Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inköp av laptop
- Trådstartare Mrs C
- Start datum
Mrs C
Aktiv medlem
Kan tillägga att jag vet att pro i, är Intel och de andra AMD, men undrar vilket som skulle passa bäst för fotoredigering.
Finns ju med många olika konfigurationer och beteckningar så man blir helt matt av att försöka välja. Har googlat massor men blir inte klok på vad som är bästa valet.
Finns ju med många olika konfigurationer och beteckningar så man blir helt matt av att försöka välja. Har googlat massor men blir inte klok på vad som är bästa valet.
Jan af Lisö
Aktiv medlem
Hur ser din budget för inköpet ut ?
Mrs C
Aktiv medlem
Tänkte ca 16.000-17.000.Hur ser din budget för inköpet ut ?
skarpedjup
Aktiv medlem
Av specifikationerna verkar Legion 5 Pro vara bäst. AMDs processor ger enligt en snabb koll bättre prestanda på alla punkter än de två modeller som har Intel.
Skärmen kan jag inte uttala mig om, har inte kollat specifikationerna på den mer än att den har hög upplösning. Även om det är OLED vet jag inte kvaliteten på den.
Nackdel med AMD processer (eller Intel för den delen) och den typen av grafikkort RTX5060 är att den är rätt högljudd. Eftersom det är en gaming-dator.
Kolla gärna några recensioner på den.
I övrigt är det en riktigt topresterande laptop.
32Gb ram
1TB SSD hårddisk
www.proshop.se
Skärmen kan jag inte uttala mig om, har inte kollat specifikationerna på den mer än att den har hög upplösning. Även om det är OLED vet jag inte kvaliteten på den.
Nackdel med AMD processer (eller Intel för den delen) och den typen av grafikkort RTX5060 är att den är rätt högljudd. Eftersom det är en gaming-dator.
32Gb ram
1TB SSD hårddisk
Lenovo Legion Pro 5 - 16" | RTX 5060 | Ryzen 9 | 32GB | 1TB | I lager
16 990,00 kr GeForce RTX 5060 8GB, AMD Ryzen 9 9955HX, 32GB RAM, 1TB SSD, Windows 11 HOME, 16" (OLED 2560x1600 (WQXGA) 165Hz), Wifi 7 (802.11a/b/g/n/ac/ax/be) + BT5.4Tangentbordslayout: Nordisk.
Mrs C
Aktiv medlem
Tack för tipset, och förklaringenAv specifikationerna verkar Legion 5 Pro vara bäst. AMDs processor ger enligt en snabb koll bättre prestanda på alla punkter än de två modeller som har Intel.
32Gb ram
1TB SSD hårddisk
Lenovo Legion Pro 5 - 16" | RTX 5060 | Ryzen 9 | 32GB | 1TB | I lager
16 990,00 kr GeForce RTX 5060 8GB, AMD Ryzen 9 9955HX, 32GB RAM, 1TB SSD, Windows 11 HOME, 16" (OLED 2560x1600 (WQXGA) 165Hz), Wifi 7 (802.11a/b/g/n/ac/ax/be) + BT5.4Tangentbordslayout: Nordisk.www.proshop.se
Då vet jag lite mer när jag bestämmer mig. Har även kollat Racer blade, och Proart, men de sticker iväg i pris, så jag tänkte att det här skulle kunna funka för mina behov.
Falumas
Aktiv medlem
Det kan fortfarande ske, men är ganska ovanligt numera. Men jag har i vilket fall standbyläget aktiverat på mina laptops. Har du inte det så laptopen står på hela natten också med statiskt bildskärmsinnehåll så är det nog något att tänka på.
Dagens tillverkare brukar ha en viss garanti för inbränning.
Mrs C
Aktiv medlem
Tack för ditt svar, det uppskattas! Det blev OLEDDet kan fortfarande ske, men är ganska ovanligt numera. Men jag har i vilket fall standbyläget aktiverat på mina laptops. Har du inte det så laptopen står på hela natten också med statiskt bildskärmsinnehåll så är det nog något att tänka på.
Björn Nordgren
Medlem
Nån som kan hjälpa mig att angående IPS eller OLED-skärm? Läste om risk för inbränning på OLED. Tänker mig redigera för web på laptopskärmen och på min externa skärm i övrigt. Tänker jag fel? Läst tidigare trådar men är ändå villrådig.
Du har ju sRGB på EIZO'n - dvs den färgrymden som alla webläsare och bildvisare kan visa. Dvs, gör ditt original i AdobeRGB, spara. Klicka över till sRGB, redigera din webkopia som du vill ha den, spara i jpeg och med sRGB som färgrymd.
Dvs. Ett original för print och annat och en kopia för web och andras bildvisare.