Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Innomhusfotografering 450d med 50mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag fotade en del med min kamera under nyårskvällen, inomhus och i en ganska mörk lokal.....

Jag testade en hel del olika inställningar. Ison ställde jag oftast till max (1600, upplever att det faktiskt inte blev så brusigt...) bländaren ställde jag oftast på 1.8 och då kunde jag köra slutartider runt 1/50.

Nu när jag lagt in bilderna i datorn upptäcker jag att skärpedjupet i bilderna blev kortare än jag velat. Vid vissa porträtt av flera personer har skärpedupet inte räkt till....

Hur bör man resonera när man skall ta migelbilder i relativt mörka miljöer?

Vill man hålla sig till bara befintligt ljus så är det inte mycket att göra. Har man ISO:n på max och får man öppna bländaren till man har en accepabel slutartid.
Man kan ju även tillföra lite extra ljus med en (helst extern) blixt. Med lite träning (och eventuellt ett gelfilter på blixten) så kan man ta bilder som behåller det mesta av stämningen även om man tillför ljus med en blixt. Då kan man blända ner lite mer.
Annars får man försöka använda skärpedjupet kreativt. :)

Skärpedjupet blir väl också något längre om man inte går nära inpå. Men det kanske inte är önskvärt i situationen.

Ansiktsporträtt kanske inte funkar med f1,8 men helfigursporträtt kan mycket väl göra det.

Beroende på vilket avstånd du fotade ifrån så kommer de skärpedjup du kan räkna med nedan (450D, 50mm, 1,8)

1m --> 0,03m
2m --> 0,11m
4m --> 0,43m
6m --> 0,97m
10m-> 2,74m

Ok, tack för tipsen...

Hur gör man bäst om man vill använda kamerans inbygda blixt för att få bra resultat?

Vill man använda kamerans inbyggda blixt tycker jag att det kan vara värt att skaffa någon form av diffusor om det inte är så stora avstånd att blixten blir för klen då. Ett vitt papper framför blixten funkar, men är lite besvärligt om det inte sitter fast på kameran. Detta gör blixtljuset lite mjukare.
Därtill tycker jag att det är en bra grej att ställa blixten på "slow sync" samt att öka ISO-talet till kanske 800. Detta gör att blixten lyser upp personerna närmast kameran och fyller ut lite skuggor osv, medan man fortfarande får med ganska mycket av det omgivande ljuset, framför allt i bakgrunden. På så sätt kan man behålla atmosfären någorlunda.

Jag kör ofta i M-läget inomhus och med blixt. I ditt exempel med ISO=1600, prova t.ex. 1/30 2,8 plus blixt. Intern eller extern. Testa också att exponeringskompensera blixten. Antagligen måste du in i menyer f.a. göra det. Läs på i manualen. Testa hur det blir med ex.vis -1.0 för blixten. Prova fler kombinationer och se hur det blir. Du har ju all info i bildens EXIF så du kan utvärdera efteråt.

Ofta drar jag på max ISO, vilket är 1600 med mina 350D och 40D, om det är mörkt. Hellre lite brus än skak- eller rörelseoskärpa. Exp.tid så att det finns en hyfsad chans att hålla kamera och fotoobjekt stilla. Bländare nära full öppning, möjligen aningen nedbländad för större skärpedjup. Med det blir det ofta underexponerat men inte katastrof. Så pass att man får med tillräckligt av stämningen. Så plussar jag med blixten. Rakt på om inget annat går eller studs i tak eller något färgneutralt. (En röd vägg ger rött ljus och blir inte bra). Oftast tar jag lite underexp. på blixten, kanske -2/3, kanske -1 1/3. Som sagt, prova

Ett alternativ till M är Av-läget som också låter kameran exponera som om blixten inte fanns och som låter blixten fylla i. Samma där med möjlighet för exponeringskompensation för blixten. Ev. underexponerar du själva bilden s.a.s. för att fånga stämningen.

(om det inte blev helt begripligt så läs kameramanualen, läs här, och prova)

Ok, tack för tipsen...

Hur gör man bäst om man vill använda kamerans inbygda blixt för att få bra resultat?

Håll en tunn pappersservett framför blixten om motivet är nära. En fattigmanslösning som kan göra skillnaden mellan en trist blixt-rakt-på-bild och något som kan blir riktigt bra.

Yongnuo gör blixtar som man kan har hemma i Sverige för runt 300:- och de ger ett klart bättre resultat än din inbyggda blixt. Om det inte är jättehögt i tak kan du då även studsa blixten så att inte ljuset blir lika hårt.
Jag har en 467 själv till min 400D.

ANNONS
Götaplatsens Foto