Annons

Intellisharpen II plugin (PC version)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Någon som har eller har testat detta program?
Det fick bra beröm i sista FOTO.
Vill gärna ha något bättre än USM

Ja, jag använder det numera alltid istället för USM. Det är enkelt och ger en mycket snyggare skärpning än USM och andra metoder jag provat. Jag har dock inte CS2 och har inte provat de nya skärpningsmetoderna som finns där.

Nöjd!

Hemskt mycke tack. Bra resultat, 2 nöjda av 2 möjliga. 25$ har jag råd med och det är dessutom rimligt.

Dykhjelm skrev:
Någon som har eller har testat detta program?
Det fick bra beröm i sista FOTO.
Vill gärna ha något bättre än USM
Jag är jättemissnöjd med Intellisharpen II. Har gjort noggranna studier mot mina hemsnickrade funktionsmacros i LAB, tillverkade enligt Scott Kelbys bok "photoshop CS för digitalfotografer" och dom har hittills vunnit över Fred Mirandas Intellisharpen-program och en rad andra som jag testat.

Just nu testar jag demoversionen av Nik Sharpener Pro se:

http://www.nikmultimedia.com/sharpenerpro/usa/entry.php

och den verkar mycket lovande men jag kan tyvärr inte i demoversionen spara resultatet och jämföra i 1:1 med skärpningar gjorda på annat sätt.

Finns det någon här på FS som köpt NIK-programmet och kan dela med sig av resultatet?

Re: Re: Intellisharpen II plugin (PC version)

Christer1 skrev:
...Finns det någon här på FS som köpt NIK-programmet och kan dela med sig av resultatet?
Jag använder NIK... som en del av min arbetsrutin.

Lättanvänt och ger bra resultat.

Jag använder NIK för två saker, grundskärpning av den oskärpta filen från kameran. Alla mina bilder fotograferas utan skärpning i råformat och får en svag förstaskärpning i NIK. Så gott som alltid med 50% styrka.

Sedan använder jag det för att skärpa webbilder, ofta hamnar jag runt 20-30% i styrka.

För som skall skrivas ut/tryckas använder jag hellre Photokit Sharpener som ger ett bättre resultat. NIK ger ett förvånansvärt rått resultat.

NIK Sharpener PRO

mipert skrev:
Jag använder NIK... som en del av min arbetsrutin.

Lättanvänt och ger bra resultat.
Hej Mikael jag har läst din artikel i Kamera & Bild och det var därför jag ville testa NIK. Konceptet verkar ju helt perfekt där programmet ställer in alla dom komplexa sambanden.
Som amatör vill man ju helst inte köpa för många pluginer.

Jag har Noiseware PRO plugin för brustvätt och skärpning direkt efter RAW-konverteringen. Har lagt ner 7-8 månaders tester på att få fram bra filterinställningar för 20D och S70 och jag har svårt att tänka mig att NIK kan ersätta NW´n eftersom NW´n både tvättar och initialskärper med haloskontroll. Synd att NIK inte låter en presumtiv köpare göra jämförande prov.

Då skulle jag köpa NIK BARA för att fixa den kreativa skärpan för visning på display.
För du anser ju att utskrifterna inte blir bra med NIK, så då skulle jag i så fall behöva köpa Photokit Sharpener för utskrifter också.

Det verkar lite i mesta laget för en amatör men jag förstår att du som yrkesfotograf mer eller mindre kan strunta i kostnaderna bara resultatet blir 100.

Jag skulle vara intresserad av NIK´s Ink Jet version. Är den också dålig eller är det andra mer proffsiga utskrifter som du tänker på när du föredrar PKS.
Christer

PS Sedan vill NIK dessutom sälja 20D- och S70-filter till mig och dom är också dyra. Måste man ha dom också? DS

Re: NIK Sharpener PRO

Christer1 skrev:
...För du anser ju att utskrifterna inte blir bra med NIK, så då skulle jag i så fall behöva köpa Photokit Sharpener för utskrifter också...
Jag tycker att den skärpa som läggs på för utskrift (fotolabb) och tryck är för kraftig.
Där tycker jag Photokit är bättre med mjukare kanter och ändå tydliga detaljer.
Självklart går det tona skärpningen men jag är åndå inte helt nöjd...

Photokit ger bättre resultat för utskrift/tryck men är alldeles för mesig när det gäller förskärpningen.
Skärpning för webb blir jättebra, precis som med NIK.

Skulle jag välja blev det nog Photokit som skärpepluggin.

Jo, det är lätt att bli blind när det gäller program och pluggins. Jag har det så väl att de flesta tillverkare skickar program och pluggar för utvärdering till mig.

TLR Professional Sharpening Toolkit

För den som inte vill lägga pengar på plugins kan detta vara ett alternativ, TLR Professional Sharpening Toolkit, som man hittar på http://www.thelightsrightstudio.com/TLRProfessionalSharpeningToolkit.htm Här finns tre alternativ, Capture, Creative och Print. Precis som i Nik och Photokit.

På sidan finns det ett antal actions som gör en del kul saker, dessutom finns det en del läsvärt när det gäller Photoshop.

Re: TLR Professional Sharpening Toolkit

jonasandersson skrev:
För den som inte vill lägga pengar på plugins kan detta vara ett alternativ, TLR Professional Sharpening Toolkit, som man hittar på http://www.thelightsrightstudio.com/TLRProfessionalSharpeningToolkit.htm Här finns tre alternativ, Capture, Creative och Print. Precis som i Nik och Photokit.
Hej Jonas, TLR har jag också provat men jag tycker inte det blir riktigt bra stuns med deras grejer. TLR var min favorit ett tag men nu vill jag ha mer.

Det som enligt min åsikt gör Noiseware propluginen till vinnare hittills i första Rawskärpningen är att den BÅDE tar bort brus och skärper med haloskontroll i SAMMA program. Man ser alltså samtidigt hur båda dessa parametrar påverkar.

Det är ju så att om man bara ökar skärpningen så ökar bruset men i ett bra brusprogram kan man balansera brustvätt och skärpa framför allt när man som jag gärna använder höga ISO under vinterhalvåret då bruset ju är en betydande faktor.
Jag använder t.ex. inte blixt om jag på något sätt kan komma från det. Jag tvättar hellre.
Christer

Har du provat den senaste versionen av TLR? Den i form av ett script och inte ett action? Den uppdaterades i november förra året.

Ska kika på Noiseware pluginnet, det verkar ju vara en bra funktion att både skärpa och brusrecucera i ett steg.

Christer1 skrev:
Nej, det är den gamla script-versionen sen i juli 05 jag kört. Skall uppgradera och testa.
Jonas nu har jag kört följande test:

1 Tagit en bild inomhus i RAW med ISO 1600 i halvskum dagsljusbelysning ingen skärpning.

2 Konverterat bilden utan skärpning till JPG

3 Tvättat bilden med Noiseware filter 20D 1600 skärpa 5

4 Kreativ-skärpt bilden 3 med LAB-skärpemakro en gång.

5 Kört TLR initialskärpa 5 på den otvättade bilden 2

6 Kört TLR kreativ skärpa på bilden 5.

Bilden 4 blev lagom skärpt och var brusfri.

Bilden 6 blev lagom skärpt men var brusig.

Så man kommer inte undan att tvätta. Hade jag tvättat TLR-bilden först med NW och kört bara kreativ TLR-skärpa hade det nog blivit ungefär samma resultat.

TLR i uppgraderade versionen verkar bättre men kan väl bara ensam användas på sommarbilder i gott ljus.

Christer

Har gjort lite nya tester och det visar sig att det är ENORMT viktigt för slutresultatet att skärpningen är HELT avstängd i kameran och i DPP-konverteringen (eller annat program) innan man brusreducerar och skärper i NW.

Om man låter kameran och DPP skärpa i konverteringen blir NW-resultatet MYCKET sämre.
Att det var så stor skillnad hade jag ingen aning om.

Kul att du mäktar med att testa så mycket, som ett gratis alternativ tycker jag att TRL verkar vara av det bättre slaget, speciellt nu när det är ett interaktivt scrip och inte ett action.

jonasandersson skrev:
Kul att du mäktar med att testa så mycket, som ett gratis alternativ tycker jag att TRL verkar vara av det bättre slaget, speciellt nu när det är ett interaktivt scrip och inte ett action.
Ja, jag är pensionär och har lite mer tid än förr.
Dessutom vill jag helst veta vad jag gör och inom det här området är det många parametrar som styr resultatet.

Jag håller med dig om att TLR´n har blivit mycket "skarpare" i nya versionen. Jag skall ge den en chans till att konkurrera hela vägen mot NW + Lab-skärpa nu när jag vet hur oerhört viktigt det är att skärpan är helt avstängd innan programmen får jobba. Kanske bygger TLR´n upp mindre brus vid initialskärpningen då.
Vi får se.

Nej, ISO 1600 klarar inte TLR-initialprogrammet utan tvätt, det såg bedrövligt ut. Så utan brustvätt är det ett "sommarprogram" för ISO 100 och bra ljus som jag redan sagt.

ANNONS
Götaplatsens Foto