt.

Hej.

Det verkar inte dåligt så jag skippar det,
Det finns enbart 3st PCI-platser ( ingen AGP)
Fx5500 för PCI skulle nog gå bra men jag tror det är överarbetat.
mvh
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto