Annons

Inköp av laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Ber om hjälp nu när det är dags för ny laptop.

Vilken är bäst för bildbehandling av Legion 5, Legion pro 5, Legion pro 5i? Är IPS eller Oled att föredra på dessa modeller för bildbehandling?

Jag har en extern Eizo CS270.

Kan tillägga att jag vet att pro i, är Intel och de andra AMD, men undrar vilket som skulle passa bäst för fotoredigering.

Finns ju med många olika konfigurationer och beteckningar så man blir helt matt av att försöka välja. Har googlat massor men blir inte klok på vad som är bästa valet.

Av specifikationerna verkar Legion 5 Pro vara bäst. AMDs processor ger enligt en snabb koll bättre prestanda på alla punkter än de två modeller som har Intel.

Skärmen kan jag inte uttala mig om, har inte kollat specifikationerna på den mer än att den har hög upplösning. Även om det är OLED vet jag inte kvaliteten på den.

Nackdel med AMD processer (eller Intel för den delen) och den typen av grafikkort RTX5060 är att den är rätt högljudd. Eftersom det är en gaming-dator.
Kolla gärna några recensioner på den.

I övrigt är det en riktigt topresterande laptop.

32Gb ram
1TB SSD hårddisk

Av specifikationerna verkar Legion 5 Pro vara bäst. AMDs processor ger enligt en snabb koll bättre prestanda på alla punkter än de två modeller som har Intel.

Skärmen kan jag inte uttala mig om, har inte kollat specifikationerna på den mer än att den har hög upplösning. Även om det är OLED vet jag inte kvaliteten på den.

Nackdel med AMD processer (eller Intel för den delen) och den typen av grafikkort RTX5060 är att den är rätt högljudd. Eftersom det är en gaming-dator.
Kolla gärna några recensioner på den.

I övrigt är det en riktigt topresterande laptop.

32Gb ram
1TB SSD hårddisk

Tack för tipset, och förklaringen :)
Då vet jag lite mer när jag bestämmer mig. Har även kollat Racer blade, och Proart, men de sticker iväg i pris, så jag tänkte att det här skulle kunna funka för mina behov.

Nån som kan hjälpa mig att angående IPS eller OLED-skärm? Läste om risk för inbränning på OLED. Tänker mig redigera för web på laptopskärmen och på min externa skärm i övrigt. Tänker jag fel? Läst tidigare trådar men är ändå villrådig.

Det kan fortfarande ske, men är ganska ovanligt numera. Men jag har i vilket fall standbyläget aktiverat på mina laptops. Har du inte det så laptopen står på hela natten också med statiskt bildskärmsinnehåll så är det nog något att tänka på.

Dagens tillverkare brukar ha en viss garanti för inbränning.

Det kan fortfarande ske, men är ganska ovanligt numera. Men jag har i vilket fall standbyläget aktiverat på mina laptops. Har du inte det så laptopen står på hela natten också med statiskt bildskärmsinnehåll så är det nog något att tänka på.

Dagens tillverkare brukar ha en viss garanti för inbränning.
Tack för ditt svar, det uppskattas! Det blev OLED :)

Nån som kan hjälpa mig att angående IPS eller OLED-skärm? Läste om risk för inbränning på OLED. Tänker mig redigera för web på laptopskärmen och på min externa skärm i övrigt. Tänker jag fel? Läst tidigare trådar men är ändå villrådig.

Du har ju sRGB på EIZO'n - dvs den färgrymden som alla webläsare och bildvisare kan visa. Dvs, gör ditt original i AdobeRGB, spara. Klicka över till sRGB, redigera din webkopia som du vill ha den, spara i jpeg och med sRGB som färgrymd.
Dvs. Ett original för print och annat och en kopia för web och andras bildvisare.

ANNONS
Götaplatsens Foto