Annons

Installera grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har köpt en ny dator (PC), och den hade inbyggt grafikkort.
Jag tänkte flytta över grafikkortet (GE Force) från min gamla dator för att kunna köra med två skärmar.
Är det bara att skruva i det nya kortet och ansluta skärmarna eller?
Vore ju inte så bra om det blev knas så att ingen skärm fungerade.
Något annat man bör tänka på?

Oftast stängs det inbyggda grafikkortet automatiskt av när du sätter i ett annat, så om du tänkte ha en skärm på det inbyggda och en på ditt GE Force så är risken stor att det inte fungerar. Om du, å andra sidan, tänkte ha båda på ditt GE Force så fungerar det mest troligt aldeles utmärkt. Detaljer om att installera grafikkort brukar finnas i maualen till moderkortet/datorn.

Troligtvis är ditt gamla grafikkort av AGP-typ. Många moderkort idag har ingen AGP-plats, vilket säkert är anledningen till att det inte passar. Det du behöver är ett grafikkort för PCI eller PCI Express.

Om du sedan vill använda både inbyggd grafik och det extra kortet måste du kanske ställa in det i BIOS:en. När du startar datorn står det nog något i stil med "Press XX to enter setup", där hittar du inställningar för hur datorn hanterar olika kort. Tyvärr går det inte att ge specifika instruktioner för hur du ska göra inställningarna eftersom det skiljer från modell till modell.

Ok. Tack för infon.
Jag kommer nog bara att köra på det externa kortet, men nu vet jag vad jag ska leta efter.

ANNONS
Götaplatsens Foto