Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Instrumental musik
- Trådstartare Eklöf
- Start datum
Segeson
Aktiv medlem
Hur menar du då, "massor av musik på internet"?
Ska du ladda hem musiken eller?
Du vet väl att musik är skyddad av upphovsrättslagen?
Rent juridiskt är det samma sak att gå in i din lokala skivaffär och stjäla en CD.
Ursäkta pekfingret, men är vi noga med våra bilder tycker jag vi ska vara noga med andra konstformer åxå. Det är ju faktisk någon leverbröd.
Rent juridiskt är det samma sak att gå in i din lokala skivaffär och stjäla en CD.
Ursäkta pekfingret, men är vi noga med våra bilder tycker jag vi ska vara noga med andra konstformer åxå. Det är ju faktisk någon leverbröd.
Stina.D
Aktiv medlem
Håller med Peter.
Har kikat en hel del på detta. Det är dyrt med musik om man ska vara laglig. Jag har löst det genom att jag samarbetar med en kompositör som också kan skapa musiken i datorn. Så vi gör en deal för varje projekt.
Jobbar man enligt stim med befintlig musik så kostar det många tusenlappar att bara börja ljudlägga.
Har fått följande tips från Stim:
"Härmed namn och tel.nr till musikförlag som tillhandahåller sk production music, dvs specialinspelad bakgrundsmusik för video och film bruk.
BMG - tel 08 / 4121780
Ehrlingförlagen - 08 / 305025
EMI - 08 / 58795500
Palan Music Publishing - 08 / 644 94 55"
Behöver du ljuseffekter kan du hitta det här:
http://freesound.iua.upf.edu
Har kikat en hel del på detta. Det är dyrt med musik om man ska vara laglig. Jag har löst det genom att jag samarbetar med en kompositör som också kan skapa musiken i datorn. Så vi gör en deal för varje projekt.
Jobbar man enligt stim med befintlig musik så kostar det många tusenlappar att bara börja ljudlägga.
Har fått följande tips från Stim:
"Härmed namn och tel.nr till musikförlag som tillhandahåller sk production music, dvs specialinspelad bakgrundsmusik för video och film bruk.
BMG - tel 08 / 4121780
Ehrlingförlagen - 08 / 305025
EMI - 08 / 58795500
Palan Music Publishing - 08 / 644 94 55"
Behöver du ljuseffekter kan du hitta det här:
http://freesound.iua.upf.edu
-Ale
Aktiv medlem
Segeson skrev:
Underbart , Det tog bara några minuter innan Bror duktig har talat ...
Verkar vara det Fotosidan handlar om nuförtiden . .
Vem sa att han skulle ladda ner det illegalt ?
Finns en stor marknad med legal betalningsmusik på nätet ..
Snäääällla...
Men som Stina skrev är STIM en ganska viktig grej ..
Är själv registrerad där ..
avslutat_bj
Aktiv medlem
Segeson skrev:
Helt riktigt. Jag avskyr pirater. Däremot finns det en del artister som lämnar ut sina upphovsrättsskyddade verk.
http://www.goingware.com/tips/legal-downloads.html har länkar till diverse billiga eller gratis nerladdningar.
North
Aktiv medlem
Tack vare att folk "piratladdar" så har priserna på att köpa låtar på nätet rasat.
Kolla priserna på www.cdon.com ,mellan 6-10kr låten.
Köper du en så får du nog inte använda den för kommersiellt bruk,för då ska dom ha mera pengar.
Kolla priserna på www.cdon.com ,mellan 6-10kr låten.
Köper du en så får du nog inte använda den för kommersiellt bruk,för då ska dom ha mera pengar.
zebology
Medlem
(Det här står säkert nämnt i länken som Bengt postade men orkar man inte skumma igenom den sidan så kan det här kanske vara till hjälp ändå)
Du kan ju kolla upp lite artister som ger ut sin musik på s k netlabels (fungerar i princip som en vanligt skivbolag, med skillnaden att musiken ges ut som mp3er på nätet istället för CD-skivor etc). Oftast är det då musik utgiven under Creative Commons-licenser, och då oftast en sådan som tillåter att musiken får spelas upp fritt, så länge det inte är av kommersiellt syfte.
Lättaste sättet att hitta netlabels är att kolla igenom någon av de webkataloger som finns.
Phlow är en som är bra. Där kan du leta efter genre etc.
Se till att kolla upp under vilken licens musiken är utgiven bara.
Du kan ju kolla upp lite artister som ger ut sin musik på s k netlabels (fungerar i princip som en vanligt skivbolag, med skillnaden att musiken ges ut som mp3er på nätet istället för CD-skivor etc). Oftast är det då musik utgiven under Creative Commons-licenser, och då oftast en sådan som tillåter att musiken får spelas upp fritt, så länge det inte är av kommersiellt syfte.
Lättaste sättet att hitta netlabels är att kolla igenom någon av de webkataloger som finns.
Phlow är en som är bra. Där kan du leta efter genre etc.
Se till att kolla upp under vilken licens musiken är utgiven bara.
Segeson
Aktiv medlem
Läs mitt inlägg igen om du inte förstod det första gången, det är frågor...-Ale skrev:
Underbart , Det tog bara några minuter innan Bror duktig har talat ...
Verkar vara det Fotosidan handlar om nuförtiden . .
Vem sa att han skulle ladda ner det illegalt ?
Finns en stor marknad med legal betalningsmusik på nätet ..
Snäääällla...
Sen är det också en upplysning.
Jag har inte tagit för givet att någon stöld är på G. Det är nog du själv som är lite snabb på att attackera folk på påståenden.
Anddje
Aktiv medlem
all musik kostar inte en massa pengar....
http://www.machinaesupremacy.com/ t.ex.
http://www.machinaesupremacy.com/ t.ex.