Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

inställningat vid upplättningsblixt med sb-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Nu när solen ligger på så har jag upptäckt att det blir många bilder med hårda skuggor och ibland helt kolsvarta ansikten (med perfekt exponerad bakgrund)

Jag har försökt lite med sb-800 som upplättningsblixt men jag lyckas inte ofta få till inställningarna. Är i ttl-läget och plussar och subtraherar men får inte ofta till det bra + att det krävs många försök och att bakgrunden ofta blir väldigt ljus.

Vad kör ni själva med för inställningar när det är sånt här väder? Några heta tips? Ska gärna gå fort och inte kräva så många testbilder för att få rätt.

Jag pratar nu främst om när man fotar människor utomhus. Jag kör med d2h och d70.

Tacksam för svar!

Håller själv på och testar en del tillsammans med min D200 och har kommit fram till följande. Ren upplättning utan kompensation kräver vanligtvis ingen justering så länge huvudmotivet befinnersig centralt i bilden. Om det inte gör det måste du använda Flash Lock funktionen. Läs i kamerans instruktionsbok.
För att "mörka ner" bakgrunden kompensera med kameran - 1 - 1,5.
Tog lite testbilder med olika inställningar ska lägga in dom här senare.
//Leif

Bilagor

• minusbakgrund_dsc2023.jpg
    minusbakgrund_dsc2023.jpg
    36.8 KB · Visningar: 355
Eller använd manuellt läge och exponera efter bakgrunden. Då kommer blixten att plussa på med lagom mängd ljus på det som är i förgrunden. Ta gärna ner blixteffekten ett 2/3 steg så blir det ganska snyggt.

Hur är det med kortaste blixtsynktid? D70 ligger på 1/500 s, och vid starkt solljus kommer man ofta över det, och med upplättningsblixten tvingas kameran till 1/500 s fast korrekt exponering kanske hade krävt 1/1000 s, vilket förklarar de ljusa bilderna.

SB-800 ska väl ha någon funktion för höghastighetssynk, vet dock inte om den går igång automatiskt eller måste kopplas in. Måste den kopplas in kan du ha svaret där.

När jag fotar med upplättningsblixt kör jag i A-läge med önskad bländare, och då jag ser att kameran vill ha kortare slutartid än 1/500 s får jag blända ner. Har tänkt införskaffa ND-filter för att få till rimliga slutartider för upplättningsblixt under soliga dagar.

ANNONS